پاورپوینت فصل سوم 3 (مرحله حسی- حرکتی )کتاب روانشناسی رشد تحول شناختی و عاطفی از دیدگاه پیاژه مولف باری جی مترجمر یزدی و فدردی و مترجم امین یزدی وفدردی
در قالب ppt و در 18 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
مرحله حسی - حرکتی
دوره اول (۱) ماهگی فعالیت بازتابی
دوره دوم (۴-۱ ماهگی: اولین تمایز گذاریها
دوره سوم (۸-۴ ماهگی): بازسازی رویدادهای جالب
دوره چهارم ۱۲-۸) ماهگی) هماهنگی طرحواره ها
دورۀ پنجم (۱۸-۱۲) ماهگی): ابداع وسایل جدید
دوره ششم (۲۴-۱۸ ماهگی: بازنمایی (تجسم).
خلاصه
پپاژه مرحله حسی-حرکتی را به شش دوره تقسیم میکند مه در گذر از هر دوره به دوره دیگر میتوان شاهد پیچیده شدن
الگوهای رفتاری ذهنی نسبت به دورههای قبلی بود
دوره اول(1-0ماهگی):فعالیت بازتابی
به هنگام تولد و درطول بخش عمدهای ازاولین دوره تحول حسی-حرکتی، رفتار یک نوزاد طبیعی، تاحدودزیادی
بازتابی و تمایزنیافته است، از جمله بازتابهای اساسی که کودک با آنها به دنیا میآید عبارتند از: مکیدن.
از اینرو، درطول این دوره، طفل تمام محرکات رااز طریق نظامهای بازتابیاش، درونسازی میکند.در هنگام تولد، تمام محرکها در طرحوارههای بازتابی نحستین، جذب میشوند و این کار بدون تمایزگذاری انجام میگیرد. «کاوشگری» طفل، رفتاری است در موقع تولد وجود نداشت و نمیتوان آنرا به یک نظام بازتابی نسبت داد. هیچ بازتاب«کاوشگرانه» وجود ندارد. آنچه هست فقط بازتاب مکیدن است و بس. لذا، جستجوی فعال، تغییری در رفتار بازتابی نوزاد است.
مفهوم شی: یکی از مهمترین عقاید پپاژه، این است که تمام مفاهیم، از جمله مفهوم شی درنتیجه تحول شکل میگیرند و ذاتی نیستند. یعنی، این آگاهی که اشیا کم و بیش دایمی هستند و به هنگام مخفی بودن، ازبین نمیروند، بعنوان یک ویژگی موروثی درکودک به ودیعه نهاده نشده است بلکه این آگاهی در مورد اشیا، به تدریج در نتیجه تجاربی حسی-حرکتی تحول مییابد.
مفهوم علیت: علیت، یاآگاهی از رابطه علت و معلول، مفهوم مهم دیگری است که درطول مرحله حسی-حرکتی
تحول مییابد. به هنگام تولد، کودک بهطور کلی خودمیانبین است و بههیچ روی از علیت آگاه نیست مدتی
طول میکشد که آگاهی از مفهوم علیت در کودک بتدریج شکل بگیرد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643