پاورپوینت فصل دهم 10 کتاب مدیریت اسلامی(سازمـانـدهـی )مولف مسعود احمدی
در قالب ppt, و در 14 اسلاید و قابل ویرایش
قسمتی از متن فایل::
مقدمه
سازماندهی دومین وظیفه ی مدیریت است. هر مؤسسه به طور پیوسته با این مسائل سر و کار دارد که چگونه برای تعقیب یک راهبرد جدید، سازماندهی و یا تجدید سازمان نماید تا به تغییرات شرایط جدید واکنش نشان دهد. برنامه ریزی سرآغاز سازماندهی است. سازماندهی برنامه را به واقعیت تبدیل کرده و اهداف مورد نظر به کمک آن تحقق مییابد. سازماندهی ماننـد برنامه ریزی، مستلزم تصمیم گیری در مورد کارهای مورد نیاز، وظایف مطرح شده و قرار دادن آنها در چارچوب تصمیم گیری با ساختار سازمانی است. این چارچوب، ساختاری برای تمام مشاغل فراهم میکند و این موضوع که چه کسی مسول انجام چه وظایفی بوده و چه کسی باید به چه فردی گزارش دهد را مشخص میکند
تعریف و اهمیت سازماندهی سازماندهی شامل : تقسیم کار، تعیین شرح وظایف، تعیین اختیار و مسوولیت و هماهنگی بین عناصر و واحدهای فرعی است که کار هر گروه با گروه دیگر در ارتباط است. در تعریف سازماندهی میتوان گفت : « سازماندهی عبارت است از فرایند تقسیم کار، طبقه بندی امور و تعیین شرح وظایف تعیین حوزهی مسوولیت ها و اختیارات و هماهنگی بین اجزای مختلف جهت دستیابی به اهداف مشترک سازمان با جامعه »
ساختار تشکیلاتی در صدر اسلام در صدر اسلام، پیامبر اسلام « ص » به عنوان مدیر و رهبر جامعه ی اسلامی رأساً عهده دار امور بوده و با مشورت شورای وزیران یا هیأت دولت کارها انجام میگرفت. ضمن اینکه سلسله مراتب در حداقل بوده و مردم به راحتی با پیامبر اسلام « ص » و مشاورین آن حضرت ارتباط داشتند. در زمان امام علی « ع » همان سبک و سیاق مدیریتی پیامبر اسلام « ص » دنبال میشد. اما به دلیل گسترش اسلام در بلاد و شهرهای مختلف، امـام والـيـان يـا استاندارانی را برای هر یک از مناطق جغرافیایی انتخاب نموده و آنان عهده دار مسوولیت انجام امور، در چارچوب تعیین شده بودند.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643