مقاله و مبانی نظری مولفه ها نظریات و دیدگاه های سازگاری
در قالب word و در 11 صفحه و قابل ویرایش و دارای منابع 1403 و 2024
فهرست مطالب::
سازگاری
مولفه های سازگاری
نظریات و دیدگاه های سازگاری
دیدگاه یادگیری اجتماعی
دیدگاه اصالت وجود
دیدگاه رفتارگرایی
دیدگاه انسان گرایی
دیدگاه روانشناسی شناختی
دیدگاه تحولی
دیدگاه پندارشناختی
دیدگاه زیستی
مدل راتوس و نوید
مدل لازاروس و فولکمن
منابع
سازگاری
آکسفورد (1999) سازگاری را آماده ساختن خود برای وفق یافتن با شرایط جدید و یا وفق دادن خود با چیزی میداند. سازگاری شخصی، شناخت احساسات و عواطف مثبت و منفی خود و کنترل داشتن بر احساسات منفی در ارتباط با خود و دیگران است (پوررضائیان، 1398).
مولفه های سازگاری
سازگاري اجتماعي جرياني است که روابط ميان افراد، گروهها و عناصر فرهنگي در وضع رضايت بخشي برقرار باشد. به عبارت ديگر روابط ميان افراد و گروه ها طوري برقرار شده باشد که رضايت متقابل آنها را فراهم سازد (اصغرپور لشکامی، 1402).
سازگاری خانوادگی :خانواده محوری ترین محیط تربیتی است که در حفظ سلامت روانی، اجتماعی و جسمی فرد نقش بسزایی دارد.در نظام خانوادگی سالم ایفای نقشها هم سالم هستند. خانواده به عنوان یک واحد، شامل تأثیرات کل بر روی اجزاء و یا هر کدام از اجزاء بر یکدیگر یا جزء روی کل است. در نتیجه، تعاملات درون خانواده یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده سلامت روانی است. در محیط گرم و دوستانه خانواده که در آن اعضای خانواده دارای روابط خوب و صمیمانه هستند، معمولاً کودکان سالم و با شخصیتی مثبت و فعال بار میآیند و بر عکس خانواده از هم پاشیده، اساس کجروی ها و ابتلاء به مشکلات روانی و شخصیتی را تشکیل میدهد(اصغرپور لشکامی، 1402).
سازگاری تحصیلی :شناخت استعدادها و توانمتدیهای فرد در زمینه تحصیلی و رضایت فرد از رشته ی تحصیلی و مقطع تحصیلی خود است .به نحوی که فرد توانمندی رویارویی با مشکلات احتمالی در این عرصه را دارا باشد و بتواند خود را با شرایط پیش آمده هماهنگ و منطبق سازد. (گنجعلی، 1401).
سازگاری شغلی :هماهنگی و انطباق فرد با حرفه ی خویش،داشتن برخورد مناسب با همکاران و ارباب رجوعان ورضایت از کار و درآمد حاصل از آن است .به گونه ای که فرد احساس تنش و خستگی مفرط نکند و علاقه اش نسبت به حرفه اش تنزل نیابد (گنجعلی،1401).
نظریات و دیدگاه های سازگاری
دیدگاه یادگیری اجتماعی
بندورا (1995) میگوید: مردمی که میکوشند بر رویدادهایی که زندگی آنها را تحت تأثیر قرار میدهند اعمال کنترل کنند، بهتر میتوانند آینده مطلوب را تحقق بخشند و از آینده نامطلوب جلوگیری کنند. تلاش برای کنترل شرایط زندگی، تقریباً در هر فردی حکم فرماست، زیرا این کار میتواند منافع شخصی و اجتماعی بی شماری را برای آنها تأمین کند. توانایی تأثیرگذاری بر پیامدها، آنها را پیش بینی پذیر میکند. پیش بینی پذیری، آمادگی انطباقی را پرورش میدهد. ناتوانی در اعمال نفوذ بر امور که به صورت نامطلوب بر زندگی فرد تأثیر میگذارند، نگرانی، دلسردی یا ناامیدی را پرورش میدهد (پرین، 2024).
دیدگاه اصالت وجود
تنها راه سالم بودن یک زندگی مبتنی بر سازگاری، این است که جامعه ای که فرد با آن سازگار میشود اصولاً صادق باشد. در جامعه امروزی، تنها راه فراتر رفتن از منجلاب دروغ ها و بی اصالتی، آگاهی از این واقعیت است که نیروهای اجتماعی و صنعتی، چگونه ترجیح میدهند به آدم ماشینی تبدیل شویم که به راحتی قابل دستکاری باشیم. هشیاری و انتخاب از ویژگی های منحصر به فرد انسان است که از طریق آن میتوانیم انسان منحصر به فردی شویم. دروغگویی «من» آسیب روانی است. دروغگویی نوعی فعل پذیر کردن خود است که طی آن توانایی تصمیم گیری ها یا انتخاب های دیگر، تجربه نمیشود. آسیب روانی با تأکید بیش از حد بر یک سطح هستی به قیمت از دست دادن سطوح دیگر مشخص میشود. در این مورد، بر بودن با دیگران، یعنی با خانواده بودن، در برابر بودن در طبیعت یا بودن برای خود تأکید بیش از حد شده است. ما باید با دیگران باشیم مبادا که لبریز از اضطراب روان رنجور شویم .فرد سازگار باید معنی و جهت زندگی را دریابد و احساسات منفی خالی بودن و منزوی بودن را کنار بزند و بدان حد از اعتماد به نفس برسد که به جای سازش با تهدیدهای زندگی، خویشتن بی همتایی خود را شکوفا سازد (کیوک و رودن ،2024).
منابع
پوررضائیان،هدی (1398). طراحی و بررسی اثربخشی برنامه هنردرمانی خانوادهمحور بر سازگاری کودکان مبتلا به سرطان. رساله دکترای روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران.
اصغرپور لشکامی، زهرا (۱۴۰۲).تدوین برنامه مداخله بهنگام مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری ویژه کودکان طلاق با اختلالات عاطفی-رفتاری و اثربخشی آن بر سازگاری اجتماعی کودکان طلاق: یک مطالعه توصیفی.رساله دکترا روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
گنجعلی،مهتاب(۱۴۰۱).واکاوی عوامل مؤثر بر سازگاری والدین دارای کودک مبتال به درخودماندگی. رساله دکترا روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.
نامورنژاد، مرضیه(۱۴۰۱). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر با کمتوانی ذهنی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی.دانشگاه شیراز.
مهندس،لیلا (1401). تدوین مدل علی سازگاری پس از طلاق بر اساس ویژگی های شخصیت، سبک دلبستگی و حمایت ادراک شده با نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان. رساله دکترا روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
Perrin, D. (2024). Recycled Polymers: Eco-Design, Structure/Property Relationships and Compatibility.
Ćuk, M., & Rhoden, A. R. (2024). Mimas’s surprise ocean prompt s an update of the rule book for moons.
Adamczyk, B. (2023). Principles of Electromagnetic Compatibility: Laboratory Exercises and Lectures. John Wiley & Sons.
Keller, R. B. (2023). Design for Electromagnetic Compatibility-In a Nutshell. Cham: Springer International Publishing.
Kojonen, E. V. (2021). The Compatibility of Evolution and Design. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.
Christopoulos, C. (2022). Principles and techniques of electromagnetic compatibility. CRC press.
Ekroth, I. (2021). The relationship between gamete compatibility and immune system (Master's thesis, Itä-Suomen yliopisto).
van Daalen, O. (2022). Making and breaking with science and conscience: the human rights-compatibility of information security governance in the context of quantum computing and encryption.
Posani, M. (2022). Thermal Insulation Solutions for Historic Buildings: Feasibility Efficacy Compatibility (Doctoral dissertation, Universidade do Porto (Portugal)).
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643