پاورپوینت خلاصه فصل 7و8 کتاب روانشناسی رشد تحول شناختی و عاطفی از دیدگاه پیاژه مولف باری جی مترجمر یزدی و فدردی و مترجم امین یزدی و فدردی
در قالب ppt و در 20 اسلاید و قابل ویرایش
فصل هفتم
جنبه های بیشتری از نظریه پیاژه
خلاصه ای از مراحل تحول
ویژگیهای مراحل تحول شناختی
هوش و انطباق .
متغیرهای تحول شناختی
دانش و واقعیت و ساخته شدن آنها
عاطفه و شناخت
فصل هشتم
کاربرد نظریه پیاژه در آموزش و پرورش
هدفهای تربیتی
مرحله در برابر پیوستار تحوّل و یادگیری
دانش چگونه به دست میآید؟
انگیزش
تعارض شناختی
تعاملهای اجتماعی
علاقه و علایق شخصی
شگفتی
ثبات در کسب مفاهیم: زمان آموزش
تفاوتهای فردی
روشهای ارزیابی تحول مفهومی
پرورش استدلال اخلاقی
مواد و روشهای آموزش چگونه آموزش دهیم. ملاحظات تربیتی و پیاژه
ویژگیهای مراحل تحول شناختی
۱- هر پیشرفت از نظر کیفی با توانشهای استدلالی متفاوتی، مشخص میشود. توانایی استدلال
در هر مرحله یا دوره های متوالی ،نوین همواره نسبت به مراحل یا دوره های قبلی از تفوق و برتری مشخصی
برخوردار است.
۲- هر مرحله یا هر پیشرفت جدید در توانایی استدلال ،کودک، به یک رویداد خاص استدلالی محدود نمیشود، بلکه توانایی کلی استدلال کودک را تحت تأثیر قرار میدهد. برای مثال، زمانی فرا میرسد که کودک در این مورد که طول اشیاء با تغییر مکان آنها تغییر نمیکند نگه داری ذهنی طول مفهوم جدیدی را میسازد. چنین کودکی میتواند از این مفهوم جدید در تمام موقعیتهایی که به نوعی به طول اشیاء مربوط میشوند استفاده کند در چنین وضعی و اشیاء فواصل بعد جدیدی برای کودک پیدا میکنند بدین ترتیب ساختارهای زیادی تحت تأثیر توانایی جدید استدلالی قرار میگیرند و اثر آن صرفاً به یک ساختار واحد محدود نمیشود.
نظریه پپاژه در مورد رشد ذهنی را، نباید نظریهای ایستا پنداشت. هر نظریه روانشناختی مانند یک موجود زنده است بنابراین، درحال تغییر و تحول است.
درحال حاضر در فلسفه تربیتی، دو طرز تلقی عمده دیده میشود که هردو، معایب عمدهای دارند: 1)صفت مطلوب با راهبرد«چمدان فضایل» 2)پیشبینی موفقیت یا راهبرد«روانشناسی صنعتی»
تحول و یادگیری
بر خلاف کلمه یادگیری، از اصطلاح تحول در این کتاب زیاد سخن به میان آمده است.تحول و یادگیری دارای وجوه اشتراک و افتراق میباشند.
تحول ذهنی، فرآیند رشد ساختارهای هوشی است و به عنوان فرآیند ساخته شدن طرحواره ها در نظر گرفته میشود از این لحاظ تعامل بین ،بالیدگی، تجربه، تعامل اجتماعی و تعادل جویی از اهمیت زیادی برخوردار است. متخصصان پیاژه ای از کلمه یادگیری به دو معنی استفاده میکنند. اولین معنی، توجه به یادگیری به معنی کلی آن است. از این دید یادگیری مترادف با تحول در نظر گرفته میشود؛ میتوانیم درباره تحول یا یادگیری دانش فیزیکی دانش منطقی - ریاضی و دانش اجتماعی صحبت کنیم.
دومین معنی، یادگیری محدودتر است و اشاره به کسب اطلاعاتی خاص از محیط دارد؛ یعنی نوعی یادگیری که در طرحواره های موجود درون سازی شده است. یادگیری محتوا غالباً از نوع دوم میباشه درهر دو شکل یادگیری بر فهمیدن دلالت دارند
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643