مقاله و مبانی نظری کمرویی و انزواطلبی ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری کمرویی و انزواطلبی

(0)
(0)

مبانی نظری

مقاله و مبانی نظری کمرویی و انزواطلبی
رنگ و مدل کالا
مبانی نظری
تعداد
+
_
عدد
19,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری کمرویی و انزواطلبی

در قالب word ودر 22 صفحه وقابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب

کمرویی
2-2-1-علل کم رویی
2-2-2-کمرويی و انزوا طلبی
عموميت آن :
2-2-3-سنين کمرويی
2-2-4-آثار و نشانه های کمروي
عدم نداشتن ابتکار عمل
نگرانی و تشويش
انزواجوئی مثبت:
2-2-5-ريشه و علل کمرويي :
اما آن علل :
ب ـ عوامل اجتماعی:
عوارض آن :
الف – در جنبه فردی : انزواجوئی موجب عوارض زير است :
2-2-6- خطرات مهم تر:
2-2-7-راه های پيشگيری از کمرويی در کودکان
جدائی يا طلاق :
شکست های تحصيلی
2-5-پیشینه تحقیق   
فهرست منابع

 

 


2-2-2-کمرويی و انزوا طلبی
    از نظر متخصصان بهداشت و سلامت روان، کمرويی و انزواطلبي در حکم يک اختلال رفتاری، از جدی ترين مشکلات کودکان و نوجوانان است .
«کمرويی» توجهی غير عادی و مضطربانه به خويشتن در موقعيت های اجتماعی است که به دنبال آن، فرد دچار نوعی تنش روانی – عضلاتی مي شود و شرايط عاطفی و شناختی او تحت تأثير قرار می‌گيرد و موجب بروز رفتارهای خام و واکنش های نامناسب می‌گردد. (رشد آموزش ابتدايی -1381 – ص75)
کمرويی وافعی کيست؟
      کمرويی واقعی شخصی است که فرصت های خجالت کشيدن بيشتر از ديگران در اختيار او قرار می‌گيرد تا به جايی که آشکارا می‌توان گفت تمام روز خود را با اين عارضه می‌گذراند. او در اين حالت اگر بخواهد دست به ساده ترين کارها بزند و يا آسان ترين برخورد و رابطه را ايجاد نمايديا مثلاً تصميم بگيرد به چنان وضع اسفناکی می‌افتد که هيچ کس جز خود او نمی‌تواند آن را توصيف نمايد. چون در آن موقع در او عدم اعتماد به نفس ايجاد می‌شود و حالات هيجانی در او ظاهر می‌گردد. (مثل لکنت زبان و غيره) (ژان شارتيه، 1373 – ص 78)


2-2-4-آثار و نشانه های کمروي
1-  جلوه های فيزیولوژيک شامل:
-    ناراحتی های ترشحی (عرق کردن، به خصوص در نوک انگشتان)، داشتن دست های مرطوب
-    سرخ شدن چهره
-    تشديد ضربان قلب، اختلال در آهنگ تنفس و سرفه کردن هنگام صحبت
-    خشک شدن بزاق دهان و گرفتن گلو، سفت و سخت شدن تارهای صوتی که در آن ناگهان قدرت تکلم از بين می‌رود، نفس می‌گيرد و کودک به لکنت می‌افتد (بخصوص در موقعيت های اجتماعی)
-    خستگی شديد، دلتنگی و بی حسی و عرق ريختن بعد از احساس خجالت (کمرويی)

2-  جلوه های رفتاری، شامل:
-    آهسته صحبت کردن
-    داشتن دوستان کم
-    عبوس بودن
-    پافشاری نکردن روی عقيده
-    نداشتن ارتباط بصری : يکی از رفتارهای آزار دهنده برای کودک کمرو، نگاه کردن مستيم به مخاطبان است. او در بيشتر اوقات با گرفتن سر به پايين و چشم دوختن به زمين، با مخاطب صحبت می‌کند.
-    بازی با انگشتان

3-  جلوه های روانی، شامل :
-    ضعف در اعتماد به نفس : آنان به دليل ضعف در اعتماد به نفس، در ارتباطات اجتماعی احساس بی کفايتی می‌کنند و در نتيجه در مقايسه با همسالان، خود را کمتر از‌ آنها می‌دانند. اما علی رغم آن که از اجتماع دوری می‌کنند به ارزشيابی ديگران در مورد نحوه ی عملکرد خويش اهميت فراوانی می‌دهند .
-    ترديد و نداشتن اطمينان : ناتوانی در تصميم گيری و ترديد فراوان از کمرويی در فرد حکايت دارد.

عدم نداشتن ابتکار عمل
    اضطراب فراوان شخص کمرو موجب می‌شود تمام قوای شناختی او نظير هوش و حافظه را تحت تأثير قرار گيرد و خصوصاً حافظه او مختل گردد. از آن جا که فرد کمرو بيش از هرچيز توجه عادی و مفرطی به خویشتن دارد، از توجه به محيط و اموری که در اطراف او در جزيان هستند، باز می‌ماند و اين خود، موجب کاهش تمرکز فکر و خلاقيت می‌گردد.

نگرانی و تشويش
    فرد کورو نگران است که مبادا مورد بی توجهی ديگران قرار گيرد. به اين سبب نمی‌داندکه کارها را چگونه انجام دهد و از خود می‌پرسد آيا تأثير ذهنی خوبی بر ديگران گذاشته است يا خير ؟ هم چنين ممکن است از اين که ديگران نظر مثبتی نسبت به او نداشته باشند، نگران باشد.
-    داشتن شخصيت انفعالی : چنين فردی تلفيق پذير است و سخنان ديگران را خيلی زود مي پذيرد، عقايد و نظريات خود را بيشتر اوقات بر اساس عقايد و نظريات ديگران پی ريزی می‌کند و آرای خود را به راحتی تغيير می‌دهد.
تمايل به تنهايی کودک کمرو در کلاس و اماکن عمومی غالباً کنج خلوتی را انتخاب می‌کند و اين ويژگی خصوصاً در دانش آموزان کمرو مشهود است که غالباً در انتهای کلاس می‌نشينند. (ماهنامه رشد آموزش ابتدايی -1381 – ص75)

انزواجوئی مثبت:
    بدين سان که ديديم گاهی ممکن است انزواجوئی در افراد باشد ولی با هدف مثبت مثلاً سرگرم انحام کاری باشند و در طريق خير و نفع و مصلحتی گام بردارد. و يا در محيطی به دور از سر و صدا و ناراحتی به کار و تلاش سازنده ای اشتغال ورزد .
    طبيعی است اگر کودک يا نوجوانی قصد داشته و بخواهد برای زندگی تحصيلی سرو سامانی را فکر کرده و يا در طريق خير و سعادتی اقدام کند ناگزير است از جمع کناره گيری گرفته و در گوشه ای سرگرم گردد. می‌خواهيم بگوئيم هر آنگاه که طفل را بدو راز جمع و در گوشه ای ديديم چنان تصوری برای ما پديد نيايد .
    در عين حال کسانی هم هستند که بيمارند و يا به علل احساس گناه همواره در کار تنبيه خويشند و يا خويش را مستحق عذاب می‌دانند و بدين خاطر سر از عزلت و انزوا در می‌آورند.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643