مقاله و مبانی نظری کارکرد اجتماعی
در قالب word و در 20 صفحه و قابل ویرایش و دارای منابع 2023 و 1402
فهرست مطالب::
کارکرد اجتماعی
1-2-2-تعاریف کارکرد اجتماعی
2-2-2-مهارت های اجتماعی
2-2-3-اجزاء کارکردهای اجتماعی/(مهارتهای اجتماعی)
2-2-4-تربیت مهارتهای اجتماعی
2-2-5-ارتباط کارکرد اجتماعی و اختلال یادگیری(نارساخوانی)
- کارکرد اجتماعی
یکی از موضوعات مهم در پژوهشهای سالهای اخیر رشد مهارتها و کارکرد اجتماعی است که متخصصان کودک، والدین و مربیان تربیت بدنی به آن توجه خاصی نشان دادهاند، چرا که مهارتها و عملکرد اجتماعی پایه و اساس مهارتهای زندگی در اجتماع، مدرسه و خانواده است. این مهارتها باید در سنین پیشدبستانی و دبستان مورد توجه قرار گیرد. چرا که عدم دستیابی به مراحل پیشرفته در اجرای اینمهارتها مشکلاتی را نه تنها در رشد مهارتهای ثانویه بلکه در رشد مهارتهای مذکور در سنین بالاتر در پی خواهد داشت و دارای پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم بر توانایی فرد در انجام مهارتهای ویژه، تکلیف در مرحله حرکات اختصاصی خواهد بود(چنگ و بولولیا، 2023). بوترفیلد و سیلک معتقدند بودند که پیشروی موفقیتآمیز یک تکلیف خاص است که به مراحل انتقال، کاربرد و استفاده دائمی و به عملکرد سطوح بالیده در زمینه رشد ادراکی-حرکتی و اجتماعی بستگی فراوان دارد. کارکرد مؤثر تواناییهای ادارکی-حرکتی و اجتماعی در زمینه رشد کودکان در حیطههای سهگانه شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی و بهطورکلی روند تکاملی حرکت بسیار ضروری است. از طرف دیگر نتایج بسیاری از تحقیقات مؤید تعامل رشد ادراکی-حرکتی و رشد اجتماعی افراد است (بوترفیلد و سیلک، 2023).
رشد اجتماعی را در قالب سازگاری متقابل کودک با محیط اجتماعی و در رابطه با همسالان میداند و فرآیندی تلقی میکند که کودک را قادر میسازد تا رفتار دیگران را درک و پیشبینی کرده، رفتار خود را کنترل نماید و تعاملات اجتماعی خود را تنظیم سازد. همچنین در نظریه-پردازشگری اطلاعات اجتماعی اسمیت به اهمیت نقش تجارب حرکتی در رشد مهارتهای اجتماعی اشاره شده است. کودک در دوره ابتدایی زندگی خود برای نخستین بار با محیط ارتباط برقرار کرده، روابط اجتماعی خود را بنا مینهد و به مفهومی از خود میرسد. در این دوره ساختار شخصیت و رفتار انسان بنیان گذاشته میشود و کودک به عنوان یک مجموعه دائم با محرکهای گوناگون دریافت شده در محیط، از طریق حواس مواجه میشود و از همهی آنها به نحوی تأثیر میپذیرد. لذا توجه به تجربیات محیطی از اهمیت بهسزایی برخوردار است. همچنین زندگی در اجتماع مستلزم آن است که کودک بتواند از عهده موقعیتها و تکالیفی که در ارتباط با دیگران از او انتظار میرود برآید. کودکانی که مهارتهای اجتماعی کافی را کسب کردهاند در ایجاد رابطه با همسالان و یادگیری در محیط آموزشی موفقتر از کودکانی هستند که فاقد این مهارتها میباشند. همکاری، مشارکت با دیگران، کمک کردن، آغازگر رابطه بودن، طلب کمک کردن، تعریف و قدردانی کردن نمونههای از این نوع عملکردهای اجتماعی است (پفالتز و همکاران، 2022). آموختن کارکردهای ذکر شده و ایجاد رابطه مؤثر با دیگران یکی از مهمترین دستاوردهای دوران کودکی است. متأسفانه همه کودکان به فراگیری این کارکردها موفق نیستند. اغلب کودکان با عکسالعمل منفی از سوی دیگران روبهرو میشوند (فکتور و همکاران، 2022).
1-2-2-تعاریف کارکرد اجتماعی
کارکرد اجتماعی: مجموعه رفتارهای آموخته شدهای است که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطه موفق داشته و از واکنشهای نامعقول اجتماعی اجتناب کند(زایا و همکاران، 2021).
کارکرد اجتماعی:مجموعه رفتارهای آموخته شدهای است که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطه موفق داشته و از واکنشهای نامعقول اجتماعی اجتناب کند(زایا و همکاران، 2021).
گرشام والیوت (1987) معتقدند کارکرد اجتماعی مجموعه رفتارهای فراگرفته و قابل قبولی است که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطه مؤثر داشته باشد و از عکسالعملهای نامعقول اجتماعی خوداری کند.
همکاری، مشارکت با دیگران، کمک کردن، آغازگر رابطه بودن، طلب کمک کردن، تعریف و قدردانی کردن نمونههای از این نوع عملکردهای اجتماعی است (لو، کیپ و کوپلان، 2017).
کارکرد اجتماعی و توانایی کودک در تعامل مناسب با همسالان، هدف مهم دوران کودکی است. مهارتهای اجتماعی نقش مهمی در رشد دارند و به تدریج در دوران نوزادی و کودکی ظاهر میشوند. در چند ماه اول زندگی، کودک شروع به لبخند زدن و درگیر شدن با دیگران و تقلید از اعمال اطرافیان خود به صورت تعاملی میکند. در 5 تا 8 ماهگی، نوزادان شواهدی از رفتار اجتماعی هدفمند نشان میدهند (وودوارد، 1998).در 3 تا 4 سالگی، کودکان میتوانند حالات ذهنییا باورهای دیگران را متفاوت از خود توصیف کنند (ساکس و همکاران، 2004) و شروع به سرکوب پاسخهای نامناسب کنند (دیوماند و تیلور، 1996) و در بازی وانمودی شرکت کنند. (گونکو و همکاران، 2002).در طول این دوره، علاقه کودک به روابط اجتماعی با صرف زمان بیشتر و در تعامل با همسالان ظاهر میشود (هاوس و فیلپسن، 1998).
در 7 تا 8 سالگی، کودکان شروع به پیشبینی رفتار دیگران بر اساس تجربیات گذشته می-کنند (رولز و همکاران، 1990)، و قادر به درک و استفاده از زبان غیر تحت اللفظی، مانند طعنه و کنایه هستند (دمورست و همکاران، 1984). ).تصمیم گیری و قضاوت اجتماعی دیرتر، در اوایل نوجوانی ظاهر میشود (دوج و همکاران، 2002)، و نوجوانان تقریباًیک سوم ساعات بیداری خود را در تعاملات اجتماعی با همسالان خود میگذرانند (سیکسزنتمیهالی و لارسون، 1984).
در طول این فرآیند رشد طولانی مدت، هر گونه اختلالی که بر فرآیندهای بلوغ طبیعی تأثیر بگذارد، این ظرفیت را خواهد داشت که پیشرفت آینده را مختل کند. کارکرد اجتماعی به عوامل زیادی(هم محیطی و هم بیولوژیکی) بستگی دارد. تأثیر عوامل خانوادگی و محیطی بر رشد اجتماعی به خوبی ثابت شده است (لید و پتیت، 2002). یافتههای علوم اعصاب اجتماعی نشان میدهد که عوامل مرتبط با مغز نیز باید در نظر گرفته شوند. نمونه ای از چنین "اختلالی" آسیب مغزی دوران کودکی است که میتواند منجر به عواقب جدی و دائمی در زمینههایی مانند شناخت و عملکرد تحصیلی شود (اندرسون و همکاران، 2009).
در حالی که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه شدت آسیب ممکن است با درجه مشکلات اجتماعی مرتبط باشد (اندروز و همکاران، 1998؛ یتس و همکاران، 2004)، به نظر نمیرسد این رابطه دوز-پاسخ برای مهارتهای اجتماعی روشن باشد و بیشتر در مورد عملکرد فیزیکی و شناختی است، ثابت شده است که آسیب شدیدتر منجر به اختلال بیشتر میشود (اندرسون و همکاران، 2005). تحقیقات کمی تا به امروز بررسی کرده است، که آیا سایر پیشبینی کنندههای پیامدهای فیزیکی و شناختی پس از آسیب مغزی، دوران کودکی (مانند محل ضایعه، سن در هنگام آسیب، ناتوانی، و عوامل محیطی) بر روی پیامدهای اجتماعی نیز تأثیر داشته است یا نه؟آسیب به مغز در دوران کودکی در بزرگسالان، نشان داده شده است که محل ضایعه(لوب های فرونتال و نیمکره راست) نقش کلیدی بر پیامدهای اجتماعیداشته است. این روابط در دوران کودکی کمتر مورد ارزیابی قرار گرفته است (ایلجا و همکاران، 2022). بالانتاین،اسپیلکین و هسلینک (2008) ارزیابیهای سریالی دو جوان را گزارش کردند. بیماران بزرگسالی که قشر پیشانی،سمت راست آسیب دیدند قبل از سن 16 ماهگی، علیرغم اینکه تواناییهای شناختی تا حد زیادی دست نخورده بود، هر دو مورد مشکلات اجتماعی شدید و فزایندهای را در دوران کودکی نشان دادند، از جمله دوستی اندک، طرد همسالان، و محرومیت، گناه، همدلی، پشیمانییا ترس. اندرسون، اسپنسر و اسمیت (2009) همچنین نمونه کوچکی از کودکان مبتلا به هتروتوپی باند زیر قشری،یک اختلال مادرزادی که در دوران بارداری رخ میدهد و مغز را در سطح وسیعی تحت تاثیر قرار میدهد، بررسی کردند. آنها گزارش دادند که عملکرد اجتماعی و مهارتهای اجتماعی در این کودکان مختل شده است.
قسمتی از منابع
عماد, و.، استکی, م.، کوچک انتظار, ر. (1401). مقایسه اثربخشی تمرینات یکپارچگی حسی با و بدون ربات یاریرسان بر تعاملات اجتماعی کودکان طیف اوتیسم. دوماهنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی، 11(2):222-237.
فاضل، ج.، همایون¬نیا، م.، و محمدزاده، م.ر. (1394). تأثیر بازی¬های دبستانی بر رشد اجتماعی کودکان کم¬توان ذهنی آموزش¬پذیر. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 3(3):266-276.
فتاحی، ن.، بریده، م.ر.، طالبی بهمن¬بیگلو، ر.ف غلامی، ز.، اکبری¬نژاد، م. هوشیار،ن. (1400). اثربخشی قصه¬درمانی بر کاهش مشکلات رفتاری و بهبود ادراک خود دانش-آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک، 7(4): 312-301.
فرامرزی، س.، عباسی، س.، غلامی، م.، وهابی، ر.س.ف و پورصدوقی، ا. (1400). تأثیر تمرینات یکپاچگی حسی بر تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشه¬ای کودکان با اختلال طیف اتیسم. پژوهش¬های علوم شناختی و رفتاری، 10(2؛19):71-82.
قنبری هاشم¬آبادی، ب.ع. (1389). اثربخشی روش درمانی حساسیت¬زدایی با حرکات چشم و بازپردازش بر اضطراب اجتماعی. فصلنامه فرهنگ مشاوره، 1(2):127-148.
کریمی¬لیچاهی، ر.، اکبری، ب.، حسین¬خانزاده، ع.ع.، و اسدی مجره، س. (1400). اثربخشی اموزش یکپارچهگی حسی-حرکتی بر حافظه فعال و هماهنگی دیداری-حرکتی دانش¬اموزان نارساخوان. مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 21(1/161):59-63.
Arnett, A.B., Pennington, B.F., Peterson, R.L., Willcutt, E.G., DeFries, J.C., & Olson, R.K. (2017). Explaining the sex difference in dyslexia. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 58(6):719-27.
Asan. A.S., Mc into sh, J.R., Carmel, J.B. (2022) Targeting Sensory and Motor Integration for Recovery of Movement After CNS Injury. Front Neurosci. 15:791824.
Association D-5 AP, others. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Arlington Am PsychiatricPubL: 68.
Ayres A.J. (1979). Sensory Integration and the Child: Understanding Hidden Sensory Challenges. Los Angeles, CA. Western Psychological Services.
Ayres, A. J. (1989). Sensory integration and praxis test (SIPT). Los Angel Western Psychological Services. 6(112):3250-70.
Ayres, A.J. (1963) The development of perceptual-motor abilities: a theoretical basis for treatment of dysfunction. Am. Front. Integr. Neurosci.17, 221–225.
Ayres, A.J. (1972). Sensory Integration and Learning Disorders. Los Angeles, CA. Western Psychological Services.
Ayres, A.J. (1989). Sensory Integration and Praxis Tests. Los Angeles, CA. Western Psychological Services.
Ayres, A.J. (1996). Sensory Integration and Praxis Tests (SIPT). Los Angeles, CA. 1996. Western Psychological Services
Ayres, A.J., & Robbins, J. (2005). Sensory Integration and the Child: Understanding Hidden Sensory Challenges. Los Angeles, CA. Western Psychological Services.
Ayres, A.J., Mailloux Z. (1981). Influence of sensory integration procedures on language development. Am. occupational therapy, 35(4), 383–390.
Baek, J., Lee, S., Cho, T., Kim, S.-W., Kim, M., & Yoon, Y. (2019). Neuralcircuits underlying a psycho therapeutic regimen for fear disorders. Nature, 566, 339–343.
Ballantyne, A., Spilkin, A. M., Hesselink, J., and Trauner, D.A. (2008). Plasticity in the developing brain: intellectual, language and academic functions in children with ischaemic perinatal stroke. Brain, 131, 2975–2985.
Baneng, M., Masoh, K., & Al-edris, A. (2023).A case study of using the IQRA multisensory learning model to enhance English letter recognition among grade 5 dyslexic students in the southern border provinces of Thailand:-. PERINTIS eJournal, 13(1), 117-125.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643