پکیج و پروتکل درمان فراشناختی برای افسردگی ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پکیج و پروتکل درمان فراشناختی برای افسردگی

(0)
(0)

پروتکل

پکیج و پروتکل درمان فراشناختی برای افسردگی
رنگ و مدل کالا
پروتکل
تعداد
+
_
عدد
19,000 تومان
موجود

توضیحات

پکیج و پروتکل درمان فراشناختی برای افسردگی

در قالب word و در 29 صفحه و قابل ویرایش و دارای 8 جلسه

 

 

 

توضیحات تکمیلی::

 

فرایند درمان
درمان فراشناختی (MLI) در این پژوهش به صورت درمان انفرادی به کار گرفته شده است. برنامه درمان در ۸ جلسه به همراه یک جلسه مصاحبه جهت دهی پیاده خواهد شد. همانطور که در دستور العمل کلی جلسات درمان در پیوست مشاهده می‌شود پروتکل درمان فراشناختی بر اساس پروتکل ولز و پاپاجورجیو تدوین شده است. که این برنامه کامل درمانی در پیوست آمده است اما به طور خلاصه در اینجا اشاره کوتاهی به فرایند درمان خواهیم داشت.
در جلسه مقدماتی اولیه پیش از درمان اهم برنامه ها بر آگاهی دادن به بیمار درباره این روش درمان، شنیدن انتظارات بیمار و مشخص کردن و توافق بر روی اهداف و ارزیابی مناسب بودن درمان در این دوره از زندگی بیمار است. بخش اصلی از جلسه مقدماتی صرف شنیدن تاریخچه شروع و تداوم بیماری فرد است و همچنین در این جلسه در ارتباط با نگرش های بیمار درباره روش درمانی صحبت خواهد شد.
در جلسه اول درمان به فرمول بندی کلی بیمار بر اساس مدل فراشناختی پرداخته خواهد شد و به دنبال آن هر بیمار با مدل فراشناختی و نحوه اداره جلسات آشنا شد. در این جلسه به بیمار یادآوری شد که چگونه نشخوار فکری و خود نظارتی غیر سودمند (تمرکز روی احساسات و افکار منفی) باعث تداوم افسردگی می‌شود.همچنین در جلسه اول درمان تکنیک آموزش توجه به عنوان یک روش مقابله ای با خود تمرکزی و روشی برای تغییر سبک های فراشناختی پردازش به بیماران معرفی می‌شود. ATI به عنوان یک تکلیف رفتاری مطرح می‌شود که شامل سه مرحله توجه انتخابی، تغییر توجه، و گسترش دامنه توجهی است. سه جلسه بعدی درمان با شناسایی نشخوار فکری و تعديل باورهای مثبت و منفی فراشناختی، چالش با این عقاید، آموزش ذهن آگاهی گسلیده و به تاخیر انداختن نشخوار فکری همراه است. برای معرفی ذهن آگاهی گسلیده از بیمار سوال می‌شود که آیا تاکنون توانسته اند به افکار منفی توجه کنند در حالی که با آنها در گیر نشده باشند؟ و همچنین روش دیگر برای آشنایی بیمار با ذهن آگاهی گسلیده این روش است درمانگر یک سری از لغات معمول در زندگی بیمار مانند گل، دوچرخه، میوه، روز تولد را با صدای بلند برای بیمار می‌خواند و از بیمار می‌خواهد مانند یک مشاهده گر منفعل ناظر این کلمات در ذهنش باشد. بدون اینکه فکر خود را درگیر آنها سازد و بیمار تشویق می‌شود همین حالت را در پاسخ به افکار منفی ماشه چکان افسردگی انجام دهند. بیماران ممکن است به دلیل وجود باورهای مثبت در مورد نشخوار فکری، به نشخوار فکری بپردازند و در گیر افکار خود شوند به همین دلیل برای مقابله با باورهای مثبت مربوط به تشخوار فکری مزایا و معایب نشخوار فکری مطرح می‌شود و نشان داده می‌شود که نشخوار فکری عامل حفظ افسردگی است و روش مقابله ای مناسبی نیست در جلسات پایانی درمان جلوگیری از عود و تعديل عقاید فراشناختی مثبت و منفی مربوط به عود افت خلق پرداخته می‌شود. جلوگیری از عود یک طرح پیش ساخته را شامل می‌شود که یک فرمول نوشتاری از مدل فراشناختی محسوب می‌شود و در مورد استراتژی های درمانی در طول جلسات درمان و یک طرح خاص برای هدایت تفکر و سبک رفتاری در پاسخ به خلق منفی آینده آینده نوشته شد و بیماران را تشویق شد و بیماران تشویق شدند تا بعد از جلسات درمانی نیز این استراتژی ها را به کار برند.

 


جلسه ۱
1-تدوین فرمول بندی موردی
ابزار های مورد نیاز در این جلسه عبارتند از:
مقياس اختلال افسردگی اساسی(MDD-S)
مصاحبه فرمول بندی موردی افسردگی
سیاهه های مربوط به جلسه
درمانگر با اجرای مقیاس اختلال افسردگی اساسی و ارزیابی باورهای فراشناختی مثبت و منفی به منظور دست یابی به درک اولیه از انواع باورها و سبک های تفکر که باید مورد برسی قرار بگیرند و در فرمول بندی موردی گنجانده شوند فرایند درمان را شروع می‌کند.
درمانگر جلسه اول درمان را به صورت زیر معرفی می‌کند:
در جلسه امروز می‌خواهم موقعیت های که در آن خلقتان بدتر شده یا مداوم به این فکر می‌کردید که احساس بدی دارید را برسی کنیم. ما می‌توانیم عواملی که باعث تداوم افسردگی شما می‌شود را شناسایی کنیم و به پرسی راههای غلبه بر این مشکل بپردازیم. علاوه بر این توضیح مختصری در مورد درمان فراشناختی و انتظاراتی که می‌توانید داشته باشید ارایه خواهیم داد. همچنین تکنیک آموزش توجه را معرفی خواهیم کرد و از شما می‌خواهیم که آن را تمرین کنید.»
در این مرحله درمانگر نسخه ای فرد ویژه ای از مدل فراشناختی را تدوین می‌کند که هدف آن مشخص کردن رویدادهای دخیل در برهه های اخیر نشخوار فکری است. با توجه به این ممکن است در ابتدا آگاهی بیمار از نشخوار فکری محدود باشد، در این صورت درمانگر دوره اخیر بد تر شدن خلق افسرده را در بیمار به عنوان شاخصی برای نشخوار فکری تشدید یافته در نظر می‌گیرد. درمانگر می‌پرسد: آیا اخیرا دوره ای بوده است که طی آن احساس غمگینی شما بدتر شده باشد برای مثال به صورتی که به شدت گریه کرده باشید؟
همچنین درمانگر می‌تواند از دوره ای که در آن فرد در گیر فعالیتی نبوده است را برای برسی فرایندهای نشخوار فکری استفاده کند.
درمانگر به طور خاص می‌پرسد:
آیا اخیرا دوره بوده است که طی آن دست به هیچ فعالیتی نمی‌زدید و فقط وقت خود را به صورت تفکر و نشخوار فکری در پاره احساسات و شرایط خود می‌کردید؟
آیا اخیرا مدام در مورد اینکه چرا حالتان خوب نیست و اینکه این وضعیت برای شما غیر قابل تحمل است فکر کرده اید؟
درمانگر برای تجربه های که مینایی برای تدوین فرمول بندی موردی به کار میروند یک سلسله سوال هایی که تحت عنوان مصاحبه فرمول بندی موردی در پیوست ۱ آمده است را از بیمار می‌پرسد.

2-آماده سازی بیمار برای شروع درمان
در جلسه اول بعد از فرمول بند موردی درمانگر به تعیین میزان آگاهی و شناخت بیمار نسبت به فرایند تشخوار فکری می‌پردازد. برای این منظور درمانگر با یک استعاره این موضوع را به این شکل عنوان می‌کند." نشخوار فکری مانند بیرون کشیدن خود از یک حفره است". درمانگر می‌پرسد " آیا می‌توانید خود را از حفره بیرون کشید و در همان حال آن حفره را باریکتر ساخت؟ نشخوار فکری مانند تلاش برای بیرون کشیدن خود از حفره است. هر چه بیشتر در این حفره فرو بروید وسیع تر و عمیق تر می‌شود. با توجه به این که نشخوار فکری موجب عمیق تر شدن و تشدید افسردگی می‌شود، راه خوبی برای رهایی از آن نیست"
به نظر می‌رسد در مورد نشخوار فکری مردد هستید از یک طرف بر این باورند که کار سودمندی هست، اما از طرف دیگر بر این باورید که غیر قابل کنترل است و در بیشتر مواقع از آن آگاه نیستید. اگر نمی‌توانید نشخوار فکری خود را کنترل کنید و آگاهی محدودی نسبت به آن دارید، در این صورت چه طور می‌تواند سودمند باشد؟"

٣-تمرین فنون آموزش توجه (ATT)
درمانگر پس از آماده سازی با مروری بر فرایند درمان به معرفی اموزش توجه می‌پردازد. دلیل استفاده از آموزش کمک به بیمار در کسب آگاهی و کنترل انعطاف پذيرائه بر تفکر نشخوار فکری است.
طبق این آموزش به بیمار آموزش داده می‌شود که با افکار و احساسات مزاحم خود به عنوان سر و صداهایی برخورد کند. از روش آموزش توجه نه برای توجه برگردانی از برانگیزاننده ها، بلکه به عنوان روشی برای حفظ آگاهی از آنها بدون محدود کردن توجه به پاسخ های تشخوار فکری استفاده می‌شود. درمانگر منطق فنون آموزش توجه را به این صورت ارایه می‌کند.
" همانطوری که دیدیم، وقتی افسرده می‌شوید تغییراتی در الگوی تفکر شما رخ می‌دهد. برای مثال، تمرکز شما ضعیف می‌شود. دلیل این وضعیت آن است که حتی زمانی که مشغول فعالیت های عادی خود هستید، نشخوار فکری شما فعال است یا ادامه دارد. هنگامی که فعالانه سعی می‌کنید تا پاسخی برای مسایل خود پیدا کنید، نشخوار فکری بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. شما همیشه از این نشخوار فکری آگاه نیستید و حتی زمانی که از آن آگاه هستید به نظرتان غیر قابل کنترل می‌رسد. اولین کاری که باید انجام شود کمک به شما جهت آگاهی مجدد، انعطاف پذیری و کنترل توجه خودتان است. به همین منظور تکنیکی که به شما یاد می‌دهم که آموزش توجه نام دارد و از شما می‌خواهم که هر روز آن را تمرین کنید."
سپس درمانگر فنون آموزش توجه را ارایه می‌کند. که اولین گام شامل درجه بندی بیمار از توجه معطوف به خود، قبل و بعد از تمرین و تمرین روزانه فنون آموزش توجه به عنوان تکلیف خانگی است.
در فن آموزش توجه درمانگر از بیمار میخواهد به مراتب توجه خود را به صداهای مختلف جلب کند. درمانگر ابتدا از بیمار می‌خواهد که نگاهش را بر نقطه ای که بر روی دیوار قرار دارد متمرکز کند. و در طول تمرین نگاهش را در آن نقطه ثابت حفظ کند. از شما می‌خواهم تا توجه خود را بر صداهای مختلف که در داخل و خارج اتاق وجود دارند، متمرکز کنید میخواهم که با استفاده از روش های مختلف توجه خود را متمرکز کنید. اگر در طول تمرین افکار و احساسانی در ذهن تان خطور کرد مهم نیست. هدف تمرین متمرکز کردن توجه است، بدون توجه کردن به چیزهایی که ممکن است از وجودشان آگاه باشيد.
سپس درمانگر به تناوب و با توجه به مراحل آموزش توجه که شامل توجه انتخابی و توجه تقسیم شده و توجه عمیق است این تکنیک را به بیمار آموزش میدهد. در ابتدا و با توجه به تکنیک توچه انتخابی درمانگر از بیمار می‌خواهد که فقط پر صداهای به خصوصی توجه کند. برای شروع درمانگر از بیمار می‌خواهد فقط به صدای او متمرکز شود و بیمار توجه خود را فقط به کلماتی که درمانگر می‌گوید معطوف کند. صداهای دیگر مهم نیستند. سعی کنید تمام تمرکز خود را به صدای من معطوف کنید. همه صداهای پیرامون را نادیده بگیرید ممکن است آنها را بشنوید، ولی سعی کنید توجه خود را به صدای من معطوف نمایید
تمرین دوم: اکنون از شما می‌خواهم که توجه خود را بر صدایی که با ضربه آهسته به میز تولید می‌کنم معطوف کنید. سایر صداها را نادیده بگیرید. به دقت به صداهای ضربه های آهسته توجه کنید. سکوت.اگر توجه تان منحرف شد یا به صدای دیگر معطوف شد مجددا بر صدای ضربه های آهسته من متمرکز شوید. سکوت. صداهای دیگر اهمیت ندارند
تمرین سوم: تاکنون توجه خود را بر صداهایی که ممکن است در خارج از اتاق ولی در فاصله نزدیک بشنوید متمرکز کنید. بر صداهای خاصی که از فضای بیرون می‌شنوید متمرکز کنید و سعی کنید صداهایی که ممکن است در آنجا رخ می‌دهند را کشف کنید. حتی اگر صداهایی وجود نداشته باشند همچنان توجه خود را به آن فضا معطوف نگه دارید. سعی کنید همه توجه خود را به آن معطوف کنید. صداهای دیگر مهم نیستند. هم چنان به پایش ادامه دهید و اگر توجه شما منحرف شد دوباره توجه خود را به آن معطوف نمایید.
تمرین توجه تقسيم شده در این تمرین از شما میخواهم که با شناسایی و تمرکز بر صداهای مختلف و مجزا را تمرین کنید. از شما می‌خواهم که وقتی اسم آنها را می‌خوانم خیلی سریع توجه خود را بین آنها تغییر دهید (سکوت). اول بر صدای ضربه روی میز تمرکز کنید و سایر صداها را نادیده بگیرید. اسکوت). حالا توجه خودتان را تغییر دهید و بر آنچه که ممکن است در فاصله نزدیک خود بشنوید تمرکز کنید.(سکوت) اکنون مجددا توجه خود را به صدای زمان سنج معطوف کنید درمانگر به کرات از بیمار می‌خواهد که مدام توجه خود را در بین صداهای مختلف تغییر دهد.
تمرین توجه عمقی در پایان از شما می‌خواهم که توجه خودتان را گسترش دهید. تا جایی که می‌توانید توجه خودتان را گسترده و عمیق سازید. سعی کنید همزمان از همه صداهای خارج و داخل اتاق آگاه شوید و بر روی آنها تمرکز کنید، به طور ذهنی صداهایی که می‌توانید همزمان بشنوید را بشمارید سعی کنید همزمان همه آنها را بشنوید.
تکليف خانگی:یک مولفه مهم آموزش فنون توجه تمرین مداوم این فن از طریق تکليف خانگی است. به طور معمول از بیمار خواسته می‌شود که روزی دو بار این کار را تمرین کند ولی در عمل بسیاری از بیماران در عمل یک با در روز این کار را انجام میدهند. تمرین باید برای حدود ۱۲ دقیقه برنامه ریزی شود و باید همان توالی و مراحل مورد استفاده در جلسه آموزش توجه را داشته باشد.
ثبت روزانه فتون آموزش توجه: برگه خلاصه آموزش توجه که در پیوست آمده است می‌تواند به عنوان یاد آوری چگونگی انجام این فن و ابزاری برای پایش تکالیف خانگی باشد، بیمار می‌تواند با تهیه یکه رادیو و یا زمان سنج بر روی صداهای مختلف تمرکز کند.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643