مقاله و مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اخلاقی
در قالب word و در 25 صفحه و قابل ویرایش و دارای منابع 1403 و 2024
فهرست مطالب
هویت اخلاقی به عنوان یک خود ایده آل اخلاقی
شکلگیری هویت اخلاقی از دیدگاه هویت
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
نظریه کالبی و ویلیام دیمون
دیدگاههای شناختی اجتماعی هویت
هویت اخلاقی به عنوان یک هویت اجتماعی خود مهم
نظریههای شخصیت موثر در شکلگیری هویت اخلاقی
نظریه بروزنسکی
نظریه گلیگان
پیشینه پژوهش
منابع فارسی
منابع لاتین
هویت اخلاقی به عنوان یک خود ایده آل اخلاقی:
در تبیین فروید از رشد اخلاقی، فرا من، به منزله بخشی از ساختار شخصیت، حاصل انحلال عقده ادیب همسانسازی با والد هم جنس است و تبلور خواسته¬ های اخلاقی محیط است که از راه پدر و مادر یا مراجع اخلاقی، و با سازوکار همسانسازی، به سازمان روانی واردشدهاند و مرزهای رفتار یا محور فرایند همسانسازی نمود شخصیت فرد را مشخص میکنند.خود ممکن، خود واقعی، خود ایده آل و خود ترسو با مخوف، طرحواره خود برای انگیزه رفتارهای آینده هستند. خود مطلوب نماینده¬ای از خود ایده آل است که در آینده میخواهد به آن تبدیل شود و در نتیجه باهدف سوق دادن فرد در یک جهت خاص عمل میکند. خود مخوف یا ترسو نوعی از خود است که فرد میخواهد از تبدیل شدن به جلوگیری کند. در این روش داشتن یک هویت اخلاقی مستلزم تعهد به ماندن و تبدیل شدن به آنچه که به عنوان یک فرد اخلاقی میبیند است( دلفان بیرانوند، 1401).
شکلگیری هویت اخلاقی از دیدگاه هویت:
از دیدگاه شخصیت شکلگیری هویت اخلاقی شامل ادغام توسعه اخلاقی و هویت به جای یک سیستم توسعه منحصربهفرد است در واقع اخلاق و هویت ممکن است دو جنبه از سیستم رشد باشند. مسیرهای رشد و نمو متناسب با مشاهده هویت اخلاقی به عنوان هدف از اخلاق و توسعه هویت است. بنابراین هرچند موضوع بلوغ درک اخلاقی در مورد خود مهم است، یک پارچه سازی با هویت اخلاقی ممکن است تعهد و انگیزه بیشتری داشته باشد(کیهاجیک کلانسی و اولسون، 2024).
بلازی و همکارانش (۱۹۹۵) با اجرای تحقیقات متعدد در پی پاسخ به پرسش تلفیق اخلاق و هویت برآمدند. در طرح بلازی هماهنگ با مفروضه های دامون(۱۹۸۴)، اخلاق و هویت(یا خود پنداره) سیستم روانشناختی مجزایی هستند که تنها به آرامی و گاهی اوقات به صورت ناقص با یکدیگر تلفیقشده و یکپارچه میشوند. از نظربازی، مزیت اساسی این موضع، حمایت از استقلال اخلاق است؛ یعنی اذعان به این امر که ادراک اخلاقی و اعتبار آن، اساساً مستقل از آرایش روانشناختی فرد است. این مفروضه نتیجه بسیار مهمی دارد که میتواند به عنوان بسط رویکرد شناختی تحولی به رشد اخلاقی در نظر گرفته شود. یک سیستم اخلاقی معتبر از لحاظ شناختی باید این ظرفیت را داشته که بر شکلدهی شخصیت فرد موثر باشد. این مساله همان چیزی است که در انتخاب ادراک اخلاقی به عنوان نقطه شروع و سنگ بنای یکپارچهسازی اخلاقی نقش دارد(باکر و ویلک، 2024).
از نظر بلازی (۱۹۹۵) سه نوع هویت که در یک توالی تحولی به دنبال هم می¬آیند، وجود دارد. هر یک از این هویتها دربرگیرنده مجموعه ای از ویژگیهاست، که یک پرتره منسجم روانشناختی را شکل میدهد. هویت نوع اول: یعنی هویت نقش اجتماعی، بر هویتی که اریکسون(۱۹۵۹) آن را نقطه عطف تحول نوجوانی میداند، مقدم است. در اینجا تجربه خود معطوف به بدن و رفتارهای عادی یا ترجیحی مختلف است. هنوز هیچگونه جوهره روانشناختی درونی بنا نشده که فرد بتواند آن را به عنوان جنبه محوری خود شناسایی کند. خلوص، صرفاً به معنای بیان واقعیت در باره رفتارهای خود و رفتار کردن به شیوه خاص خود است. در نهایت، ویژگیهای شخصیتی فرد، موضوع دلبستگی و پاسخهای عاطفی نیستند(علوی، 2024).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
هویت نوع دوم: هویت مشهود است، یعنی تجربه خود تحت تسلط نیروهای درونی، عمدتاً هیجانات و باورهای خودانگیخته قرار دارد. این دنیای درونی، شخصی، بدون تأثیرپذیری از دیگران و دور از دسترس آن هاست، و خود واقعی در نظر گرفته میشود. عدم خلوص، در این مرحله به معنای رفتار کردن به شیوه ای است که با احساسات درونی فرد هماهنگ نیست، و خود ملامت گری شدیدی را بر می¬انگیزد. هویت درونی فرد به عنوان یک واقعیت طبیعی و اساساً غیرقابل تغییر در نظر گرفته میشود، و شخص از لحاظ عاطفی بدان دلبسته است و به ابراز صادقانه آن، احساس مسئولیت میکند. هویت نوع سوم: یعنی مدیریت هویت. درحالیکه هنوز به شخصیت درونی فرد متکی است، اما دستخوش تغییرات مهمی میشود. در اینجا هویت، از ارزش¬ها، ایدهآلها و تعهدات(نه هیجانات و افکار خودانگیخته) تجربه میشود. مسئولیت فرد نه تنها خلوص در ابراز احساسات، بلکه ایجاد باورها و ارزش های شخصی است و کنترل هیجانات شخص را نیز در بر میگیرد. نقص ایدهآلها و تعهدات فرد، خیانت به خود تلقی میشود. در واقع، از دست دادن ایدهآلها و تعهدات از دست دادن هویت فرد به حساب میآید. اساس مدل خود بلازی در ایدههای فرد در مورد ساختار هویت هست به ویژه بر اساس مفهوم هویت اریکسون و توسعه پیشرفت لوینکر هست(مرادی، 1402).
بلازی استدلال میکند که افراد هم از نظر مسائلی که در اطراف آن ها اتفاق میافتد و هویت خود را بر اساس آن ها میسازند و هم از نظر تجربه ذهنی آن ها از هویت با یکدیگر تفاوت دارند. مدل خود بلازی دارای سه مؤلفه هست. اول قبل از اینکه به عمل اخلاقی منجر شود، یک قضاوت اخلاقی ممکن است از یک قضاوت مسئولیت عبور کند. به طوری که به عنوان یک عمل اخلاقی به نظر نمیرسد. اما در صورت لزوم برای فرد به عنوان مسئولیت خود تلقی میشود. دوم معیار برای قضاوت مسئولیت اغلب از ساختار خود ریشه میگیرد. که مخصوصاً بلازی آن را هویت اخلاقی مینامد که منعکسکننده تفاوتهای فردی در حدی که برای اخلاق مرکزی یا احساس فرد از خود اساسی است. جز سوم مدل خود بلازی دوام خود است. که تمایل طبیعی انسان که میخواهد به طور مداوم بااحساس خود زندگی کند. هنگامی که فرد بر نگرانی اخلاقی متمرکز است، این تمایل به عنوان یک انگیزه اخلاقی عمل میکند. بلازی فرض میکند که قضاوت اخلاقی قابلاعتماد ممکن است رفتار اخلاقی را در صورتی که از فیلتر مسئولیت قضاوت بر اساس هویت اخلاقی عبور کند را میتواند پیشبینی کند. و آن را به سمت خود سازگاری سوق دهد(فرانکلین، 2024).
پیشینه پژوهش
پژوهش های داخلی
شیرزاده و مظفری بی صفر(1402) پژوهشی تحت عنوان پیشبینی هویت اخلاقی براساس صفات شخصیتی و خودتنظیمی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام دادند. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه بود (۱۵۶۷۲) که از این تعداد، نمونهای به حجم۳۷۲ نفر به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه های هویت اخلاقی (آکویینو و رید ) صفات شخصیتی (کاستا و مککری ) و خودتنظیمی جمع آوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون معناداری ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل گردید. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که هویت اخلاقی با روان آزردگی رابطه معکوس و معنادار و با خودتنظیمی و برون گرایی رابطه مثبت و معناداری دارد. تنها بعد سازگاری از صفات شخصیتی توانست ۶ درصد از هویت اخلاقی را پیشبینی نماید و همچنین خودتنظیمی هم ۳ درصد از هویت اخلاقی را پیشبینی نمود.
پزوهش های خارجی
خان و ناظر (۲۰۲۱) پژوهشی تحت عنوان نقش میانجی هویت اخلاقی در رابطه بین رهبری اخلاقی و رفتار غیراخلاقی کارکنان: شواهدی از بخش نفت و گاز پاکستان انجام دادند.این مطالعه از نظریههای هویت اجتماعی، یادگیری اجتماعی و فعالسازی صفت استفاده میکند تا بررسی کند که آیا هویت اخلاقی رابطه بین رهبری اخلاقی و رفتار غیراخلاقی را واسطه میکند یا خیر. این بررسی میکند که چگونه رهبری اخلاقی به عنوان پیش بینی کننده رفتار غیراخلاقی کارکنان و هویت اخلاقی به عنوان میانجی بین رهبری اخلاقی و رفتار غیر اخلاقی کارکنان عمل میکند. این متغیرها با هم بر رفتار غیراخلاقی کارمندان که خود گزارش میشوند تأثیر میگذارند. یافته های این مطالعه بر اساس نمونه ای متشکل از 297 کارمند بخش نفت و گاز در پاکستان است. برای این منظور داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطابق با تئوریهای فعالسازی ویژگی و یادگیری اجتماعی، کارمندان با مشاهده رفتار اخلاقی رهبران خود، حس مثبتی از هویت اخلاقی ایجاد میکنند و موارد کمتری از رفتار غیراخلاقی را گزارش میکنند. علاوه بر این، یافتهها نشان داد که هویت اخلاقی و رفتار رهبری اخلاقی برای پیشبینی نتایج سازمانی حیاتی هستند.
قسمتی از منابع
جوکار، علی، حسینی، سیدسهراب، رزمجو، محمدرضا، رزم جو، علیرضا، شیردل، مهدی. (1402).تحلیل تاثیر طلاق بر افت تحصیلی دانشآموزان. مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 6(60).102-93.
حامد، محبوبه، ذکائی، محمد سعید(1399). تجربهزیسته فرزندان طلاق در شهر تهران رفاه اجتماعی; ۲۰ (۷۶) :۲۰۶-۱۶۷
حسنی، بهاره، طاهر، محبوبه. (1399). بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر حلمسئله اجتماعی، دانش هیجانی و تنظیم هیجانی کودکان پیشدبستانی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 63(شماره 2), 2483-2489. doi: 10.22038/mjms.2020.17467
دلفان بیرانوند، آرزو؛ رشید ،خسرو؛ یعقوبی، ابوالقاسم، کردنوقابی، رسول(۱۴۰۱). پیشبینی کنندههای رفتار اخلاقی نوجوانان بر اساس نگرش اخلاقی، هویت اخلاقی، سود و زیان مجله علوم روانشناختی ; ۲۱ (۱۱۹) :۲۱۶۴-۲۱۴۵
دلفان بیرانوند، آرزو(1401). پیشبینی کنندههای رفتار اخلاقی نوجوانان بر اساس نگرش اخلاقی، هویت اخلاقی، سود و زیان. رساله دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
ذوالقدری، سروش، برجعلی، احمد،حسین ثابت، فریده(1402). اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روان شناختی و شادکامی فرزندان طلاق. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی.
زارعی، لیلا، شیروانی شیری، علی(۱۴۰۰).بررسی رابطه بین هویت اخلاقی و سبک های شناختی با سازگاری فردی و اجتماعی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول.فصلنامه روان شناسی تربیتی، ۱۷(۶۰)، 169-194.
سلیگمن، مارتین ای پی(1400). شکوفایی روان شناسی مثبت گرا (درک جدیدی از نظریه شادکامی و بهزیستی).ترجمه امیر کامکار و سکینه هژبریان. انتشارات روان.تاریخ تألیف اثر به زبان اصلی (2014).
Alam, A. (2022). Positive Psychology Goes to School: Conceptualizing Students’ Happiness in 21st Century Schools While ‘Minding the Mind!’. Are We There Yet.
Alavi, S. B. (2024). The making of an authentic leader’s internalized moral perspective: the role of internalized ethical philosophies in the development of authentic leaders’ moral Identity. Journal of Business Ethics, 190(1), 77-92.
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review, 30(2): 217-237.
Aquino, K., & Reed, I. I. (2002). The self-importance of moral identity. Journal of Personality and Social Psychology, 83(6), 1423-1440.
Armand, Z. N. S., & Mbella, E. M. (2024). THE EFFECT OF DIVORCE ON THE PSYCHOSOCIAL DEVELOPMENT OF ADOLESCENTS IN SOME select ED SECONDARY SCHOOLS IN THE BUEA MUNICIPALITY. GPH-International Journal of Social Science and Humanities Research, 7(05), 70-101.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643