مقاله و مبانی نظری تعریف و الگوهای حافظه کاری
در قالب word و در 22 صفحه و قابل ویرایش ودارای منابع سال 1402 و 2022
فهرست مطالب
2-6. حافظه کاری
2-6-1. تعریف حافظه
2-6-2. الگوهای حافظه
2-6-2-1. الگوی ویلیام جیمز
2-6-2-2. الوی اتکینسون و شیفرین
2-6-2-3. الگوی جرج اسپرلینگ
2-6-2-4. الگوی سطوح پردازش
2-6-2-5. الگوی حافظه کاری
2-6-3. تعریف حافظه کاری
2-6-4. حافظه کاری چندمولفه ای بدلی
2-9. مرور سوابق تجربی و نظری پژوهش
2-9-1. پیشینههای پژوهش داخلی
2-9-2. پیشینههای پژوهش خارجی
منابع
2-6. حافظه کاری
2-6-1. تعریف حافظه
حافظه قوه ذهنی است که بهوسیله آن اطلاعات کدگذاری، ذخیره و بازیابی میشوند. حافظه برای کسب اطلاعات ضروری و با دستگاه لیمبیک مرتبط است. بهعبارتدیگر، حافظه نگهداری اطلاعات در طی زمان با هدف تأثیرگذاری بر فعالیتهای آینده است (شروود، 2012). تالوینگ (2000) حافظه را وسیلهای برای نگهداری تجارب قبلی و استخراج اطلاعات در زمان حاضر میداند. همانطور که ایزنک (2012) میگوید اگر ما نتوانیم اتفاقات گذشته را به یادآوریم، قادر نخواهیم بود بیاموزیم یا زبان، روابط و هویت فردیمان را گسترش دهیم.
2-6-2. الگوهای حافظه
2-6-2-1. الگوی ویلیام جیمز
ویلیام جیمز در سال 1890 الگویی را ارائه داد که دو حافظه اولیه و ثانویه را از هم تفکیک میکرد. در این الگو حافظه اولیه به حافظهای اطلاق میشد که اطلاعات موقت در حال استفاده را نگهداری میکند و حافظه ثانویه اطلاعات را برای مدت طولانیتر و یا بهصورت دائمی حفظ میکند (واف و نورمن، 1965).
2-6-2-2. الگوی اتکینسون و شیفرین
یکی از مدلهای تأثیرگذار که به آن مدل چند انبار یا مدل مقید میگویند توسط ریچارد اتکینسون و ریچارد شیفرمن در سال 1968 ارائه شد. این مدل حافظه انسان را شامل سه انبار جدا میداند:
1- انبار حسی، محلی که اطلاعات وارد حافظه میشود.
2- انبار کوتاه-مدت که اطلاعات را از انبار حسی و انبار بلندمدت دریافت و حفظ مینماید.
3- انبار دراز-مدت که در آن اطلاعات برای دوره بسیار طولانی و یا حتی نامحدود ذخیره میشود (ریچاردسون-کلاون و یجورک، 2003).
ایده در نظر گرفتن سه انبار متفاوت اگرچه ایده جدیدی نبود و قبلاً توسط ویلیام جیمز (1890) ارائه شده بود. آنچه اتکینسون و شیفرین ایده انبار حسی را به ایده حافظه اولیه و ثانویه جیمز اضافه کردند. آنها همچنین مسئله ثبتکنندههای حسی و گسترهای از فرایندهای کنترلی که جابهجایی حافظه را تنظیم میکنند را مطرح کردند.
در این الگو انبار حسی مکانی است که در صورت بروز یک محرک محیطی و شناسایی آن توسط حواس، اطلاعات در آن ذخیره میشود. انبار حسی به پردازش اطلاعات حاصل از محرکها نمیپردازد، بلکه آنها را شناسایی و جهت استفاده در حافظه کوتاهمدت نگه میدارد. به همین علت اتکینسون و شیفرین انبار حسی را حافظه میانجی نامیدند. این حافظه مانع از سرریز شدن حافظه کوتاهمدت بر اثر اطلاعات ورودی بیشازحد ناشی از فرایندهای شناختی میشود. اطلاعات تنها در حالتی به حافظه کوتاهمدت منتقل میشوند که موردتوجه قرار گیرند (اتکینسون و شیفرین، 1968). باوجودآن که دلایل کافی مبنی بر وجود انبارهای حسی جداگانهای برای هر یک از حواس وجود دارد اما بیشتر مطالعات به بررسی حس دیداری و شنیداری پرداختهاند. انبار تصویری ثبتکننده حسی جداگانهای است که اطلاعات را برای مدتزمان بسیار کوتاهی در خود نگه میدارد. نام آن برگرفته از این واقعیت است که اطلاعات در آن بهصورت تصویر ذخیره میشوند (استرنبرگ، 2016).
2-9. مرور سوابق تجربی و نظری پژوهش
2-9-1. پیشینههای پژوهش داخلی
در پژوهشی که ناظریه و نیکنام (1402) تحت عنوان حافظه کاری کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی: مقایسه اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر توان بخشی شناختی با بازی های رایانه ای شناختی انجام دادند به این نتیجه دست یافتند که بازیهای رایانهای شناختی و بازیدرمانی مبتنی بر توانبخشی شناختی بر حافظه کاری کودکان دارای نقص توجه- بیشفعالی مؤثر هستند و مداخله بازیهای رایانهای شناختی مؤثرتر از بازیدرمانی مبتنی بر توانبخشی بود.
کرمی و لرستانی (1401) در پژوهش خود با عنوان اثربخشی مداخله بازیدرمانی شناختی رفتاری بر آلکسیتایمیا و فرسودگی تحصیلی در کودکان با اختلال ناتوانی یادگیری خاص دریافتند که این مداخله موجب کاهش آلکسیتایمیا و فرسودگی تحصیلی در سطح (001/0>p) در این کودکان شد.
در پژوهشی که حسنی پور فلاح بهدانی و برادران (1401) با عنوان تأثیر بازیدرمانی بر میزان توجه، تمرکز و حافظه کاری در کودکان مبتلا به باختلال بیش فعالی/نقص توجه انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که بازیدرمانی اثربخش لازم را بر افزایش حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به نقص توجه بیش فعالی داشته است (001/0P<).
2-9-2. پیشینه پژوهشی خارجی
استوارت و همکاران (۲۰۲۲) در پژوهشی با عنوان علوم اعصاب و جادوی بازیدرمانی به این نتیجه رسیدند بازیدرمانی روشی قدرتمند و مناسب برای هدایت توجه کودک به محیط، گسترش آگاهی و دگرگونی کودکان و نوجوانان است.
هالیمن و همکاران (۲۰۲۲) در پژوهشی با عنوان بازیدرمانی و پیشرفت تحصیلی دریافتند که میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تحت بازیدرمانی از پیشآزمون تا پسآزمون بسیار زیاد بوده است و دراینبین، دخترها نسبت به پسرها پیشرفت بیشتری داشتند.
نورسانا و آدی (۲۰۲۰) در پژوهشی با عنوان بازیدرمانی برای کودکان مبتلابه اختلالات اضطرابی دریافتند بازیدرمانی در کاهش اضطراب کودکان با سنین آسیبپذیر ۳ تا ۱۶ سال مؤثر است این مداخله علاوه بر کاهش اضطراب میتواند احساسات منفی را کاهش داده و تواناییهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی کودکان مبتلابه اختلال اضطرابی را بهبود بخشد.
اسلایلی و همکاران (۲۰۲۰) در پژوهشی با عنوان تأثیر بازیدرمانی پازل بر حافظه کاری کودکان پیشدبستانی به این نتیجه رسیدند که سطح حافظه کاری کودکان پیشدبستانی پس از انجام بازیدرمانی با افزایش معناداری پیدا میکند.
فهرست منابع و مآخذ
ابراهیمی شاهد، امید؛ قادری، داود (1399). اختلالات یادگیری (تشخیص، سببشناسی و درمان). تهران: آزمون یار پویا.
آذریان، آلما؛ اکبری، بهمن، کریمی لیچاهی، رقیه (1398). تأثیر بازیدرمانی بر عملکرد خواندن، مهارتهای سازشی و مشکلات رفتاری دانش آموزان نارساخوان. مجله سلامت روان کودک، 6(3)، 201-214.
اوبالاسی، آناهیتا؛ حسینی نسب، سید داوود (1393). بررسی تأثیر آموزش روش مونته سوری بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی 4 و 5 ساله شهر تبریز. آموزش و ارزشیابی )علوم تربیتی)، 7(28)، 98-71.
آقابابائی، سارا؛ ملک پور، مختار؛ عابدی، احمدی (1390). مقایسه کنشهای اجرایی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری املا: عملکرد نسبی در آزمون عصب-روان شناختی نپسی. نشریه روانشناسی بالینی، 4(3)، 40-35.
اعتمادزاده، مژگان، هومن، فرزانه؛ ماکوندی، بهنام (1402). اثربخشی بازیدرمانی در بهبود توجه و حافظه کاری دانش آموزان با اختلالات یادگیری خاص. مجله بین المللی بهداشت مدارس، 10(1)، 33-26.
اکبری، اکرم؛ منیرپور، نادر؛ میرزاحسینی؛ حسن (1400). اثربخشی بازیدرمانی والد محور بر پرخاشگری و علائم اختلال نافرمانی مقابلهای. فصلنامه سلامت روان کودک، 8(1)، 140-126.
اصل فتاحی، بهرام؛ تقی پور معصومی، حکیمه (1399). بررسی تأثیر بازیدرمانی بر روی شادکامی و خلاقیت کودکان پیشدبستان در تبریز. فصلنامه مطالعات پیشدبستان و دبستان، 3(10)، 128-109.
امیری مورچگانی، امیر؛ لهرابی، بهاره (1399). بررسی بازیدرمانی کوتاهمدت ساختاری بر کاهش علائم اختلال ADHD و اختلال کاستی توجه و بیش فعالی در شهرستان لاران. فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی، 2(1)، 108-95.
امیدوار، علی؛ دانا، احمد.، حمزه سبزی، امید و پورپناهی کل تپه (۱۳۹۷). تأثیرآموزش براساس تربیت بدنی رشدی بر حافظه کاری دانش آموزان مقطع ابتدایی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، ۷(۱)، ۱۰۱-۸۳.
انجمن روانپزشکی آمریکا (۲۰۱۳). راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی، ویرایش پنجم (ترجمه فرزین رضاعی، علی فخرایی، آتوسا فرمند، علی نیلوفری، یانت هاشمی آذر، فرهاد شاملو). تهران: ارجمند.
بارلو، دیوید اچ؛ مارک دیورند، وی؛ هافمن، استفان جی (1398). آسیب شناسی روانی (ترجمه مهرداد فیروزبخت). تهران: رسا
بیسی، وحید؛ غلامی، عاطفه (1400). راهکارهای پیشنهادی جهت بهبود اختلال نوشتن. فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی، 4(2)، 33-27.
بهتجی اردکانی، فاطمه؛ فلاح، فاطمه؛ رضاپور میرصالح، یاسر (1400). اثربخشی بازیدرمانی آدلری بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی. مجله پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 11(24)، 16-1.
بهرامی، شاهو (۱۳۹۸). شرح مختصری بر اختلالات یادگیری. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، سال دوم، شماره ۲۱، ۴۹-۴۰.
بهری، رقیه؛ شالچی، بهزاد؛ بافنده گرمالکی، حسن (1398). مقایسه حل مسئله و حافظه کاری(مقولههای کارکردهای اجرایی) پس از زایمان در زنان افسرده و سالم. مجله شناخت، 6(4)، 12-1.
تاد، جودیت؛ بوهارت، آرتور (1379). اصول روانشناسی بالینی و مشاوره، چاپ چهارم (ترجمه مهرداد فیروزبخت). تهران: رسا.
تبریزی، مصطفی (1390). درمان دیکته نویسی. تهران: فروزان.
تقی زاده هیر، سارا؛ آقاجانی، سیف اله؛ خوش سرور، سرور (1401). اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر بهبود توجه و برنامهریزی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(4)، 16-29.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643