پاورپوینت فصل اول بخش دوم 2 (ویژگیهای تربیت و تعلیم اسلامی ) کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مبانی و روشها) مولف محسن شکوهی یکتا
در قالب ppt و در 22 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
فصل دوم - ویژگیهای تربیت و تعلیم اسلامی
۱ - ترکیه و اصلاح خویش
۲ - هدایت و حفاظت از دیگران
3-خدا را بر خود و بر جزء جزء رفتار خویش، ناظر دانستن
4- اولویت حیات اخروی در عین تأمین حیات دنیوی
5- جامعیت و شمول
۶- اختصاصی نبودن تحصیل علم
7-تحصيل عام در هر زمان و مکان
8-اشتمال بر علم و عقل و تجربه
۹ - جهانی و جاودانی بودن
۱۰ - قابلیت تحقق و اجرا
۱ - تزکیه و اصلاح خویش
قرآن کریم میفرماید.
عَلَيْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا يَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ
ایمان خود را نگهدارید که اگر همه گمراه شوند و شما براه هدایت باشید زبانی از کفر آنها بشما نخواهد رسید.»
در نفس انسان نیازهای متعددی است و همگی طالب ارضا هستند امکانات متعددی نیز به انسان عطا شده است تا هم بتواند نیروی خود را صرف ارضای نفسانیات کند و هم بتوسط امکانات و نیروهای داده شده جلو خواهشهای نفسانی را بگیرد و کششهای درونی را تحت نظم و ضابطه درآورد.
خداوند برای انسان میزانهای معینی را معلوم نموده است تا بر طبق آنها رفتار کند و از حدود آنها تجاوز ننماید از او خواسته شده است که بر صراط مستقیم گام نهد و از خود مواظبت کند که به راههای انحرافی در تغلطد و به انسان اعلام شده است که ارتکاب خطا موجب عقب ماندگی و کیفر است.
میزانهای صحیح عقاید و رفتار از طریق ،وحی توسط انبیا تعیین و اعلام شده است و برای هرگونه رفتار از خرد و کلان جزئی و کلی در رابطه با خود و با دیگران و در ارتباط با جهان هستی و خالق عالم، میزانی مشخص کرده اند و صحیح را از غلط و صواب را از خطا باز شناسانده اند. قرآن کریم بیانگر هر چیز و هر ا مر است و از آنچه موجب رشد و تعالی انسان است بتفصيل سخن ،آورده و اینهمه تحلیل و تفسیر امور بتوسط انبیا و کتاب آسمانی را حجتی از بیرون وجود انسان شمرده اند. در درون ،انسان ابزار شناساگر قرار داده است تا بوسیله آنها حق را از باطل متمایز کند. این ابزار مشتمل بر اندامهای حسی و ادراکات و منطق و عقل است که معارف لازم را بتوسط آنها میتوان کسب کرد.
به انسان آزادی داده شده تا راه خویش را برگزیند و مطابق اختیار و انتخاب خویش عمل کند. چنانچه خواست ایمان آورد و اگر نخواست راه کفر پیماید میتواند ایثار کند و میتواند که تجاوز کار باشد میدان عمل باز و فرصت اقدام فراهم است. نتیجه اینکه انسان مختار و شناساگر و صاحب امکانات و توانائیهایی است که میتواند در پیشگاه خداوند سر به اطاعت نهد و طبق فرمان الله و موازین قسط و یا مطابق امیال نفسانی خود عمل نماید. چنانچه انسان طبق میل خویش و بدون رعایت موازین اسلامی عمل کرد از حدود، خارج شده و به تعبیر قرآن به خودش ستم کرده است
يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُکُمْ عَلَى أَنفُسِکُمْ مَتَاعُ الْحَيَوةِ الدُّنْيا.... «ای مردم هر ظلم و ستم که بکنید منحصراً بنفس خودتان کرده اید (و بجهت) متاع فانی دنیاست...»
آیه کریمه صراحت دارد که حاصل ستمگری عاید خود شخص میشود و علت ارتکاب ستم دنیا گرائی و دوستی کالای دنیاست در آیه دیگر میفرماید:
إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لانْفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها ....
اگر نیکی کنید بخودتان کرده اید و چنانچه بدی کنید عاید خودتان خواهد شد. اگر در آیه قبل بحث از ستم رفت که حاصلش عاید خود ستمگر است. در این آیه سخن از احسان است که نتایجش عاید خود احسان کننده میگردد پس نیکی کسی را بحساب دیگری نمینهند و بدی کسی را در پرونده دیگری ضبط نمی.کنند. در این رابطه میفرماید:
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643