مقاله و مبانی نظری پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

مقاله و مبانی نظری پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی

در قالب word و در 38 صفحه و قابل ویرایش

 

فهرست مطالب

2-2. بخش دوم: پیشینه مبانی خودکارآمدی تحصیلی
2-2-1- خودکارآمدی
2-2-2- تاریخچه خودکارآمدی
2-2-3- خودکارآمدی تحصیلی
2-2-3- ابعاد خودکارآمدی

2-2-3- مراحل خودکارآمدی در گستره زندگی
2-2-3. منابع خودکارآمدی
2-2-3-1. تجارب موفقیت آمیز
2-2-3-2. تجارب جانشینی
2-2-3-3. متقاعد سازی کلامی
2-2-3-4. برانگیختگی فیزیولوژیکی
2-3. بخش سوم: پیشینه مبانی عملکرد تحصیلی
2-3-1. عملکرد
2-3-2. تاریخچه ارزیابی عملکرد
2-3-3. عملکرد تحصیلی
2-3-3. نظریه های عملکرد تحصیلی
2-3-3-1. نظریه انتظار معلم
2-3-3-2. الگوهاي انگيزشي
2-3-3-3. الگوی یادگیری شناختی
2-3-3-4. تئوری یادگیری اجتماعی
2-3-4. عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی
2-3-4. ارتباط عملکرد تحصیلی وخودکارآمدی تحصیلی
2-3-5. ارتباط فعالیت های فوق برنامه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان
2-3. بخش سوم: تحقیقات انجام شده در ارتباط با تحقیق
2-3-1. تحقيقات داخلي:
2-3-2. تحقيقات خارجي:
خلاصه:
منابع
منابع فارسی:
منابع انگلیسی

 

 

 

2-2-3- خودکارآمدی تحصیلی
باورهای خودکارآمدی تحصیلی بیانگر اطمینان فرد به توانایی خود در انجام موفقیت آمیز تکالیف تحصیلی، در یک تراز مشخص، است( بانگ، 2004). در برخی از ابزارهای اندازه گیری این مفهوم، خودکارآمدی تحصیلی را در یک درس خاص یا محتوای درسی ویژه را اندازه گیری می‌کنند. براین اساس، طبق دیدگاه برخی از محققان، خودکارآمدی تحصیلی بیانگر اطمینان فرد به توانایی خود را اندازه گیری می‌کنند( زیمرمن، 2008) و مقیاس های خودکارآمدی هندسه وجبر پیشرفته( لوپز، لنت، براون و گاری، 1997) جزو آن دسته از مقیاس هایی هستند که دانش وابسته به محتوای یک درس خاص را اندازه گیری می‌کند.

  گروه دیگر مقیاس ها، براساس رابطه با یک درس با قلمرو محتوایی خاص تعریف می‌شوند. در پاسخ به این مقیاس ها از مشارکت کنندگان تقاضا می‌شود که اطمینان به توانایی خود را در دستیابی به یک نمره ی خاص در یک کلاس درسی، مشخص کنند. برای مثال مان، بیکر و جفریس(1995) و لنت، براون و لارکین(1987)، به منظور مطالعه ی نقش باورهای خودکارآمدی در قلمروهای موضوعی علوم و مهندسی، دو مقیاس خودکارآمدی تحصیلی متفاوت را گسترش دادند. در این رابطه، لنت و همکاران(1987) با استفاده از یک مقیاس خودکارآمدی مطالبات تحصیلی، اطمینان یادگیرندگان به توانایی خود را در انجام موفقیت آمیز مطالبات تحصیلی و وطایف شغلی بررسی کردند.
  در سطح دیگری از تخصیص، محققان به منظور مطالعه باورهای خودکارآمدی تحصیلی، ابزارهایی را گسترش دادند که باورهای خودکارآمدی تحصیلی یادگیرندگان را بر اساس رفتارهای تحصیلی عمومی تر اندازه گیری می‌کنند. برای مثال، پنتریچ و دی کرات(1990) در گسترش پرسشنامه ی یادگیری و راهبردهای انگیزشی، بخشی را به باورهای خودکارآمدی تحصیلی اختصاص دادند.در این مقیاس یادگیرندگان به توانایی خود در انجام موفقیت آمیز تکالیف درسی و دستیابی به نمرات بالا، اندازه گیری می‌شوند(زینلی پور، زارعی و زندی نیا، 1388).
2-2-3- ابعاد خودکارآمدی
باورهای خودکارآمدی از لحاظ سطح، عمومیت داشتن و شدت با هم تفاوت دارند.

1)    سطح؛ باورهای خودکارآمدی از لحاظ سطح متفاوت هستند که می‌تواند به دشواری تکلیف خاص اشاره داشته باشد. در ماهیت چالش هایی که در برابر کارآمدی شخصی قرار دارد بر اساس سطح هوش، کوشش، دقت، احساس تهدید و خودنظم دهی کسب شده متفاوت قضاوت می‌شود. افراد در مواجه شدن با فعالیت ها و تکالیف خیلی ساده، احساس خودکارآمدی کاذب می‌کنند و در مواجه با تکالیف خیلی دشوار احساس عدم کارایی خواهد کرد براساس خودنظم دهی، مسئله این نیست که آیا می‌تواند خود را ملزم کند که‌ آنها را در مواجه با شرایط دلسرد کننده متفاوت، به صورت منظم دائم انجام دهد.

2)    عمومیت یا تعمیم پذیری؛ اشاره به قابلیت انتقال احساس کارآمدی از فعالیت و تکلیفی به فعالیت دیگر دارد. براساس درجه شباهت فعالیت ها، شرایط رفتاری، شناختی و عاطفی که در‌ آنها توانایی ها بروز می‌کند و خصوصیات کیفی موقعیت ها یعنی بروز خودکارآمدی آن هایی اساسی تر از همه هستند که افراد بر مبنای‌ آنها زندگی خود را شکل می‌دهند.

3)    شدت و قدرت؛ یکی دیگر از ابعاد خودکارآمدی بعد قدرت و شدت است، اشاره دارد به قضاوت خودکارآمدی به اطمینان از توانایی انجام تکلیفی خاص، باورهای خودکارآمدی شدت وضعف دارد. افرادی که اعتقاد بالای به خودکارآمدی خود دارند در برابر مشکلات و موانع کارآمدی خودشان را حفظ می‌کنند در نتیجه باورهای قوی تر باعث احساس قوی تر خودکارآمدی شخص، پشتکار بیشتر و بالا رفتن احتمال انجام موفقیت آمیز فعالیت انتخاب شده می‌شود( بندورا، 2006).

2-2-3- مراحل خودکارآمدی در گستره زندگی
    دوره های متفاوت زندگی اقتضائات گوناگونی را برای کارکرد موفق و شایستگی ایجاب می‌نماید. تغییرات هنجاری متناسب با رشد، شایستگی های متفاوتی را می‌طلبد. در هر دوره ای از زندگی، افراد اساسا از نطر چگونگی کارآمدی در ادامه زندگی متفاوت هستند.

کودکی:
  احساس کارایی به تدریج رشد می‌کند کودکان زمانی که یاد می‌گیرند اعمالشان اثراتی بر محیط اجتماعی و فیزیکی خود دارند، احساس خودکارآمدی را آغاز می‌کنند، و‌ آنها از پیامد توانایی های خود؛ مهارت اجتماعی و شایستگی کلامی آگاه می‌شوند و از این توانایی ها برای تاثیر گذاشتن بر محیط، عمدتا از طریق تاثیراتشان بر والدین، عمل می‌کنند. والدین به صورت ایده ال، به فعالیت ها و تلاش های فرزندان در حال رشد برای ارتباط برقرار کردن پاسخ می‌دهند و محیط فیزیکی غنی را فراهم می‌آورد که اجازه رشد و اکتشاف را به کودک می‌دهند. رفتارهای والدین باعث احساس کارایی زیاد در کودکان می‌شود که در مورد پسرها و دخترها متفاوت است( شولتز، 1390).

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643