پاورپوینت فصل سوم 3 کتاب توانبخشی گروه های خاص (توانبخشی معلولان بینایی) نوشته علی اصغر کاکو جویباری و اعظم شریفی
در قالب ppt و در 40 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
ساختمان چشم
پلک
ملتحمه
قرنیه
۴ عنبیه و مردمک
۵. اتاق قدامی
عدسی
زجاجیه
شکبیه
مشیمیه
صلبيه
عصب بینایی
تعریف معلولیت بینایی
سبب شناسی
طبقه بندی
(الف) معلولیت بینایی عمیق
ب معلولیت بینایی شدید
ج معلولیت بینایی متوسط
ارزیابی بینایی
ارزیابی میدان دید
ویژگیهای افراد نابینا
۱. هوش
۲ مهارتهای گفتاری و زبانی
۳. پیشرفت تحصیلی
۴. رشد اجتماعی
جابجایی و جهت یابی
۶. رشد ادراکی - حرکتی
نیازها و اقدامات توانبخشی
۱. ارزیابی
۲. مشاوره والدین
۳ آموزش والدین
۴ آموزش قبل از دبستان
۵ مهارت های زندگی روزمره
۶. مفهوم «خود» و اجتماعی شدن:
اطلاع از وضعیت چشم
۸ فناوری
۹ مهارتهای فکر کردن
۱۰. تحریک بینایی
۱۱. تربیت حواس
۱۳ آموزش تحرک و فعالیت برای زندگی مستقل
۱۴. آموزش خط بریل
۱۵ ورزش
موسیقی درمانی
موسیقی درمانی برای افراد نابینا
نیازها و اقدامات توانبخشی
۱. ارزیابی
سنجش یکی از عمده ترین دشواریهای افرادی است که با کودکان نابینا سر و کار دارند.
اطلاع از نقاط قوت و ضعف فرد و همچنین اطلاع از پیشینه ،وی ارزیابی را معنادار میسازد.
انتخاب آزمونهای مناسب اطلاع از وضعیت بینایی دانش آموز تکمیل اطلاعات حاصل از آزمونها با مشاهده های معنادار، مصاحبه ها و تشخیص وجود سایر معلولیتها از عوامل بسیار مهم در ارزیابی بشمار میرود.
ارزیابی بالینی از ارزیابیهای مهمی است که توسط پزشک انجام میگیرد.
برای سنجش هر یک از تواناییهای این افراد سنجش انفرادی لازم است.
کاستی های مشاهده شده در این افراد از پیامدهای طبیعی معلولیت بینایی و شرایط همراه آن ناشی میشود. ارزیابی، یکی از اجزای مهم طراحی برنامه آموزش انفرادی نیز بشمار میرود.
در سنجش توانبخشی ،افراد مهمترین موردی که باید مورد بررسی قرار گیرد میزان تاثیر این مشکلات بر زندگی توانمندیهای کارکردی فرد است.
از دیدگاه کار درمانی، باید شرایط برای فرد فراهم آورد که علی رغم وجود مشکل بتوان در اجتماع حضور داشتـ باشد.
یکی از مدلهای مطرح در کار درمانی، مدل شخص – کار – محیط است.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643