مقاله و مبانی نظری روابط و روابط بین فردی ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری روابط و روابط بین فردی

(0)
(0)

مبانی نظری

مقاله و مبانی نظری روابط و روابط بین فردی
رنگ و مدل کالا
مبانی نظری
تعداد
+
_
عدد
19,900 تومان
موجود
گارانتی کالا:

ضمانت بازگشت وجه

توضیحات فایل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق روابط بین فردی

در قالب WORD و در 34 صفحه وقابل ویرایش

 

فهرست مطالب

مفهوم و تعاریف روابط بین فردی
انواع روابط بین فردی
روابط خانوادگی
روابط همسالان
روابط عشقی
مهارت‌‌‌‌های اساسی در روابط بین فردی
مهارت‌‌‌‌های کلامی
سوال کردن
تایید کردن
تحسین کردن
تعبیر و تفسیر کردن
مهارت‌‌‌‌های غیر کلامی
تکان دادن سر
حالات چهره
تماس چشمی مستقیم
اثربخشی ارتباطات میان فردی
فردگرایی
هویت فردی و فردگرایی
درک و ارتباط جمعی
روی جلد مجله تایم
مناظره کارتر – فورد
کارتون‌‌‌‌های ضد پیشداروی
دیگر فرایند‌‌‌‌های گزینشی
محیط میان فردی و رسانه ها
تلفن همراه و فردگرایی
لایه‌‌‌‌های پیوند موبایل و فرد
مطالعات مشابه در زمینه متغیر‌‌‌‌های پژوهش
منابع
منابع لاتین
منابع فارسی

 

مفهوم و تعاریف روابط بین فردی
      روابط بین فردی فرآیندی است که در آن یک فرد اطلاعات و احساسات خود را از طریق پیام‌‌‌‌های کلامی و غیر کلامی به یک فرد یا افراد دیگر می‌رساند. این توانایی موجب تقویت رابطه گرم و صمیمی با دیگران، حفظ و ارتقای سلامت روان ی، قطع روابط ناسالم، حل مسائل و مشکلات خود با دیگران و رفع تضادها و تعارض ها می‌شود. همچنین در این گونه روابط نقش گیرنده و فرستنده پیام به طور مداوم جا به جا می‌شود. روابط میان فردی یک تعامل گزینشی و نظام مند منحصر به فرد و روبه پیشرفت است که موجب خلق معانی مشترک بیت آنها می‌شود (کربلایی و همکاران، 1385).

2-2-7 انواع روابط بین فردی
2-2-7-1 روابط خانوادگی
          روابط خانوادگی یکی از مهم ترین انواع روابط بین فردی است. محیط‌‌‌‌های خانوادگی به عنوان اولین محیط تربیتی فرد و عامل بسیار موثر بر رشد وی است. تاثیر خانواده از زمان بسته شدن سلول نطفه بر فرد آغاز و در تمام طول زندگی وی ادامه می‌یابد. هرگونه بی توجهی و سستی در تربیت کودک، عواقب ناگواری برای او بوجود می‌آورد. به عبارتی می‌توان گفت رفتار هر فرد، واکنشی به رفتار والدین و محیط تربیتی او است. تجارب تلخ دوره کودکی موجب بوجود آمدن مشکلات رفتاری از قبیل پرخاشگری، افسردگی، طلاق، بزهکاری و غیره می‌شود (وکیلیان و کرباسی، 1388). والدین نه تنها از طریق انتقال ژنتیک بلکه از طریق آشنایی کودک با زندگی جمعی و فرهنگ جامعه نقش موثری دارند. همچنین موقعیت اجتماعی خانواده، وضع اقتصادی آن، عقاید، آداب و رسوم، آرزو‌‌‌‌های والدین، شیوه‌‌‌‌های فرزند پروری، سن اولیا و فرزند چندم خانواده بودن افکار و روابط آتی کودک را تعیین می‌کند (احمدوند، 1386). میزان تاثیری که خواهران و برادران در رشد اجتماعی کودک دارند به عواملی از قبیل: جنس کودک، جنس خواهر و برادر، چندمین فرزند خانواده بودن، فاصله سنی کودک با خواهر و برادر و تعداد کودکان در خانواده بستگی دارد. کودکان خردسال بیشتر گرایش دارند از خواهر و برادر بزرگتر از خود تقلید کنند. پژوهش ها نشان داده پسرهایی که برادران بزرگتری دارند علایق مردانه بیشتری دارند تا دخترانی که خواهران بزرگتر دارند. همچنین دخترهایی که برادران بزرگتر دارند پرخاشگرتر و جاه طلب تر از دخترهایی هستند که خواهر بزرگتر دارند. کودکان به هنگام کنش متقابل با خواهر و برادر الگوی وفاداری، کمک کردن به دیگران، برقراری روابط موثر و مفید را در کنار اختلاف ها، تسلط جویی ها و رقابت ها می‌آموزند (شاملو، 1385).
2-2-7-2 روابط همسالان
        برخلاف روابط کودک با خانواده، رابطه با دوستان و همسالان، رابطه ای مبتنی بر تساوی و تفاهم است. برخی از جامعه شناسان و روانشناسان معتقدند تاثیر همسالان عمیقتر از تاثیر بزرگسالان در کودکی و به ویژه در نوجوانی است. زیرا فاصله سنی زیاد باعث ایجاد روابط تلقینی و تحمیلی می‌شود. اما چیزهایی که کودکان از همسالان یاد می‌گیرند از طریق تعامل و تفاهم است. کودک و نوجوان بسیاری از مهارت‌‌‌‌های اجتماعی و هنجار‌‌‌‌های جامعه از جمله الگوی همکاری، دوستی، روابط متقابل، کسب رضایت و حل مسئله را از طریق سرمشق دهی و سرمشق گیری یاد می‌گیرد. همچنین ارتباط با همسالان موجب تغییر یا تحکیم نگرش‌‌‌‌های قبلی کودک و یا ایجاد رفتار‌‌‌‌های جدید می‌شود (شفیع آبادی، 1387). گروه همسالان با هر یک از اعضای خود شرط می‌کند که نسبت به گروه مخلص و پاک دامن باشند و از هر نوع سخن چینی و جاسوسی خودداری کنند، به گروه و ارزش‌‌‌‌های آن احترام بگذارند و در صورت لزوم به آن کمک کنند، کینه توز نباشند و به حکمرانی و سوء استفاده از گروه نپردازند. کودک مجبور است برای برقراری ارتباط با گروه مرتب رفتار خود را مورد ارزیابی قرار دهد و در برقراری رابطه رفتار‌‌‌‌های موثر و مفید نشان دهد و از بروز رفتار‌‌‌‌های ناخوشایندی که باعث طرد او از گروه می‌شود جلوگیری کند (شفیع آبادی، 1387 ؛ سیف، کدیور، کرمی نوری و لطف آبادی، 1387).

2-2-7-3 روابط عشقی
      تعاریف زیادی از عشق شده است به نظر می‌رسد تعدد تعریف عشق تا اندازه ای به این واقعیت برمی گردد که عشق یک حالت واحد و تک بعدی نیست بلکه پیچیده و چند بعدی است که افراد آن را در انواع روابط تجربه می‌کنند. ما واژه عشق را برای توصیف روابط متنوعی از قبیل، رابطه عشاق، زوج‌‌‌‌های مزدوج، والدین و فرزندان و دوستان نزدیک به کار می‌بریم. با توجه به این پیچیدگی روانشناسان اجتماعی، رویکرد‌‌‌‌های گوناگونی برای طبقه بندی عشق ایجاد کرده اند. مثلا زیک روبین معتقد است دوست داشتن با تمجید، تحسین و محبت همراه است. اما عشق در بردارنده احساسات نیرومند وابستگی، صمیمیت و یک نگرانی عمیق برای بهورزی معشوق است. همچنین رابرت استرنبرگ مثلث عشقی را مطرح می‌کند که دارای سه وجه صمیّمیت (نزدیکی)، اشتیاق (هیجان)، و تعهد (با هم بودن) است. او با ترکیب این سه وجه در مجموع شش نوع عشق را مطرح می‌کند و عشق کامل را عشقی می‌داند که ترکیبی از این سه وجه باشد (سید محمدی، 1387).
2-2-8 مهارت‌‌‌‌های اساسی در روابط بین فردی
1- کلی مهارت‌‌‌‌های کلامی 2- غیر کلامی
          وقتی در جریان یک ارتباط پیام ها به صورت رمز کلامی انتقال می‌یابند به آن ارتباط کلامی گویند که مهمترین مهارت‌‌‌‌های ارتباط کلامی شامل سوال کردن، تایید کردن، تحسین کردن و تعبییر و تفسیر کردن است. اما هرگاه پیام به صورت علایم یا رمز‌‌‌‌های غیر کلامی انتقال یابد به آن ارتباط غیر کلامی گویند که مهمترین مهارت‌‌‌‌های ارتباط غیر کلامی شامل تکان دادن سر، حالات چهره و تماس چشمی مستقیم است (شعبانی، 1386). ارتباط غیر کلامی خود اثر یک پیام را دارد، در واقع ناتوانی یک فرد در تحول سیستم ارتباط غیر کلامی از طریق دریافت نشانه‌‌‌‌های دیداری تاثیر عمیقی بر تعاملات بین فردی دارد و وی را نه تنها در دریافت یا تفسیر زبان کلامی بلکه در بیان آنچه که به دیگران می‌گوید دچار مشکل می‌سازد (ساجدی و همکاران، 1387).

2-2-8-1 مهارت‌‌‌‌های کلامی
سوال کردن: سوال کردن یعنی جستجو کردن و بیرون کشیدن نکات مبهم، سوال کردن نشانه این است که به صحبت‌‌‌‌های شنونده گوش می‌دهیم و صحبت‌‌‌‌های او توجه ما را جلب کرده است.
تایید کردن: تایید کردن یکی از مهارت‌‌‌‌های کلامی است که نشانه موافقت با اعمال و گفتار طرف مقابل است. بله، درسته، همین طور است نمونه هایی از تایید هستند.
تحسین کردن: تحسین مانند تایید کردن است اما هدف تقویتی آن فراتر از تایید است. آفرین و چه جالب است نمونه هایی از تحسین هستند.
تعبیر و تفسیر کردن: تفسیر یعنی مطالب گوینده را با استفاده از خزانه لغات شخصی بیان کردن و با این کار مطمئن می‌شویم سخنان گوینده را به طور کامل متوجه شده ایم و همچنین نشان می‌دهیم که در طول تعامل با دقت به سخنانش گوش داده ایم.
2-2-8-2 مهارت‌‌‌‌های غیر کلامی
تکان دادن سر: تکان دادن سر نشانه توجه به گفته‌‌‌‌های طرف مقابل است که این مسئله باعث تشویق گوینده به ادامه گفتگو و تعامل می‌شود
حالات چهره: حالات چهره بیانگر هیجانات درونی ما است که نسبت به صحبت‌‌‌‌های شخص مقابل ابراز می‌کنیم مانند بالا انداختن ابروها که نشانه تعجب و علاقه مندی شنونده است. هر زمان که امکان داشته باشد از جهش ابرو استفاده کنید و همیشه به جهش ابروی دیگران پاسخ دهید، مگر اینکه خودتان بخواهید بی محلی یا خصومت نشان دهید.
تماس چشمی مستقیم: تماس چشمی مستقیم نشانه توجه به گفته‌‌‌‌های طرف مقابل است. پس از یک ارتباط چشمی 5 ثانیه ای، ارتباط چشمی خود را به سمت پایین قطع کنید. این امر نشان می‌دهد شما به صحبت‌‌‌‌های او علاقه مند هستید. اما اگر نگاه خود را به طرفین یا به سمت بالا قطع کنید باعث تشویش گوینده و بی علاقگی شما به صحبت‌‌‌‌های او می‌شود. همچنین تماس چشمی طولانی مدت نشانه خصومت است و در گوینده یک حالت تدافعی بوجود می‌آورد (کرمی، 1387).

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
شماره تماس:: 09189763156