مقاله و مبانی نظری مهارت زناشویی
در قالب word و در 11 صفحه و قابل ویرایش و دارای منابع 2024 و1403
فهرست مطالب
مهارت زناشویی
1- تاریخچه مهارتهای زناشویی
نظر داردن، گازدا و گينتر ( 1996 )
ده مهارتهای اصلی زندگی زناشویی
مهارت خود آگاهی
مهارت همدلی
مهارت رابطه موثر (ارتباطات اجتماعی)
مهارت روابط بین فردی(ارتباطات بین فردی)
مهارت تصمیم گیری
مهارت حل مسئله
مهارت تفکر انتقادی
مهارت تفکر خلاق
مهارت مقابله با هیجان
نظریههای مربوط به مهارتهای زناشویی
نظریه یادگیری اجتماعی بندورا
نظریههای شناختی عاطفی
نظریه عملی متکی بر استدلال
نظریه رفتار طرح ریزی شده
نظریه یادگیری شناختی نوین
نظریه تحقیر خود
منابع
مهارت زناشویی
آموزش مهارت های زندگی در سال 1979 با تلاش دکتر گیلبرت بوترین آغاز شد. در سال 1993 سازمان بهداشت جهانی با هماهنگی یونیسف برنامه آموزش مهارت های زناشویی را به عنوان طرحی جامع برای پیشگیری اولیه و ارتقای سلامت روان کودکان و نوجوانان معرفی کرد(سگوئین، 2024).
1- تاریخچه مهارتهای زناشویی
در تاریخ بیست سال اخیر اصطلاحاتی تحت عنوان مهارت های زندگی به کار رفته و تعریف شده است. مهارت های زندگی آن دسته از مهارت ها یا وظایفی است که به عملکرد مستقل و موفق یک فرد در یک زندگی عالی مربوط میشود (یوسفی، 2021). کلارک (1991) این اصطلاح را به روشی ساده توصیف میکند و تأثیر آن را در زمینه آمادگی برای زندگی بزرگسالی بیان میکند. همه چیز در تعاریف اشتباه است و موضوع مشترک در بین همه تعاریف، شرح مجموعه مهارت ها یا وظایفی است که موفقیت یک فرد با آن مقایسه میشود (ارجایل، 2021).
گازدا، چیلدزر و بروکس (1987) مهارت های زندگی را چنین تعریف کرده اند:تمام مهارت ها و دانش هایی که برای زندگی لازم است و در چهار حوزه زندگی خانوادگی، تحصیلی، زندگی اجتماعی و کاری لازم است. این زمینه ها را میتوان به صورت عینی تعریف و اندازه گیری کرد. (رئودا، یندو، ویلیامز و شوری ،2021).
نظر داردن، گازدا و گينتر ( 1996 )
مهارت های زندگی برای چند مورد موثر ضروری است و برای تمام دوره های زندگی (کودکی، نوجوانی و بزرگسالی) مطلوب است. مجموعه کلی این مهارت های زندگی مبتنی بر رشد موثر در چهار بعد زندگی خانوادگی، تحصیلی، شغلی و اجتماعی است که برای پیشگیری و درمان اصلاحی به کار میرود و بر اساس ساختاری نظری است که اهداف کلی مشاوره را دارد ( بنی عقیل، عابدی، فرامرزی، وکیلی و میرابی، 2022).
ده مهارتهای اصلی زندگی زناشویی
مهارت خود آگاهی
خودآگاهی توانایی شناخت خود و آگاهی از خصوصیات، ضعف ها، قوت ها، خواسته ها، ترس ها و نفرت های خود است. این مهارت ارتباط تنگاتنگی با کلماتی مانند خودپنداره، اعتماد به نفس و عزت نفس دارد. خودپنداره تصوری است که فرد از خود دارد. خود (لاندون، 2022).
مهارت همدلی
همدلی توانایی درک احساسات دیگران و پاسخ به ویژگی های مثبت خود است. در همدلی، درک و ابراز عواطف با هم آمیخته میشود، به همین دلیل باید از احساسات دیگران آگاه بود و برای تجربه همدلی به احساسات دیگران پاسخ داد (کامیساکا، 2019).
مهارت رابطه موثر (ارتباطات اجتماعی)
کوب (1976)حمایت را بعنوان اطلاعاتی میداندکه افراد را به باور کردن ایم مطلب که آنهامورد علاقه اطرافیان بوده ودوست داشتنی وقابل احترام هستند ودریک شبکه ارتباطی دوجانبه سهیم هستندرهبری میکند(کاین، ساورمیلچ و استارکس ،2023).
ساراسون (1989)معتقداست این احساس که دیگران آدم را دوست دارند، برایش ارزش قائل هستندوآماده اندتا درصورت لزوم به اوکمک کنندوپشتوانه عاطفی اوباشندمفهوم حمایت اجتماعی است.برونر (1989)حمایت اجتماعی را مجموعه ای از اطلاعات میداند که اعتقادات افراد را درمورد ماهیت حمایت شکل میدهد وبه زعم وی حمایت عاطفی بیانگراعتقاد فرد مبنی برمورد علاقه وتوجه دیگران واقع شدن وحمایت عزتی، احساس مورد احترام بودن ازسوی سایرین است وی شکل دیگری از سومین نوع حمایت را به واسطه عضویت درگروه خاص وتعهدات متقابل اعضای گروه نسبت به یکدیگر میداند(هندریکس و همکاران، 2024).
مهارت روابط بین فردی(ارتباطات بین فردی)
این مهارت افراد کمک مینماید که با دیگران به طور مثبت وموثر تعامل نمایند یعنی به ایجاد روابط بین فردی مثبت فرد با دیگران کمک میکند.این مهارت سبب ایجاد روابط دوستانه است که در سلامت روانی واجتماعی وروابط گرم خانوادگی موثر است.کارل پانسپرس معتقد است گه عالی ترین دستاورد انسان در دنیا ارتباط شخصیت با شخصیت است(مقدم و همکاران، 2020).
مهارت تصمیم گیری
این مهارت به فرد کمک میکندتا به نحوموثرتری در مورد مسائل زندگی تصمیم گیری نماید.تصمیمهایی مانند انتخاب رنگ دفترچه، مدل کفش، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل، انتخاب همسر.تصمیم گیری به معنای انتخاب یک راه حل از میان دو یا چند راه حل است که به منظور یافتن یک هدف است(والکر و لوتمر، 2024).
مهارت حل مسئله
این مهارت عبارت است از تعریف دقیق مشکلی که فرد با آن روبه روست، شناسایی و بررسی راه حلهای موجود و برگزیدن و اجرای راه حل مناسب و ارزیابی فرآیند حل مساله تا به این ترتیب فرد ئدچار دغدغه و اضطراب نشود و از راههای غیر سالم برا یحل مشکل خویش استفاده نکند(سلمانیان و مرعشیان، 2022).
مهارت تفکر انتقادی
تفکرانتقادی توانایی تحلیل اطلاعات وتجارب است. تفکر انتقادی به آن نوع تفکر اطلاق میشود که به تحلیل ارزشیابی وقضاوت درباره راهبردها وتولیدات فکری میپردازد.تفکرانتقادی گاه، با تفصیل معنای ارزیابی درستی گفتهها وگاه به صورت کلی تر آن تعریف میشود(ویدمن، گولین، کامکه، برنت و پرینشتاین ،2018).
مهارت تفکر خلاق
این نوع تفکربه حل مسئله وبه تصمیم گیری مناسب کمک میکند.با استفاده از این نوع تفکر راه حلهای مختلف مسائل وپیامدهای هریک از انها بررسی میشود تا در اختیار روند تصمیم گیری قرار گیرد.این امر فرد را قادر میسازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم خوددریابد وحتی زمانی که مشکلی وجود ندارد وتصمیم گیری خاصی لازم نیست به سازگاری وانعطاف بیشتری به زندگی خود بپردازد(شاملیچ و فیشر، 2019).
قسمتی از منابع
ریحانی اصل فروغ(۱۳۹۷). اثربخشی آموزش مهارتهای جنسی بر طرحوارههای جنسی زنان، عزتنفس جنسی و رضایت جنسی زنان مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد (خوراسگان).
Séguin, L. J. (2024). “I’ve learned to convert my sensations into sounds”: Understanding during-sex sexual communication. The Journal of Sex Research, 61(2), 169-183.
Cain, D., Sauermilch, D., & Starks, T. J. (2023). Client responses to video-based communication skills training involving PrEP for HIV: tailoring an individual sexual health intervention for sexual minority men in relationships. AIDS and Behavior, 27(8), 2463-2477.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643