پاورپوینت فصل دوم 2 (تحول شناختی و سایر عوامل )کتاب روانشناسی رشد تحول شناختی و عاطفی از دیدگاه پیاژه مولف باری جی مترجمر یزدی و فدردی و مترجم امین یزدی وفدردی در قالب ppt و در 19 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
تحوّل شناختی و سایر عوامل
فعالیت و دانش
دانش فیزیکی: اکتشاف
دانش منطقی - ریاضی ابداع.
دانش اجتماعی
مراحل موجود در پیوستار تحوّل
عوامل مؤثر در تحوّل
پپاژه معتقد بود که تحول شناختی دارای سه مولفه است: محتوا، کارکرد و ساختار
محتوا، همان اطلاعات کودکان است. به عبارتی، محتوا رفتارهای مشاهده پذیری- شامل رفتارهای حسی-حرکتی و مفهومی- است که نشانگر فعالیت ذهنیاند. بطور طبیعی محتوای ذهن(هوش) در سنین مختلف و درکودکان مختلف، تفاوت زیادی دارد.
کارکرد، به آن دسته از ویژگیهای فعالیت ذهنی اشاره میکند که پایدارند و در طول تحول شناختی دیده میشوند.
ساختار، به خصوصیاتی سازمانی اشاره دارند که وقوع رفتارهای خاصی زا تبیین میکنند و وجود این خصوصیتها عینی نیست، بلکه از روی رفتارهای خاصی، استنباط میشوند.
احتمالا تغییرات ساختاری کیفیای که در حیطه عملکرد شناختی صورت میگیرند، جزو بارزترین تغییرات و عملکردهای ذهنی به شمار میروند، چیزی که معمولا هوش نامیده میشود.
فعالیت و دانش
در نظام پپاژه تحول شناختی میسر نیست مگر آنکه کودک در محیط خود دست به عمل و فعالیت بزند. تنها زمانی میتوان از تحول ساختارهای شناختی اطمینان حاصل کرد که کودک محرکهای موجود را درونسازی و برونسازی کند.
همانگونه که کودک بزرگتر میشود، از خصوصیت آشکارعینی اعمالی کع به تغییر شناختی کودک میانجامد، کاسته میشود و بیشتر ویژگی درونی مییابند.
فعالیتهای ضرورتی برای تحول شناختی، صرفا به حرکات محدود نمیشوند. اعمال، رفتارهایی هستند که دستگاه ذهنی کودک را تحریک میکنند، هرچند ممکن است مشاهدهپذیر نباشد. فعالیت(عمل)یکی ازچند عامل تعیینکننده رشد است که در تعامل با عوامل دیگر مسیر تحول شناختی را تعییین میکند. از نظر پپاژه هرنوع دانشی، از طریق اعمال کودک ساخته میشود.به عقیده وی، سه نوع دانش وجود دارد. دانش فیزیکی، دانش منطقی-ریاضی و دانش اجتماعی
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643