پاورپوینت فصل چهارم 4 (شرکت در بازارهای انرژی الکتریکی ) کتاب مبانی اقتصاد ی سیستم قدرت تالیف کرشن ترجمه دکترحسن منصف ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل چهارم 4 (شرکت در بازارهای انرژی الکتریکی ) کتاب مبانی اقتصاد ی سیستم قدرت تالیف کرشن ترجمه دکترحسن منصف

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل چهارم 4 (شرکت در بازارهای انرژی الکتریکی ) کتاب مبانی اقتصاد ی سیستم قدرت تالیف کرشن ترجمه دکترحسن منصف
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
38,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل چهارم 4 (شرکت در بازارهای انرژی الکتریکی ) کتاب مبانی اقتصاد ی سیستم قدرت تالیف کرشن ترجمه دکترحسن منصف

در قالب ppt و در 71 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب

4-1- مقدمه
4-2- دیدگاه مصرف کننده
٤-٢-١ خرده فروشان انرژی الکتریکی
٤-٣ بررسی مسأله از دیدگاه تولید کنندگان
٤-٣-١ رقابت کامل
٤-٣-۲ تصمیم به تولید به جای خرید
٣٤-٣ رقابت ناکامل
4-4-دیدگاه نیروگاههای با هزینه حدی بسیار کم
4-5-دیدگاه بازیگران مختلط

 

 

۱-۴ مقدمه
در فصل قبل اصول اساسی بازارهای انرژی الکتریکی را بررسی نمودیم و با چند مثال نشان دادیم که چگونه شرکت کنندگان بازار با چنین بازارهایی به تعامل میپردازند در این فصل، تصمیمات مولدها مصرف کنندگان و دیگران را برای بهینه سازی سود خود از بازار با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم. ابتدا در این مورد سخن میگوییم که چرا مصرف کنندگان در مقایسه با تولید کنندگان نقش منفعلانه تری در بازار دارند و اینکه چگونه خرده فروشان به عنوان واسطه های آنان در بازار انرژی الکتریکی فعالیت میکنند.
سپس خود را در مقام یک شرکت تولید کننده برق قرار داده حالتی را در نظر میگیریم که این شرکت در یک بازار رقابتی کامل با آن مواجه است. از آنجا که در چنین بازاری اقدامات شرکت روی قیمت بازار تأثیر گذار نیست او میتواند فعالیت خود را مستقل از رفتار سایر تولید کنندگان و مصرف کنندگان بهینه سازد چنین سناریویی در مورد بازارهای برق بسیار دور از واقعیت است؛ زیرا کشش تقاضا برای برق در کوتاه مدت بسیار کم است و همچنین در بیشتر این بازارها بخش عمده ای از برق توسط تعداد محدودی تولید کننده تولید میشود بنابراین به بحث درباره روشهایی می‌پردازیم که برای تحلیل بازارهای با رقابت ،ناکامل و بیشینه سازی سود تولید کننده در چنین بازارهایی پیشنهاد شده اند.
در پایان این موضوع را پی میگیریم که تجهیزات ذخیره کننده و شرکت کنندگان مختلط دیگر چگونه میتوانند از مبادله انرژی الکتریکی در بازار منتفع شوند.

 

۲-۴ دیدگاه مصرف کننده
بر اساس نظریه اقتصاد خرد مصرف کنندگان انرژی الکتریکی همانند مصرف کنندگان سایر کالاها میزان تقاضای خود برای انرژی الکتریکی را تا جایی افزایش میدهند که سود حدی آنان از مصرف برق برابر قیمتی شود که برای آن باید بپردازند به عنوان مثال در صورتی که هزینه برق مصرفی یک کارخانه دار برای تولید کالا به قدری باشد که سبب شود فروش کالایش سودآور نباشد. دست از تولید خواهد کشید. به طور مشابه مالک یک مغازه پوشاک، تا جایی روشنایی مغازه اش را بالا می‌برد که سبب جلب مشتری بیشتر میشود مثال آخر اینکه در طول یک عصر زمستانی ممکن است به نقطه ای برسیم که به جای افزایش توان وسیله گرمایی و مواجهه با یک صورت حساب هنگفت برای برق مصرفی، اکثر ما ترجیح دهیم که لباس بیشتری بپوشیم. از آنجا که در این فصل فقط به رفتار کوتاه مدت خریداران توجه داریم در این مثالها امکان خرید تجهیزات یا ماشین آلات جدیدی که به آنها اجازه تغییر الگوی مصرف دهد را نادیده می‌گیریم. اگر خریداران ،صنعتی، تجاری و خانگی نرخ ثابتی برای هر کیلووات ساعت برق مصرفی خود پرداخت کنند. حساسیتی نسبت به قیمت لحظه ای برق نخواهند داشت و میزان تقاضای آنها تنها وابسته به چرخه فعالیت کاری آنها خواهد بود. متوسط چند هفته ای یا ماهانه مصرف آنها تنها بیانگر میزان تمایل آنها به پرداخت این نرخ ثابت خواهد بود اما زمانی که قیمت انرژی الکتریکی با سرعت بیشتری تغییر میکند چه اتفاقی در بازار میافتد؟

شواهد تجربی نشان میدهد که در پاسخ به افزایش قیمت در کوتاه مدت میزان مصرف کاهش مییابد اما میزان این تأثیر پذیری نسبتاً کم است. به بیان دیگر کشش قیمتی تقاضای برق کم است بنابراین چنانچه در یک منحنی تقاضا را بر اساس قیمت رسم کنیم شیب منحنی تقاضا بسیار زیاد است تعیین منحنی تقاضا برای کالایی همچون انرژی الکتریکی برای هر سطحی از دقت عملاً غیر ممکن است. اما به هر حال جالب خواهد بود که بازه قیمت انرژی الکتریکی فروخته شده در یک بازار رقابتی نظیر حوضچه برق انگلستان و ولز جدول (١٤ را با معیار ارزش انرژی الکتریکی در نظر مصرف کنندگان آن مقایسه کنیم یکی از این معیارها ارزش بار از دست رفته (VOLL) است که معیاری برای سنجش ارزش انرژی الکتریکی از نظر مصرف کنندگان است و از طریق مطالعه مصرف کنندگان و قیمت متوسطی که آنان حاضرند بپردازند تا به طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی برقشان قطع نشود. به دست میآید برای همان بازه زمانی که جدول ١٤ در بر میگیرد VOLL در انگلستان و ولز برابر ۲٧٦٨ پوند بر مگاوات ساعت تعیین شده است.
جدول 4-1- قیمت برق در حوضچه برق در بازار انگلستان و ولو (بر حسب پوند بر مگاوات ساعت)

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643