مقاله و مبانی نظری فساد اداری ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری فساد اداری

(0)
(0)

مبانی نظری

مقاله و مبانی نظری فساد اداری
رنگ و مدل کالا
مبانی نظری
تعداد
+
_
عدد
19,900 تومان
موجود

توضیحات فایل

ادبیات نظری و پیشینه پژوهشی فساد اداری (فصل دوم پایان نامه)

در قالب word و در 62 صفحه و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب

مقدمه
2-2 ) تعریف فساد اداری
2-3) انواع فساد
2-4) علل بروز فساد اداری
2-5) تاریخچه فساد اداری
2-5-1) تاریخچه فساد اداری در جهان
2-5-2) تاریخچه فساد اداری در ایران
2-6) راهکار‌‌‌‌های مبارزه با فساد اداری
2-6-1) قوانین و مقررات شامل :
2-6-2) نيروي انساني شامل:
2-6-3)رسالت ها و مأموريت هاي سازماني شامل:
2-6-4)ساختار سازماني شامل:
2-6-5) سيستم ها و روش ها شامل:
2-6-6) عوامل فرهنگی و اجتماعی
2-6-7)عوامل سياسی
2-6-8)عوامل اقتصادی
2-6-9) افزايش سلامت نظام اداری (مشارکت‌‌‌‌های مردمی، پاسخگويي، شفافيت، ترويج فرهنگ خود کنترلی، آموزش‌‌‌‌های عمومی و ترويج اخلاق در سازمان)
2-7) سازوکارهاي مدیریتی پیشگیري از فساد اداری
2-7-1) حذف سوء استفاده از اختیارات
2-7-2) کاهش پیچیدگی هاي فرآیندي
2-7-3) شفافیت در تخصیص منابع عمومی
2-7-4) ایجاد انگیزه در کارمندان
2-7-5) مدیریت نتیجه محور
2-7-6) فرآیندهاي گزارش دهی داخلی
2-7-7) سلب صلاحیت
2-7-8) کدهاي رفتاري
2-7-9) اظهار دارایی ها
2-7-10) راستی آزمایی
2-8) بررسی راهکار‌‌‌‌های مرتبط با متغیرها
2-8-1) خصوصی سازی
2-8-1-1) توانایی بخش خصوصی
2-8-1-2) اصول خصوصی سازی
2-8-1-3) بستر‌‌‌‌های مورد نیاز خصوصی سازی
2-8-1-4) سابقه خصوصی سازی در ایران
2-8-1-5)دلايل ناکامي در خصوصي سازي
2-8-2) تشویق و تنبیه
2-8-2-1)تشویق
2-8-2-2)انواع تشویق
2-8-2-3)کارکرد کنترل و تشویق
2-8-2-4)ارتباط کنترل و تشویق
2-8-2-5)کاربرد‌‌‌‌های کنترل و تشویق
2-8-2-6)شیوه‌‌‌‌‌های صحیح کنترل و تشویق
2-8-2-7)معایب تشویق بی جا و بیش از حد
2-8-3) کنترل و نظارت
مهمترین مسائلی که وجود کنترل را ضروری می‌سازند عبارت اند از:
2-8-3-1)کنترل
2-8-3-2)چرا بايد ارزيابي کنيم؟
  2-8-3-3)اهميت نظارت
2-8-3-4) فرايند نظارت
2-8-4) دسترسی همگانی به اطلاعات و گزارشات
2-8-4-1)تقویت سطح آگاهی عمومی
2-8-4-2)مشارکت هاي مردمي
2-8-5) پاسخگويي و شفافيت
2-10) مطالعات انجام شده
2-10-1 ) مطالعات داخلی
2-10-2 ) مطالعات خارجی
منابع فارسی
منابع انگلیسی                                                                                                                     


مقدمه
فساد اداری از جمله پدیده‌‌‌‌های مذموم است که متاسفانه در اکثر کشور‌‌‌‌های دنیا از جمله ایران رواج دارد. اگر چه نوع شکل، میزان و گستردگی آن در کشور متفاوت است ولی اثرات منفی آن موجب هدر رفتن منابع مالی، کاهش اثر بخشی دولت ها در هدایت امور و سلب اعتماد مردم نسبت به حکومتها می‌گردد. متاسفانه امروزه فساد اداری، گریبانگیر بیشتر سازمان‌‌‌‌های اداری و اجرایی کشور‌‌‌‌های در حال توسعه است و آفات آن بازتاب عمیقی پیدا کرده است. آن هم در حالی که جهان قرن بیستم را با فراز و نشیب‌‌‌‌های عدیده پشت سر گذاشته و به قرن بیست و یکم یا هزاره سوم وارد شده است.
اگر بخواهیم به علل و عوامل رواج فساد اشاره کنیم باید گفت، اقتصاد‌‌‌‌های از بالا هدایت شده یکی از پایه‌‌‌‌های پرورش رشوه خواری و فساد مالی است. همچنین اگر مدیران قدرت فراوان داشته باشند و در عین حال فقیر باشند تمایل به فساد مالی تشدید می‌شود برای مبارزه با فساد چه می‌توان کرد؟ با اصلاح ساختار‌‌‌‌های سازمانی و قوانین این امکان وجود دارد که تعادل بین منافع و ضرر‌‌‌‌های ناشی از رفتار مبتنی بر فساد را جرح و تعدیل کرد اطلاعات ساختاری در حوزه هایی چون مالیات، قوانین معاملات خصوصی و توسعه پروژه‌‌‌‌های زیر بنایی تحت مسئولیت دولت، ضروری است اطلاعات نهادی برای افزایش شفافیت و پاسخگویی بخش دولتی و کمک به سازمان‌‌‌‌های مستقل ضرورت دارد و دولتها باید در این راستا در ایجاد ساختار‌‌‌‌های نهادی مورد نیاز رشد عادلا نه تردید نکنند.
در این فصل ابتدا به تعریف فساد اداری، انواع فساد اداری، علل بروز آن وسپس به تاریخچه فساد اداری در ایران و جهان و راهکار‌‌‌‌های مبارزه با این پدیده میپردازیم وو در نهایت پیشینه تحقیق را بیان میداریم.
2-2 ) تعریف فساد اداری
فساد اداری، جرمی است که معمولاً با سوء استفاده از قدرت همراه است. بر اساس تئوری فرصت جرم1 هدف از به دست گرفتن قدرت اساسی این است که فرصت‌‌‌‌‌های اساسی را جهت ارتکاب جرم‌‌‌‌‌های سودآور تأمین نماید که این فرض را که «قدرت فاسد است» اعتبار می‌بخشد. به این لحاظ فساد اداری می‌تواند از طرف رهبران سیاسی و مدیران عالی رتبه دولت، کارمندان مشاغل در نظام اداری و یا شاغلین در بخش خصوصی و شهروندان غیرشاغل نیز رخ دهد(حبیبی، 1375، ص.24).
ریشه «فساد اداری» در لغت به معنای «شکستن»1 است. فساد در اصطلاح؛ بیرون رفتن از حد اعتدال است که با سوء استفاده از امکانات و منابع عمومی در جهت کسب منافع شخصی تبلور می‌یابد (ربیعی، 1383، ص29).
در فرهنگ معین، فساد به معنی تباهی ،خرابی ،آشوب، بد کاری، ظلم و... آمده است(معین،1381).
فساد پدیده ای بسیار گسترده تر کلاه برداری و دارای ماهیت چند وجهی است. فساد یک فعل غیر اخلاقی، غیر قانونی و تقلب آمیز است که با هدف کسب منافع غیر مشروع بوسیله یک یا چند نفر انجام می‌شود و می‌توان آن را با کاربرد غیر اخلاقی هر نوع امکانات عمومی(دولتی) برای کسب منافع شخصی، انحراف از امانت و درستی از طریق ارتشا یا تبانی، انجام فعلی مغایر قانون به منظور مساعدت به شخص ثالث در ازای دریافت وجه توسط کارکنان دولت تعریف نمود(کریمی،1385،ص62).
جیمز اسکات معتقد است فساد اداری به رفتاری اطلاق می‌شود که ضمن آن فرد به دلیل تحقق منافع خصوصی خود و دستیابی به رفاه بیشتر و یا موقعیت بهتر خارج از چارچوب رسمی وظایف یک نقش دولتی عمل کند. ساموئل هاتینگتن در مورد فساد اداری معتقد است فساد اداری به مجموعه ای از رفتار‌‌‌‌های آن دسته از کارکنان بخش عمومی اطلاق می‌شود که در جهت منافع غیر سازمانی، ضوابط عرف پذیرفته شده را نادیده می‌گیرند به عبارت دیگر فساد ابزاری نامشروع برای برآوردن تقاضا‌‌‌‌های نامشروع از نظام اداری است. فساد را می‌توان فرزند ناخواسته سازمان تلقی کرد که در تعاملات گوناگون در درون سازمان و نیز به مناسبت تعامل میان سازمان و محیط آن به وجود آمده است(باقری،1387،ص8).
تعريف حقوقی (قانونی) : فساد اداری استفاده غير قانونی از اختيارات اداری/ دولتی برای نفع شخصی.
بر مبنای افکار عمومی جامعه: اقدامی (در چهارچوب فعاليت‌‌‌‌های اداری/ دولتی) که از ديد عموم مردم غير اخلاقی و مذموم يا مضر باشد(افشارمحمدیان،1391،ص.1).
بر اساس منافع عمومی فساد اداری عبارتست از اقداماتی که:
اولاً ) به منافع عمومی2 لطمه بزند.
ثانياً ) هدف از انجام آن، رساندن فايده به عامل يا شخص ثالثی باشد که عامل را برای انجام اين کار اجير کرده است.
مک کلون معتقد است که فساد زمانی رخ می‌دهد که یک مامور دولت در ازای انجام کاری که از اقدام به آن نهی شده است رشوه نقدی یا جنسی قبول نماید. به عقیده ماکیاولی فساد مجریانی است که طی آن موازین اخلاقی افرادست گشته و فضیلت و تقوای آنها به نابودی کشانده می‌شود و از آنجا که بیشتر افراد ضعیف و عاری از تقوی و پرهیزگاری هستند امکان به وجود آمدن فساد در آنها همواره موجود است مگر آن زمانی که تحت هدایت و زیر نفوذ یک رهبر بزرگ قرار گیرند منتسکیو فساد سبب می‌شوذ که یک سیستم سیاسی خوب و صحیح به یک سیستم زشت و ناپسند تبدیل می‌گردد روسو فساد سیاسی را نتیجه حق کشمکش و تلاش برای کسب قدرت می‌داند و لرداکتون می‌گوید تمامی قدرت ها به فساد خواهند گرایید و قدرت مطلق به فساد مطلق تبدیل خواهد شد و فساد سبب می‌شود که رفاه جامعه قربانی نفع فرد می‌گردد .
فساد اداری عبارت است از عمل یا تصمیمی که موجب شود تا خارج از ضوابط قانونی، تعداد افراد متأثر از نتایج منفی عمل یا تصمیم، از تعداد افراد برخوردار از نتایج مثبت آن بیش تر باشد.(محمدی لویه، 1386،ص.5).
فساد اداری شامل کم‌کاری، کاغذ‌بازی، اهمال، دیوان‌سالاری، سوءاستفاده از قدرت و ارتشاء و اختلاس است.
فساد اداری عبارتست از سوءاستفاده نهادینه شده شخصی از منابع عمومی و دولتی توسط کارگزاران خدمات عمومی و اقتصادی(خضری، 1381، ص.157).
2-3) انواع فساد
به طور کلی موارد زیر می‌تواند به عنوان فساد منظور شود:
1- ارتشاء و زیاد ستانی(اجحاف)، حق العمل، هدایای نامتعارف، رشوه و مانند آن ها
2- کلاه برداری، اختلاس، دزدی، جعل اسناد، کش رفتن از موجودی ها و دست کاری دفاتر صندوق
3- حیف و میل منابع، انحراف غیر عادی وجوه، دارایی ها و موجودی انبار
4- مساعدت‌‌‌‌های بی مورد در ازای دریافت رشوه، افشای قرار دادها به منظور همراهی و مساعدت به اشخاص، پرداخت بی مورد وجوه مثل پیش پرداخت ها، تبدیل قیمت، پیمان غیر مشروط و نظایر آن
5- استفاده خصوصی از قدرت برای منافع شخصی، سوء استفاده از امکانات اداری و منابع انسانی
6- خویشاوندگرانی، تبعیض و طرفداری از بستگان و نزدیکان
7- کم یا زیاد اظهاری مالیات ها و عوارض با انگیزه شخصی
8- قاچاق و فرار مالیاتی
9- استخدام، ترفیع، جایگزینی و آموزش غیر منصفانه کارکنان
10- سرباز زدن از قوانین به منظور دستیابی به منافع شخصی(کریمی،1385،ص62)
هیدن هیمر محقق علوم سیاسی، فساد اداری را به سه گروه تقسیم کرده است :
1- فساد سیاه : که از نظر توده ها و نخبگان سیاسی منفوراست و عامل آن باید تنبیه شود. برای مثال می‌توان از دریافت رشوه برای نادیده گرفتن استانداردها و معیار‌‌‌‌های ایمنی در احداث مسکن نام برد.
2- فساد خاکستری : که از نظر نخبگان منفور است اما توده‌‌‌‌های مردم در مورد آن بی تفاوت هستند. مثلا" کوتاهی کارمندان در اجرای قوانین که در بین مردم محبوبیت چندانی ندارد و فردی جز نخبگان سیاسی به مفید بودن آنها معتقد نیستند.
3- فساد سفید : که در ظاهر مخالف قانون است اما اکثرنخبگان سیاسی و مردم عادی آن را مضر نمی‌دانند و مثال گویای آن نقض مقرراتی است که بر اثر تغییرات اجتماعی و فرهنگی موضوعیت خود را از دست داده است (ذاکرصالحی، 1388،صص،21 -22).
در مطالعه دیگر فساد به چند دسته تقسیم شده است :
1- فساد خرد: چنانچه به کارکنان دولت ( که ممکن است اساس شریف و نجیب باشد) رشوه‌‌‌‌های اندک پیشنهاد شود آن را در جهت رفع مشکلات تغذیه و تحصیل خانواده خود رد نمی‌کنند.
2- فساد فردی : مواردی استثنایی وجود دارد که فساد رخ می‌دهد یعنی برای انجام کار درخواست رشوه می‌شود. دراین حالت کارمند خلافکار پس ازبازرسی تادیب می‌شود. این نوع فساد جبنه فردی دارد و سازمان یافته نیست.
3-فساد نظام یافته : مسیر‌‌‌‌های خلاف از محل رشوه گیری به سمت بالا بسط می‌یابد و بقای سیستمها به وجود آن بستگی پیدا می‌کند. دراین حالت سازمان ها، مقررات و هنجار‌‌‌‌های رفتاری با فساد تطبیق یافته اند.
4- فساد بزرگ : مسئولان سطح بالای دولتی و امور عمومی و سیاستمداران، درقرار دادها و پروژه‌‌‌‌های بزرگ که جبنه ملی دارند اعمال نظر می‌کنند و سود‌‌‌‌های کلان به دست می‌آورند(شکراللهی ،1379).    
فساد تا جایی که به سازمان و فرآیند‌‌‌‌های سازمانی مربوط می‌شود به اجزای سه گانه سیاسی، قانونی و اداری قابل تقسیم است.
1- فساد سیاسی: عبارت است از سوء استفاده از قدرت سیاسی در جهت اهداف شخصی و نامشروع
2- فساد قانونی: وضع قوانین تبعیض آمیز به نفع سیاستمداران قدرتمند و طبقات مورد لطف حکومت است.
3- فساد اداری: جیمز اسکات معتقد است که فساد اداری به رفتاری اطلاق می‌شود که ضمن آن فرد به دلیل تحقیق منافع خصوصی خود و دستیابی به رفاه بیشتر و یا موقعیت بهتر خارج ار چارچوب رسمی و وظایف یک نقش دولتی عمل می‌کند. فساد دارای وضعیتی در نظام اداری گفته می‌شود که در اثر تخلفات مکرر و مستمر کارکنان به وجود می‌آید و جنبه ای فراگیر دارد. که در نهایت آن را از کارایی و اثر بخشی مورد انتظار باز می‌دارد.

 

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
شماره تماس:: 09189763156