پاورپوینت فصل چهارم 4 (پایگاه و نقش ) کتاب مبانی جامعه‌شناسی مؤلف: بروس کوهن مترجمان: غلامعباس توسلی، رضا فاضل ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل چهارم 4 (پایگاه و نقش ) کتاب مبانی جامعه‌شناسی مؤلف: بروس کوهن مترجمان: غلامعباس توسلی، رضا فاضل

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل چهارم 4 (پایگاه و نقش  ) کتاب مبانی جامعه‌شناسی مؤلف: بروس کوهن مترجمان: غلامعباس توسلی، رضا فاضل
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
25,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل چهارم 4 (پایگاه و نقش ) کتاب مبانی جامعه‌شناسی مؤلف: بروس کوهن مترجمان: غلامعباس توسلی، رضا فاضل

در قالب ppt و در 14 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب

فصل چهارم پایگاه و نقش
۴-۱ تعریف
۴-۲ پایگاه انتسابی و پایگاه اکتسابی
۴-۳ بی ثباتی و تضاد پایگاه اجتماعی
۴-۴ نقشهای نمونه
4-5- گروههای مرجع و ایفای نقش
4-6- نقش محول و نقش محقق
۴-۷ شخصیت و ایفای نقش
4-8- دلسردی از نقش
۴-۹ فشار نقش
۴-۱۰ شکست در ایفای نقش
۴-۱۱ تعارض نقشها
۴-۱۲ شبکه نقشها
۴-۱۳ نمایش یا بازی نقشها

 

 


۴-۱ تعریف
پایگاه به موقعیت اجتماعی و جایگاهی اطلاق میشود که فرد در گروه یا در مرتبه اجتماعی یک گروه در مقایسه با گروههای دیگر احراز میکند. پایگاه و موقعیت اجتماعی فرد حقوق و مزایای شخص را تعیین میکند نقش به رفتاری اطلاق می‌شود که دیگران از فردی که پایگاه معینی را احراز کرده است، انتظار دارند.
نقشهای مناسب به صورت بخشی از فرایند اجتماعی شدن به فرد آموخته می‌شود و سپس او آنها را می‌پذیرد.
مثال 1
یک استاد دانشگاه هنگامی که با گروههای شغلی دیگر مقایسه شود، پایگاه نسبتاً بالایی در جامعه دارد با این همه در بین دانشکده های مختلف یک دانشگاه پایگاههای نظام یافته ای وجود دارد که تا حدی مبتنی بر مرتبه علمی و سابقه کاری هر عضو هیئت علمی است. معمولاً استاد تمام وقت در بالاترین مرتبه از پایگاه استادی قرار دارد و مربی در مرتبه پایین است. پایگاه اجتماعی استاد دانشگاه معمولاً نقشی را که از یک استاد انتظار میرود تعیین می‌کند؛ برای مثال از یک استاد تمام وقت پر سابقه دانشگاه انتظار میرود که نقش ارشادی را در دانشگاه ایفا کند بیشترین آثار برجسته علمی را نوشته از شهرت خوبی نزد دانشجویان برخوردار باشد. اما مربی تازه وارد باید بکوشد که جایگاه خود را تثبیت کند کار حرفه ای خود را ادامه دهد و بر ارزش آن بیفزاید به اساتید قدیمی احترام بگذارد و سعی کند به تدریج نزد همکاران و دانشجویان رشته تخصصی خود شهرت و موقعیت مطلوبی به دست آورد.

۴-۲ پایگاه انتسابی و پایگاه اکتسابی
پایگاه انتسابی از آغاز تولد به فرد محول شده عمدتاً بر زمینه های خانوادگی نوزاد استوار است. جنسیت ،دین نژاد ثروت و معیارهای اجتماعی، همگی از طریق والدین و خانواده به فرد منتقل میشود به این ترتیب پایگاه فرد بر نسب او مبتنی است نه بر شایستگیهای فردی و نه آن چیزی که از طریق کار و کوشش به دست آورده است. پایگاه اکتسابی به موقعیتی اطلاق میشود که بر اساس تلاش و کاری که فرد از خود بروز داده یا استعدادها و مهارتهایی که از خود نشان داده است استوار است.
مثال ۲
کودکی که در یک خانواده کارگری یا به عکس در یک خانواده سلطنتی متولد شده است ممکن است دو پایگاه انتسابی کاملاً متفاوت داشته باشند. نامی که روی هر یک از آنان گذاشته میشود امکانات زندگی شیوه تربیت و موقعیتی که هر کدام دارند و حتی امکانات محدودی که در انتخاب آینده و شغل خود دارند همه جزو پایگاه انتسابی (محول) آنان به شمار می‌رود. از سوی دیگر همان فرزند کارگر میتواند بعدها با تلاش و تغییر شغل خانوادگی و گذراندن دوره تحصیلی به فرض پایگاه یک مهندس یا پزشک را به دست آورد. در نتیجه محل زندگی خود را دگرگون کرده و شیوه زندگی قبلی خود را به کلی تغییر داده در محله اعیان نشین زندگی کند و از پایگاه اجتماعی والایی برخوردار شود. این پایگاه پایگاه اکتسابی اوست. پزشکان در همه جا پایگاه اجتماعی والایی دارند اما این موقعیت با کار و کوشش خود فرد به دست می‌آید.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643