مقاله و مبانی نظری و پیشینه تحقیق خرد یادگیری ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری و پیشینه تحقیق خرد یادگیری

(0)
(0)

مقاله

مقاله و مبانی نظری و پیشینه تحقیق خرد یادگیری
رنگ و مدل کالا
مقاله
تعداد
+
_
عدد
45,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری و پیشینه تحقیق خرد یادگیری

در قالب word و در 23 صفحه و قابل ویرایش و دارای منابع 1402 و 2023

 

 

فهرست مطالب::
2-1 مقدمه 
2-2- مبانی نظری 
2-2-1 خرد یادگیری 
2-2-1-1 تاریخچه 
2-2-2-2 مفهوم 
2-2-2-3 سلسله مراتب خرد یادگیری 
2-3 پیشینه پژوهش 
2-3-1 پیشینه داخلی 
2-3-2 پیشینه خارجی 
2-4 چارچوب نظری و مدل مفهومی پژوهش 
منابع فارسی
منابع لاتین

 

 


2-2-1 خرد یادگیری
2-2-1-1 تاریخچه
توسعه تاریخی خرد از دوران باستان تا عصر مدرن صورت گرفته است. تمدن‌های باستانی مفهوم خرد را تولید کرده‌اند و یک پژوهش معروف مصری سرمنشأ آن است، یعنی دستورالعمل تاهوتپ و کگمی، تحقیق آکادیان، یعنی شوراهای خرد؛ مجموعه ضرب‌المثل‌های سومریایی و تحقیق ارامیک مانند سخنان آهیکار. باید درنظر داشت که این تحقیقات هزاران سال پیش انجام شدند (یانگ، 2014).
فرانسیس بیکن، جان لوک، امانوئل کانت و بسیاری از فلاسفه و محققان دیگر از قرون پانزدهم، شانزدهم و هفدهم معنای خرد را برای شمول استدلال استقرایی و دانش مشاهده‌ای بسط داده‌اند. باوجوداین، همان‌طورکه بیرن و اسونسون (2005) بیان می‌دارند، بنیان‌گذاران روانشناسی، به‌ویژه ویلیام جیمز و جان دیویی، در نوشته‌هایشان پیرامون ماهیت روانشناسی سخنی از خرد به میان نیاورده‌اند. عدم وجود خرد در حوزه‌های مطالعاتی علوم مختلف به تأثیر علوم زندگی به‌عنوان مدلی برای علوم اجتماعی که به موضوع خرد توجهی نکرده است یا مدلی که در آن هیجان برای فلاسفه و خداشناسان اهمیت دارد، نسبت داده می‌شود (باتو، 2016).
آردلت (2010)، بیان می¬دارد فیلسوفان یونان باستان بین سه نوع خرد تمایز قائل شدند: اپیستمی یا ساینتیا که دانش جهان مادی است؛ سوفیا یا ساپنتیا که جستجو برای حقیقت جهانی است؛ و فرونسیس که نشان‌دهنده تفکر خردمندانه یا رفتار مناسب است. افرادی مانند سقراط، افلاطون و ارسطو به چهره‌های سنتی‌ای تبدیل شدند که دائم در مطالب غربی مورد اشاره قرار می‌گیرند و شدیداً بر توسعه مفهوم خرد اثر گذاشته‌اند (هالیدی و چندلر، 1986). سقراط به دلیل ایجاد ارتباط بین خرد و فضیلت اخلاقی؛ افلاطون به دلیل ارتباط بین پایه‌های اخلاقی خرد، عمل صحیح و دانش و ارسطو بدین خاطر که مفهوم خرد کاربردی را به‌عنوان منبع اخلاقیات یا موفقیت در زندگی، توسعه داده است در جهت مصلحت عموم حرکت کرده¬اند (آهن، 2000؛ هالیدی و چندلر، 1986؛ تروبریج، 2005). این افراد و دوران آن‌ها به مطالعه آغازین و فلسفی خرد و همچنین، به مفهوم‌سازی مدرن آن کمک شایانی کردند (آردلت و همکاران، 2019).

خرد یادگیری به معنای یادگیری و فهم مفاهیم و ایده‌ها در سطح عمیق است. این نوع یادگیری بر اساس تفکر و تحلیل استوار است و به توانایی انتقادی و انتقال دانش به طور خلاقانه تاکید می‌کند. خرد یادگیری از روش‌های سنتی یادگیری که بر پاسخ‌دهی به سوالات مشخص و حفظ اطلاعات متکی هستند، متمایز است(خان و شاهین، 2023).

 

ویژگی‌های خرد یادگیری عبارتند از:
1. تفکر انتقادی: در خرد یادگیری، فرد توانایی تحلیل و ارزیابی ایده‌ها و دانش را دارد و قادر است به طور منطقی و منصفانه به آنها نگاه کند.
2. عمق: در خرد یادگیری، تمرکز بر فهم عمیق و جزئیات مفاهیم است. فرد به دنبال درک کامل و جامع مطالب است و تلاش می‌کند تا ارتباطات و ارتباطات بین مفاهیم را درک کند.
3. خلاقیت: خرد یادگیری توانایی تولید ایده‌های جدید و خلاقانه را تقویت می‌کند. فرد قادر است به طور خلاقانه به مسائل نگاه کند و راه‌حل‌های نوآورانه ارائه دهد.
4. استدلال: در خرد یادگیری، توجه به استدلال منطقی و قوی برای پشتوانه دادن به ادعاها و دیدگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. فرد توانایی تحلیل و ارزیابی استدلال‌ها را دارد.
5. پژوهش: خرد یادگیری به فرد کمک می‌کند تا به طور فعال به پژوهش و کشف علمی بپردازد. فرد توانایی جستجو، جمع‌آوری و ارزیابی منابع را دارد.
6. پذیرش نظرات مخالف: در خرد یادگیری، فرد توانایی قبول و بررسی نظرات و دیدگاه‌های مختلف را دارد و قادر است به طور منصفانه به نقد و انتقادات پاسخ دهد.
7. خودآگاهی: در خرد یادگیری، فرد توانایی ارزیابی خود و شناخت نقاط قوت و ضعف خود را دارد و بهبود خود را هدف قرار می‌دهد.
خرد یادگیری تاثیر مهمی بر عملکرد معلمان دارد. با توسعه خرد یادگیری، معلمان قادر به ارائه درس‌ها و مفاهیم به طور منصفانه و منطقی تر می‌شوند. آنها قادر به تحلیل و ارزیابی بهتر مطالب درسی و استفاده از روش‌های آموزشی مناسب‌تر هستند. همچنین، خرد یادگیری به معلمان کمک می‌کند تا توانایی خلاقانه فکر کردن و پیدا کردن راه‌حل‌های نوآورانه را تقویت کنند. این برای تدریس بهتر و جذاب‌تر به دانش‌آموزان بسیار مفید است. همچنین، با توجه به خرد یادگیری، معلمان قادر به پذیرش نظرات و دیدگاه‌های مختلف هستند و بهبود خود را هدف قرار می‌دهند. این باعث ایجاد یک فضای آموزشی باز و همکاری بین معلمان و دانش‌آموزان می‌شود. به طور کلی، خرد یادگیری به معلمان کمک می‌کند تا بهترین روش‌ها و راهکارها را برای آموزش و یادگیری ارائه دهند و عملکرد خود را بهبود بخشند(نینگروم و سانکاوا، 2018).

سودیکان و همکاران (2023)، پژوهشی با عنوان " یادگیری خرد محور " انجام دادند. نتایج پژوهش نشان دادند که یادگیری خردمحور مولفه های دانایی، تجربه، آموزش خرد محور را برعهده دارند.
آفوسو و همکاران (2023)، پژوهشی با عنوان "نقش حمایت، انگیزش و خودکارآمدی معلمان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان" انجام دادند. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که حمایت معلم، داشتن انگیزش کاری و خودکارآمدی در وی بر عملکرد آموزشی و تحصیلی دانش اموزان تاثیر معناداری دارد.
استرنبرگ و مارانن (2022)، پژوهشی با عنوان "ارتقای خرد در آموزش معلمان" انجام دادند. نتایج این پژوهش نشان دادند که ارتقای خرد در آموزش معلمان منجر به ارتقای عملکرد شغلی در بین ایشان میشود. همچنین نتایج نشان دادند که ارتقای خرد در آموزش معلمان باعث اشتیاق شغلی ایشان می‌شود.

 

 

قسمتی ازمنابع

احمدی، افسانه. (1399). بررسی صلاحیت های حرفه معلمی. مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات، 15 (6)، 10-1.
اصغری، اکبر و ذبیحی، شهربانو. (1396). تاثیر دوره های آموزشی بر توانمندسازی و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی. دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
جلالی، لیلا و جعفری، مهتاب. (1401). نقش میانجی بهسازی منابع انسانی در رابطه بین مدیریت دانش بر عملکرد شغلی معلمان. مدیریت و چشم انداز آموزش، 13، 17-5
رنجبر، حامد، سلیمانی، نادر و شفیع زاده، \مید. (1398). الگوی فرآیندی توسعه مهارتهای رهبران آموزشی: پژوهشی کیفی. فصلنامه علمی مدیریت مدرسه، 8(3)، 508-484
زوار، تقی؛ شبان، فرناز و مهدی زاده، جعفر. (1400). پیش بینی عملکرد شغلی معلمان بر اساس توانمندسازی روان شناختی و سبک رهبری مدیران. اندیشه های نوین تربیت، 17(1)، 182-161
سامری یار، مریم؛ رازدار، میکاییل و همت یار، میربشیر. (1399). تاثیر آموزش مهارت های تحصیلی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی در درس ریاضی. پژوهش در آموزش ابتدایی، 2(3)، 61-50
شاکری، میثم؛ طاهری، سمیه؛ قره گوزلو، محمد و شیخ سیه، علی. (1401). بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با عملکرد شغلی معلمان مقطع متوسطه اول شهر شیراز. ششمین کنفرانس بین المللی مطالعات جهانی در علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره
شمس مورکانی، غلامرضا؛ قهرمانی، محمدرضا؛ معارفوند، زهرا و زنگنه، فاطمه. (1396). ارزیابی عملکرد دانشگاه شهید بهشتی براساس مدل تعالی سازمانی EFQM، 67-39


Alsina, Á., & Mulà, I. (2019). Advancing towards a transformational professional competence model through reflective learning and sustainability: The case of mathematics teacher education. Sustainability, 11(15), 4039.
Ardelt, M., Pridgen, S., & Nutter-Pridgen, K. L. (2019). Wisdom as a personality type.
Asiaei, K., Jusoh, R., & Bontis, N. (2018). Intellectual capital and performance measurement systems in Iran. Journal of Intellectual Capital.
Aung, Z. M., San Santoso, D., & Dodanwala, T. C. (2023). Effects of demotivational managerial practices on job satisfaction and job performance: Empirical evidence from Myanmar’s construction industry. Journal of Engineering and Technology Management, 67, 101730.
Baltes, P. B., & Staudinger, U. M. (2000). Wisdom: A metaheuristic (pragmatic) to orchestrate mind and virtue toward excellence. American psychologist, 55(1), 122. ‏

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643