پاورپوینت فصل سوم 3 کتاب ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن (ادبیات کودکان و نوجوانان، تعاریف و نظریه ها، تنوع موضوعی) مولف ثریا قزل ایاغ
در قالب ppt ودر 17 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
مقدمه
تعاریف و نظریه ها
تفاوت با ادبیات بزرگسالان
مطالب خواندنی و شبه ادبیات
تنوع موضوعی
خلاصه فصل
مقدمه
با شناخت اجمالی ویژگیهای کودکان و نوجوانان و بررسی این نکته که انسان چه کودک و نوجوان باشد و چه بزرگسال در تمام طول حیات خود به مطالعه و خواندن و کسب لذت آگاهی و آموختن نیاز دارد حال میرسیم به این بحث که آنچه قرار است پاسخگوی نیازها علایق و تواناییهای این گروههای سنی باشد و اصطلاحاً ادبیات کودکان و نوجوانان خوانده میشود چه تعریفی دارد و از چه مشخصه هایی برخوردار است و نظریه های گوناگون ناظر بر آن چگونه شکل گرفته است؟ یافتن پاسخ این پرسشها که آیا بین ادبیات کودکان و نوجوانان و ادبیات بزرگسالان وجوه اشتراک و افتراقی وجود دارد و اهداف، ارکان و تقسیمات آن چیست؟ موضوع فصل حاضر است.
لازم است یادآوری شود که واژه ادبیات کودکان به صورت واضح و مستقل در نیمه دوم قرن هجدهم میلادی در متون غربی ظاهر شده و قبل از آن به شکل محدود مرحله تکوینی خود را سپری میکرده ولی رشد آن مرهون تحولات شگرف قرن بیستم میلادی است
تفاوت با ادبیات بزرگسالان
بر اساس آنچه گفته شد ظاهراً چنین به نظر میرسد که بین ادبیات کودکان و بزرگسالان تفاوت ساختاری چندانی وجود ندارد چرا که هر دو ادبیات هستند و با تکیه بر جوهر ادبی خلق میشوند ولی با مخاطبهای متفاوت
کودکان بزرگسالان کوچک نیستند آنها با بزرگسالان تفاوت دارند تفاوت آنها در تجربه های آنهاست نه در نوعشان به عبارت دیگر آنها در درجات مختلف قرار دارند نه در انواع گوناگون پس ادبیات آنها هم اگر با ادبیات بزرگسالان تفاوت دارد تفاوت در درجه است نه در نوع ما گاهی فراموش میکنیم که ادبیات کودکان میتواند و باید فراهم آورنده همان لذت و درکی باشد که ادبیات بزرگسالان دار است. آنها هم در خواندن یک داستان در جستجوی لذت هستند، ولى لذتی محدودتر از بزرگسالان زیرا تجربه های آنها محدودتر است
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643