پاورپوینت فصل اول (تاریخچه نظریه و راهبردهای پژوهشی)کتاب روان شناسی رشد (از لقاح تا کودکی) جلد اول مؤلف: لورا برک مترجم یحیی سید محمدی
در قالب ppt و در 30 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
رشد انسان به عنوان حوزه ای علمی کاربردی و میان رشته ای
مباحث اساسی: رشد پیوسته است یا ناپیوسته؟
رشد یک دوره دارد یا چند دوره؟
تأثیر نسبی طبیعت و تربیت
دورنمای عمر دیدگاهی متعادل: رشد دایمی است
رشد چند بعدی و چند جهتی رشد انعطاف پذیر است.
رشد تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد که بر یکدیگر تأثیر میگذارند.
مبنای تاریخی: فلسفه کودکی
فلسفه بزرگسالی و پیری.
سر آغاز علمی .
نظریه های اواسط قرن بیستم : دیدگاه روان کاوی
رفتارگرایی و نظریه یادگیری اجتماعی
نظریه شناختی - رشدی پیاژه
دیدگاههای نظری جدید: پردازش اطلاعات
کردارشناسی و روان شناسی رشد تکاملی
نظریه اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی نظرية سیستمهای بوم شناختی.
مقایسه و ارزیابی نظریه ها
بررسی رشد
روشهای پژوهش رایج
طرحهای پژوهش عمومی
طرح هایی برای بررسی و شد.
مسایل اخلاقی در پژوهش عمر
خلاصه
اصطلاحات و مفاهیم مهم
مخزن عظیم اطلاعات ما درباره رشد انسان میان رشته ای است. این اطلاعات از تلاشهای مرکب افرادی از حوزه های مطالعاتی متعدد به دست آمده است به خاطر نیاز به راه حلهایی برای مشکلات روزمره تمام سنین پژوهشگرانی از روان شناسی جامعه شناسی انسان شناسی زیست شناسی و علوم اعصاب با متخصصانی از آموزش و پرورش مطالعات خانواده پزشکی، سلامت عمومی و خدمات اجتماعی، نیروی مشترکی را برای پژوهش تشکیل داده اند آنها با هم رشته ای را به وجود آورده اند که امروز وجود دارد - دانشی که نه تنها از لحاظ علمی مهم است بلکه مربوط و مفید نیز هست.
طبق دیدگاه دوم نوباوگان و کودکان روشهای منحصر به فرد فکر کردن احساس کردن و رفتار کردن دارند که کاملاً با روشهای بزرگسالان تفاوت دارند. اگر چنین باشد در این صورت رشد ناپیوسته است. فرایندی که به موجب آن روشهای تازه و متفاوت درک کردن دنیا و پاسخ دادن به آن در زمانهای خاصی پدیدار میشوند بر مبنای این دیدگاه سوفی هنوز نمیتوانست مانند یک آدم بالغ تجربیات را درک کند به یاد آورد و سازمان دهد. در عوض او یک رشته مراحل رشد را پشت سر گذاشت که هر یک ویژگیهای منحصر به فردی داشتند تا اینکه به بالاترین سطح عملکرد رسید.
نظریه پردازان مرحله ای فرض میکنند که افراد در هر جایی زنجیره رشد یکسانی را طی میکنند. با این حال، حوزه رشد انسان به طور فزاینده ای آگاه شده است که کودکان و بزرگسالان در موقعیت های متفاوتی زندگی میکنند - یعنی ترکیبات منحصر به فرد شرایط شخصی و محیطی که میتوانند به مسیرهای تغییر متفاوتی منجر شوند. برای مثال یک آدم خجالتی که از تعاملهای اجتماعی میترسد در مقایسه با افراد هم سن معاشرتی که به دنبال تعامل کردن با دیگران هستند در موقعیت بسیار متفاوتی رشد کرده است کاگان (۲۰۰۳) کودکان و بزرگسالان در جوامع روستایی ،غیر غربی، تجربیاتی در خانواده و جامعه خود دارند که با تجربیات افرادی که در شهرهای بزرگ غربی زندگی میکنند کاملاً متفاوت هستند. این شرایط متفاوت به تواناییهای ،عقلانی مهارتهای اجتماعی و احساسات بسیار متفاوتی نسبت به خود و دیگران منجر میشوند (راک آف ۲۰۰۳)
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643