مقاله و مبانی نظری نظم جویی شناختی هیجان ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری نظم جویی شناختی هیجان

(0)
(0)

مقاله

مقاله و مبانی نظری نظم جویی شناختی هیجان
رنگ و مدل کالا
مقاله
تعداد
+
_
عدد
25,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری نظم جویی شناختی هیجان

در قالب word و در 6 صفحه و قابل ویرایش و دارای منابع 2024 و 1403

 

 

نظم جویی شناختی هیجان
نظم‌جویی شناختی هیجان شامل تمام راهبردهای آگاهانه و ناخودآگاه افراد برای کاهش حفظ یا افزایش احساسات مثبت یا منفی تعریف شده است. تحقیقات نشان داده است که افراد در استفاده همیشگی از استراتژی‌های تنظیم هیجان متفاوت هستند و این تفاوت‌ها پیامدهایی برای حوزه‌های متعدد سازگاری روان‌شناختی، مانند تجربه عاطفی، عملکرد شناختی و اجتماعی دارند به طور مشابه مشکلات در تنظیم هیجان نقش ‌برجسته‌ای در ایجاد و حفظ علائم سایکوپاتولوژیک و اختلالات عاطفی ایفا می‌کنند (ولوتی، زاواتینی و گاروفلو، ۲۰۱۳؛ به نقل از عطار خامنه ای، 1401).
در میان انواع راهبردهایی که افراد معمولاً برای تنظیم هیجانات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان به آنچه افراد برای مدیریت هیجانات خود در پاسخ به رویدادهای برانگیخته فکر می‌کنند اشاره دارد به‌عبارت ‌دیگر اصطلاح تنظیم هیجان شناختی، افکار آگاهانه‌ای را نشان می‌دهد که افراد به‌وسیله آن‌ها احساسات خود را در پاسخ به رویدادهای نامطلوب تنظیم کنند، برای مثال می‌توان معنای یک رویداد مضر را از نظر رشد شخصی دوباره تعریف کرد یا بهتر بگوییم بر جنبه‌های منفی آن تأکيد کرد. محققان اخيراً شروع به مطالعه مؤلفه‌های شناختی تنظیم هیجان (آنچه افراد فکر می‌کنند) جدا از انواع دیگر راهبردها مانند راهبردهای رفتاری کرده‌اند با این استدلال که مقابله شناختی و انجام اقدامات را می‌توان به‌عنوان دو فرایند متفاوت در مقاطع زمانی مختلف در نظر گرفت (بل، 2024).
مدیریت احساسات یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های زندگی روزمره است. نظم‌جویی هیجان بر مجموعه‌ای از فرایندها تأثير گذارد که احساسات را نظام‌مند کند و خود را به‌عنوان مجموعه‌ای از مکانیسم‌های دهد که می‌تواند یک حالت عاطفی را اصلاح مدل‌سازی با سرکوب کند (فرنزل، گوتز و استاکینگر، 2024). با توجه‌ به سوابق یا عناصر پاسخ‌ها، هنگامی که افراد به‌درستی احساسات خود را نظم‌جویی نمی‌کنند ناراحتی ناشی از آن می‌تواند پایدار باشد و منجر به علائم مختلفی شود (دل، واله و همکاران، ۲۰۱۸؛ به نقل از سوپله، 2024). بر این ‌اساس نظم‌جویی احساسات بسته به زمینه و علایق فرد می‌تواند مثبت یا منفی باشد (پریتوتاگله ،2024). انواع مشکلات روانی می‌توانند با نظم‌جویی هیجانی تداخل داشته باشند، مانند اضطراب افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (سلو و آن و همکاران، ۲۰۱۷؛ به نقل از کاکس، 2024).
مدل‌های نظم‌جویی هیجانی شامل برخی از مدل‌های مبتنی بر استراتژی هستند چنین راهبردهایی ممکن است تطبیقی باشند، به‌عنوان ‌مثال، آنهایی که با فرایندهای روانی مرتبط هستند؛ مانند پذیرش، یا ناسازگار، به‌عنوان ‌مثال، آن‌هایی که به نشخوار فکری مربوط شوند. انعطاف‌پذیری یک عامل کلیدی در هنگام اجرای آن استراتژی‌ها است. نظم‌جویی هیجانی مؤثر با تأثیرات مثبتی مانند رفاه و عملکرد مناسب کاری مرتبط است در حالی که نظم‌جویی هیجانی غيرمؤثر می‌تواند با مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی مرتبط باشد (لمر، 2021).
تنظیم شناختی هیجان یکی دیگر از متغیرهای مرتبط با عملکرد تحصیلی است. فرآیند شروع، اجتناب، کنترل، حفظ یا اصلاح رویدادها را تنظیم هیجان و همچنین تنظیم شدت و مدت احساسات درونی، حالات انگیزشی و رفتاری برای سازگاری اجتماعی یا دستیابی به اهداف فردی مینامند (کوکونی و همکاران، 2019؛ به نقل از نوری مقدم، 1401 ).
تنظیم هیجان سطح مطلوبی از تعامل با محیط را ارتقا میدهد و در ایجاد و حفظ رفتار انطباقی و همچنین کاهش اضطراب، تجربیات منفی و کنش های ناسازگار از اهمیت ویژهای برخوردار است (بلوکی، 1400). علاوه بر این، راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان به تلاش افراد برای اصلاح افکار خود به منظور تنظیم هیجانات اشاره میکند (شلانی، 1399). به عبارت دیگر، افرادی که در شرایط بد زندگی زندگی میکنند از تنظیم شناختی هیجان برای کنترل هیجانات خود استفاده میکنند (شفل و همکاران، 2019؛ به نقل ازسوکی، 1401 ). دو نوع استراتژی نظمجویی شناختی هیجان وجود دارد: تطبیقی و ناسازگار. اولی مفاهیمی مانند مولفههای پذیرش، تمرکز مجدد بر برنامهریزی، تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت و دست کم گرفتن رویدادهای استرسزا را در بر میگیرد. علاوه بر این، مورد دوم شامل سرزنش دیگران، نشخوار فکری، سرزنش خود و تفکر فاجعهآمیز است (سوینارتی، جادمیکو و حسناتی، 2020). در حالی که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان اغلب بهعنوان انطباقی یا ناسازگار طبقهبندی می-شوند، تحقیقات اینوود و فراری ( 2018)  نشان داده است که هر حالت به شیوه خود مفید است و انعطافپذیری در استفاده از انواع مختلف راهبردها مهمتر از تکیه بر یک نوع است (توانایی سازماندهی و مدیریت هیجانات منجر به موفقیت و پیشرفت تحصیلی و در نهایت عملکرد تحصیلی خوب در بین افراد میشود. به عبارت دیگر، دانش‌آموزانی که با کنترل و مهار هیجان‌های منفی از مهارت‌های تنظیم هیجان بهره می‌برند، آسیب‌های وارده به خود را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، نظمجویی شناختی هیجان بهعنوان واسطه در رابطه کمالگرایی و حساسیتهای اضطرابی استدلال میشود (برادران، 2020؛ به نقل از پارک، 2018).

 

قسمتی از منابع
حسین زاده ،اعظم(۱۳۹۹). نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و حرمت خود در شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی.پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.

عطار خامنه ای، فاطمه(۱۴۰۱).نقش میانجی گر نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و شایستگی تحصیلی. رساله دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

اصلانی فر، لیدا(۱۳۹۸). نقش میانجی گری نظم جویی شناختی در پیش‌بینی نشخوار فکری بر اساس تحمل پریشانی در بیماران تحت درمان نگهدارنده متادون. پایان نامه کارشناس ارشد روان‌شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج.

توپچی، یاور(۱۴۰۲).تدوین مدل نظم‎جویی شناختی هیجان براساس مؤلفه‎های خداپنداره، خودپنداره و سبک‎های دلبستگی با میانجی‎گری نیرومندی من. پایان نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی دانشگاه شاهد.

 

Frenzel, A. C., Goetz, T., & Stockinger, K. (2024). Emotions and emotion regulation. In Handbook of educational psychology (pp. 219-244). Routledge.

Bell, M. A. E. (2024). Child development at the intersection of emotion and cognition (pp. viii-299). American Psychological Association.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643