پروتکل آموزش هوش هیجانی داری 10 جلسه ودر 82 صفحه در قالب WORD وقابل ویرایش
جلسه ی اول :
موضوع:معارفه و توجیه آزمودنی
روش کار :در این جلسه ابتدا به معرفی مدرس(پژوهشگر)،رشته ی تحصیلی ،درجه تحصیلات و علایق پژوهشی او پرداخته شد ،پس از معرفی مدرس ،شرکت کنندکان هر یک خود را معرفی کرده و از هر یک خواسته شد که هدف و انتظار خود را از این دوره آموزشی بیان کنند.
جلسه ی دوم :
موضوع: آشنایی با هوش هیجانی و تفاوت آن با بهره هوشی
فعالیت ها : ابتدا تنفس شکمی با هدایت رهبر گروه صورت گرفت .سپس به معرفی هوش هیجانی و تفاوت آن با بهره هوشی در قالب داستان حادثه فینیس گیج پرداخته شد :
روش کار :
رهبر گروه :قصه ی هوش هیجانی از یکی از روز های تابستان 1848 در یک شرکت راه آهن سازی در یکی از ایالت های آمریکا شروع شد. شاید ذهن قرن بیست و یکمی شما فکر کند که چند روانشناس در یک گروه تحقیقاتی مثلا روی کارگرهای آن کارخانه کار کرده اند و فهمیده اند که هوشی به نام هوش هیجانی هم وجود دارد.اما وسط قرن نوزدهم حتی هنوز علمی به نام علم روانشناسی وجود نداشت.اما اتفاقی که در آن شرکت راه آهن سازی افتاد آن قدر مهم بود که بعد ها نظریه پرداز های هوش هیجانی به آن استناد کردند.
جلسه ی سوم :
موضوع :خود آگاهی و کشف هیجانات خودمان و دیگران، آشنایی با انواع هیجانات ساده و پیچیده و تفاوت آنها،درک هیجانات در خود و دیگران
فعالیت :رهبر گروه ابتدا از اعضای گروه میخواهد تعریف خود را از هیجان بگویند :هر فردی نظر و دیدگاه خود را از هیجان بیان میکند .سپس رهبر گروه به وسیله ی جمع بندی گفته های آنها به تعریف هیجان میپردازد بعد از آن ابتدا با هم اندیشی اعضای گروه به تقسیم بندی هیجان ها ،تفاوت آنها و درک آنها در خود و دیگران پرداختند .
روش کار :
رهبر گروه :هیجان ها اصلا چی هستند ؟
بر خلاف توانایی های عقلانی مثل "استدلال "یا "حافظه "تعریف هیجان خیلی مشکل است. البته وقتی پای احساسات ،عاطفه و هیجان وسط باشد همه ما میدانیم داریم از چه چیزی حرف میزنیم اما نمیتوانیم دقیقا تعریفش کنیم .قدر مسلم این است که هیجان ها هم مانند انگیزه ها ما را به حرکت وا میدارند .واژه لاتین هیجان با واژه لاتین حرکت هم ریشه هستند .غیر از این بر خلاف توانایی های عقلی که تقریبا ثابت هستند هیجان به اصطلاح بالا و پایین دارد.
جلسه ی چهارم :
موضوع : درک هیجان ها و همدلی،آموزش مهارت های اجتماعی ،ایجاد ارتباط موثر
فعالیت ها : اول جلسه تنفس شکمی با هدایت یکی از اعضای گروه صورت میگیرد. در این جلسه اعضای گروه سعی میکنند ابتدا به این سوال پاسخ دهند که چرا هیجان ها ایجاد میشوند و این حالات چه تاثیری روی رفتارشان دارد؟سپس به بحث و بررسی عواقب هیجانی شدن میپردازند و سپس با کشف علل ایجاد هیجان ها و تاثیر آنها روی رفتار فرد بحث همدلی دیگران و درک علل رفتار آنها مطرح میشود.
در نهایت بیان تکلیف منزل اعضای گروه صورت گرفت .
روش کار :
رهبر گروه : اگر تشخیص هیجان ها مثل الفبای یک زبان باشد، درک هیجان ها یعنی دانستن طرز کار زبان. این که هر کلمه ای چه معنایی دارد، کجای جمله میآید و فرق بین فعل ها و اسم های مختلف در چیست. اگر این مثال بیشتر گیجتان کرده و خیلی دل خوشی از آموختن زبان ندارید، در یک کلام درک هیجان ها یعنی این که بدانیم هر هیجانی چرا در ما به وجود آمده و حالا که در ما به وجود آمده ممکن است چه عواقب مثبت یا منفی برای ما داشته باشد. همان طور که تشخیص هیجان ها دو بخش تشخیص در خودمان و تشخیص در دیگران داشت، درک هیجان ها هم هم مربوط به هیجان های خودمان میشود و هم مربوط به هیجان های دیگران.
جلسه ی پنجم :
موضوع :تنظیم و مدیرت هیجان ها
فعالیت ها :در این جلسه بعد از انجام تنفس شکمی، رهبر گروه با سوال هیجان چه قدرش خوب است ؟ به اهمیت هیجان متعادل میپردازد و از مضر بودن هیجانی شدن زیاد صحبت میکند ،سپس از اعضای گروه خواسته میشود تا روش های عملی که هر کدام برای کنترل و مدیریت هیجان های خود استفاده میکنند نام ببرند .سپس رهبر گروه با کمک اعضای گروه به تقسیم بندی و جمع بندی انواع روش های تنظیم هیجان ها میپردازد.
روش کار:
هیجان چه قدرش خوب است ؟
رهبر گروه :در علم روان شناسی یک منحنی مشهورu شکل وجود دارد که به ما میگوید که برانگیختگی هیجانی چه قدرش خوب است. جالب است بدانید که برانگیختگی هیجانی کم نه تنها خوب نیست، بلکه کارکرد ما را کم میکند. همه ما برای این که انگیزه داشته باشیم کاری را پیش ببریم به کمی استرس نیاز داریم. استرس نمک زندگیست. اگر خیلی زیاد باشد یا خیلی کم زندگی ما خوب پیش نمیرود اما یک استرس متوسط تضمین میکند که ما پیش برویم. انگیختگی خیلای کم یعنی این که ما کند و بی حوصله و بی انگیزه ایم و انگیختگی خیلی زیاد یعنی این که هیجان دارد زندگی روانی ما را میبلعد. مهارت مدیریت هیجان به ما یاد میدهد که چه طور ذهنمان را به همان برانگیختگی متوسط برسانیم.
جلسه ی ششم :
موضوع : معرفی استرس و منابع آن
روش کار :در این جلسه بعد از انجام گروهی تنفس شکمی ،به معرفی میزان هیجان خوب و ارزش آن پرداخته شده و سپس به عواقب هیجانی شدن زیاد به طور مختصر پرداخته میشود .
فعالیت ها : در طول جلسه از اعضای گروه خواسته میشود به طور خاص بر روی فرایند استرس تمرکز کنند ،ابتدا از آنها خواسته میشود تعریف خود را از استرس بگویند ،منابع استرس خود ،نشانه های آن را نام ببرند، رهبر گروه در طول جلسه با کمک اعضا به تقسیم بندی منابع و نشانه های استرس آنها میپردازد و در نهایت با اعضا ی گروه به معرفی فرایند استرس میپردازد :
در نهایت بیان تکلیف منزل اعضای گروه صورت گرفت.
جلسه ی هشتم:
موضوع :عوامل موثر بر میزان استرس والدگری
روش کار : ابتدا تنفس شکمی صورت میگیرد .در این جلسه رهبر گروه از اعضا خواست به بیان عوامل تاثیر گذار در میزان استرس آنها بپردازند در نهایت رهبر گروه به جمع بندی دیدگاه ها پرداخته و دیدگاه محققان این حوزه را مطرح میکند.
در نهایت بیان تکلیف منزل اعضای گروه صورت گرفت.
رهبر گروه :بعد از گوش دادن فعال به گفته های اعضای گروه به تقسیم بندی عوامل موثر بر استرس آنها پرداخت :
جلسه ی نهم:
موضوع : مدیریت استرس والدگری خود
فعالیت ها : ابتدا رهبر گروه از اعضای گروه میخواهد به تنفس شکمی بپردازند سپس رهبر گروه از اعضای گروه میخواهد به راهکارهای مورد نظر خود در رابطه با مدیریت استرس والدگری بیان کنند. در نهایت رهبر گروه از اعضا میخواهد به جمع بندی راهکار های خود بپردازند .
در نهایت بیان تکلیف منزل اعضای گروه صورت گرفت .
روش کار :
رهبر گروه :راهکارهای بیان شده را تیر وار روی برد نوشته و هر کدام را توضیح میدهد:
جلسه ی دهم :
موضوع: استفاده از هیجان ها
فعالیت ها : ابتدای جلسه مثل همیشه با تنفس شکمی و تصویر سازی ذهنی آغاز میشود .سپس رهبر گروه با این سوال اعضای گروه را درگیر میکند :چه طور میشود کاری کرد که وقتی احساس خوبی داریم آن را بیشتر حفظ کنیم ؟چه طور میشود حتی از هیجان های منفی هم برای رسیدن به هدف های مثبتمان استفاده کنیم ؟ بعد از بحث در گروه رهبر گروه به جمع بندی مطالب اعضای گروه میپردازد.
روش کار:
رهبرگروه :شاید تصورش سخت باشد اما خود شما
هیجان ها یکی از توانایی های روانی انسان ها هستند. شاید کمی تصورش سخت باشد اما میتوان از توانایی های هیجانی هم مثل توانایی های شناختی (شبیه تفکر، استدلال و ...) استفاده کرد. استفاده موثر از هیجان ها یعنی این که چه طور منبعی به نام هیجان را کنترل کنیم تا به هدف هایمان برسیم.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643