پاورپوینت فصل دوم 2 کتاب توانبخشی گروههای خاص (توانبخشی معلولان شنوایی ) نوشته علی اصغر کاکو جویباری و اعظم شریفی
در قالب ppt و در 40 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
ساختمان گوش
۱. گوش بیرونی
۲ گوش میانی
۳. گوش درونی
تعریف معلولیت شنوایی
طبقه بندی کتز برای شناسایی مقدار آسیب شنوایی
سبب شناسی:
۱. عوامل پیش از تولد
۲. عوامل ارثی
عوامل پس از تولد
انواع نقص شنوایی
1. نقص شنوایی انتقالی
۲. نقص شنوایی حسی - عصبی
. نقص شنوایی آمیخته
۴. نقص شنوایی مرکزی
۵ نقص شنوایی غیر عضوی
میزان شیوع
آزمونهای شنوایی
۲. شنوایی سنجی گفتاری
۳. شنوایی سنجی از طریق بازی
۴. شنوایی سنجی از طریق بازتابها:
۵. شنوایی سنجی پاسخ برانگیخته:
نیازها و اقدامات توانبخشی
۱. تشخیص زودهنگام معلولیت شنوایی
۲. تجویز بموقع سمعک و عادت به آن
۳. مداخله پزشکی:
۴. مشاوره با والدین
آموزش به والدین
۶. تربیت شنوایی آموزش گفتار و گفتار خوانی
سواد آموزی و تحصیل
انتخاب روش ارتباط
(الف) روش شفاهی - شنیداری
ب) زبان اشاره و روش هجی کردن با انگشتان (روش دستی):
(ج) روش مختلط یا جامع (ترکیبی)
۹. توانبخشی حرفه ای
۱۰. اشتغال و کاریابی
ابزارهای توانبخشی
۱. سمعک
الف) ميکروفون:
ب) تقویت کننده:
ج) بلندگو:
۲. دستگاه کاشت حلزون
آموزش به والدین
مادرانی که به معلولیت شنوایی کودکان خود بیشتر واقفند تعامل بهتری با مربیان کودکستان فرزندان خود دارند. والدین، مهارتهای والدینی را اغلب در مسیر زندگی طبیعی با کمترین نیاز آموزشی فرا میگیرند. ایجاد کفایتهای والدینی برای والدین کودکان کم شنوا اقدامی توانبخشی بوده که متخصصان شنوایی و مربیان دوره پیش دبستانی میتوانند به والدین کمک کنند.
۶. تربیت شنوایی آموزش گفتار و گفتار خوانی
آموزشها در قالب شناسایی صدا و ترکیب آنها واج شناسی) آشنایی با ساختار درونی کلمات (صرف) و نحوه ترکیب و ساختن جمله (نحو) از جمله وظایف متخصصان گفتار درمانی است.
در گفتار ،خوانی تاکید کودک صرفا به لبهای گوینده لب خوانی نیست بلکه برای دریافت معنا دقت به کل صورت و چگونگی بیان فرد در حین صحبت کردن مورد استفاده قرار میگیرد.
کودک کم شنوا ،خانواده مربی (معلم) شنوایی شناس و گفتار درمانگر تیم ثابت در برنامه توانبخشی شنوایی هستند.
انتخاب روش ارتباط
(الف) روش شفاهی - شنیداری
در این روش، باقیمانده شنوایی فرد را تقویت نموده و از طریق گفتارخوانی و تکلم برای رشد مهارتهای ارتباطی
استفاده مینمایند.
در مدارسی که از این روش استفاده میک کنند معمولا از زبان اشاره استفاده نمیکنند.
ب) زبان اشاره و روش هجی کردن با انگشتان (روش دستی):
این روش بر استفاده از الفبای دستی و زبان اشاره بعنوان وسیله آموزش و پرورش دانش آموزان کم شنوا تاکید دارد. در این روش چشمان دانش آموز جای گوش او را میگیرد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643