پاورپوینت فصل دهم 10 (تندرستی و مراقبت پزشکی ) کتاب مبانی جامعهشناسی مؤلف: بروس کوهن مترجمان: غلامعباس توسلی، رضا فاضل
در قالب ppt و در 27 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
۱۰-۱ تعریف
۱۰-۲ الگوهای فرهنگی تندرستی ساخت اجتماعی
10-3- اعتقاد به سحر و جادو درباره تندرستی و بیماری
۱۰-۴ تفاوت میان باورهای مربوط به سحر و جادو و مذهب درباره تندرستی
10-5- دیدگاه علمی درباره بیماری و پزشکی جدید
10-6- نظام مراقبت تندرستی به منزله یک نهاد اجتماعی
۱۰۷ اجزای نظام مراقبت سلامتی
۱۰۸ دیدگاههای نظری و نظام مراقبت تندرستی
۱۰-۹ نقد مفهوم نقش بیمار
۱۰-۱۰ نظریه کشمکش
۱۰-۱۱ تبیین نظریه های کشمکش درباره بالا رفتن منزلت حرفه پزشکی
۱۰-۱۲ منزلت و موقعیت پزشکان در آینده
۱۰-۱۳ مشکلات حرفه ای و اقتصادی پرستاران
۱۰-۱۴ نابرابری در مراقبتهای تندرستی
10-15- دیدگاه مکتب کنش متقابل نمادی درباره بهداشت و تندرستی
۱۰-۱۶ شیوه جامعه پذیری پرستاران
۱۰-۱۷ کاربرد دیدگاه انگ زنی در بیماری
۱۰-۱۸ سن، جنسیت، طبقه اجتماعی و تندرستی
۱۰-۱۹ خدمات مراکز مراقبت تندرستی و مشکلات مردم
۱ - ۱۰ تعریف
در لغت نامه و بستر تعریف زیر از تندرستی ارائه شده و مورد پذیرش عموم قرار گرفته است؛ «تندرستی به وضعیت سالم بودن ذهن و روح به ویژه رهایی از ۲ بیماری یا درد اطلاق میشود در اساسنامه سازمان بهداشت جهانی تندرستی علاوه بر رهایی از بیماری به حالتی از سلامت کامل جسمی، ذهنی و اجتماعی اطلاق شده است. با وجود این تعاریف مفهوم تندرستی و بیماری به خصوص بیماری روانی به طور قابل ملاحظه ای از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر حتی در درون یک فرهنگ متفاوت است.
۲ - ۱۰ الگوهای فرهنگی تندرستی ساخت اجتماعی
تندرستی یک الگو مجموعه ای از باورها ارزشها فنون و غیره است که اعضای یک جامعه معین در آن سهیم هستند. در واقع جیمز فریزر بدون به کار بردن این اصطلاح تکامل معرفت انسان را بر حسب الگوهای تبیینی جادو مذهب و علم عرضه کرده است. تحقیقات اخیر طرحواره فریزر را بسیار ساده انگاشته اند اما وی به طرزی مطلوب پارادایمهای فرهنگی عمده تبیین و باور را نشان میدهد.
۱۰-۳ اعتقاد به سحر و جادو
درباره تندرستی و بیماری تندرستی و بیماری را میتوان به طور مطلوبی در درون نظامهای اعتقادی وسیع تر به خصوص پارادایمهای جادو مذهب و علم دریافت جادو شامل دستکاری و مهار دنیای طبیعی توسط افراد معین مانند ساحره ها جادوگران و شمنها است. این شخصیتهای قدرتمند چنین تلقی میشدند که میتوانند باعث یا تخفیف دهنده بدبختی یا بیماری باشند.
مثال 1
ادوارد ایوانز - پریچارد مطالعه ای انسان شناختی درباره قوم آزانده در افریقا انجام داد و طی آن دریافت که آنان مرگ و بیماری را ناشی از سحر و جادو میدانند. در حالی که در غرب عموماً بیماری به منزله پدیده ای مادی تلقی میشود از نظر اعضای اجتماع آزانده بیماری هم جنبه جسمانی و هم جنبه روحانی دارد. به اعتقاد آنان سحر ماده ای است در بدن ساحران، که «روح» آن ماده از بدن ساحر خارج و در هر زمان به ویژه شبها در پیکر قربانی جای میگیرد.
۱۰-۴ تفاوت میان باورهای مربوط به سحر و جادو و مذهب
درباره تندرستی آنچه درباره سحر و جادو بیان شده است بعضاً در مورد مذهب نیز صدق میکند. تمایز کلیدی و همچنان سودمندی که فریزر بین جادو و مذهب قائل است آن است. که جادو را انسانها کنترل میکنند و مذهب تحت نظارت خداوند و ارواح است. این تمایز در عمل همیشه چندان واضح نیست. مثلاً واسطهای مذهبی قومی با شمنها و جادوگران خیراندیش به ویژه در نقش آنان به منزله شفادهندگان و شفاعت کنندگان از خداوند وجه مشترک دارند به طور کلی با وجود اینکه جادو و مذهب نظامهای متفاوتی از شناخت هستند هر دو از نظامهای علمی متمایزند (گرچه به نوبه خود غیر منطقی نیستند.
مثال ۲
همان گونه که معتقدان به جادو بیماری را ناشی از سحر و جادو میدانند بسیاری از مذاهب آن را دست کم تا حدی ناشی از مشیت الهی قلمداد میکنند. مذهب، مانند جادو گاهی اوقات به منزله توجیه منافع خود و گروه مورد استفاده قرار میگیرد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643