پاورپوینت فصل سیزدهم 13 (عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل سیزدهم 13 (عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل سیزدهم 13 (عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
32,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل سیزدهم 13 (عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد

در قالب ppt و در 24 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب
اهداف یادگیری فصل
مقدمه
1-عوامل و موانع درونی مؤثر بر تربیت
1-1- فطرت الهی
1-2- وراثت
1-3-اراده فردی
2-عوامل و موانع بیرونی مؤثر بر تربیت
2-1-خانواده
2-2- مدرسه
2-3- دوستان و همسالان
2-4- رسانه ها
2-5- مؤسسات فرهنگی و حکومت
2-6- محیط طبیعی
2-7-عوامل و موانع فراطبیعی
خلاصه مطالب

 

اهداف یادگیری فصل
از فراگیر انتظار میرود که پس از مطالعه و یادگیری این فصل بتواند:
مهمترین عوامل و موانع درونی تعلیم و تربیت اسلامی را تبیین و مقایسه نماید؛
مهم ترین عوامل و موانع بیرونی تعلیم و تربیت اسلامی را توضیح دهد و آنها را مورد مقایسه قرار دهد؛
نقش و تأثیر محیط انسانی در تحقق و عدم تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی را به دست آورد؛
نقش و تأثیر محیط طبیعی در تحقق و عدم تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی را بیابد؛ به نقش و تأثیر امور فرا طبیعی در تحقق و عدم تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی دست یابد.


مقدمه
عوامل و موانع مؤثر بر تعلیم و تربیت در طیف وسیعی قرار دارند که یک قطب آن را می‌توان عوامل و موانع درونی و قطب دیگر را عوامل و موانع بیرونی به شمار آورد و در میانه طیف تعامل این دو قطب را بازشناخت حالات و احوال نفسانی و ویژگیهای ژنتیکی با اعمال و رفتار آدمی ارتباط دارد و بر آن اثر میگذارد با این ،همه کشش و خواست هر یک از حالات نفسانی و مزاج های یاد شده که سبب اعمال و رفتارهای متناسب با خود میگردد از حد اقتضا فراتر نمی‌رود خلق و خوی و ویژگیهای ذاتی افراد هیچگاه آنان را به انجام کارهای خوب یا بد مجبور نمیکند و تأثیرش در آن حد نیست که رها کردن آن را محال سازد.
افزون بر این بین اعمال و رفتار آدمی و اوضاع و احوال و عوامل و موانع بیرونی وی نیز ارتباط برقرار است عوامل و موانعی چون محیط ،انسانی طبیعی و فراطبیعی که ظرف زندگی انسان را تشکیل میهند، از این دست از عوامل و موانع به شمار میروند این عوامل و موانع نیز انسان را به همسویی و موافقت با خود فرامی خواند و از ناسازگاری و مخالفت با خود باز می‌دارد و ساختار جدیدی را برای انسان فراهم می.آورد این رابطه نیز در حد اقتضاست و از آن فراتر نمی‌رود بر این اساس مجموعه ای از عوامل و موانع در شکل گیری شخصیت و خلق و خوی انسان دخیل اند که به طور کلی به عوامل درونی و بیرونی تقسیم می.شوند


در نتیجه عوامل و موانع تعلیم و تربیت ،اسلامی در قالب دسته بندی عوامل و موانع تعلیم و تربیت به درونی و بیرونی بررسی خواهد شد. در ادامه برخی از این دو دسته عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت بررسی میشود در این فصل مهمترین عوامل و موانع درونی تعلیم و تربیت اسلامی شامل فطرت الهی، وراثت و اراده ،فردی ،همچنین مهمترین عوامل و موانع بیرونی تعلیم و تربیت اسلامی شامل محیط انسانی ،خانواده ،مدرسه اجتماع ،محلی ،رسانه ها، مؤسسات فرهنگی و حکومت محیط طبیعی و فراطیبعی امدادهای الهی و وسوسه های شیطانی بیان میشوند


۱ عوامل و موانع درونی مؤثر بر تربیت    
همان گونه که پیش از این گفته شد مراد از عوامل و موانع درونی عواملی و موانعی است که از درون و ذات انسان سرچشمه میگیرد این نوع عوامل و موانع در اصل تکوین و شکل گیری خود به رخدادها و پدیدههای بیرونی نیازمند نیستند فطرت الهی وراثت و اراده فردی در دسته عوامل و موانع مهم درونی هستند که در تعلیم و تربیت انسان نقش بسزایی دارند.
۱-۱ فطرت الهی
در هنگام آفرینش آگاهیها و گرایشهای ارزشی و ضدارزشی به انسان داده شده است که از آن به نام فطرت یاد میشود خداوند خود را به انسان شناساند و خوبیها و بدیها، درستکاری ها و بدکاریها و باید و نبایدها را به آدمی الهام نمود و آموزش داد به نحوی که وی می‌تواند از روی عقل و فطرت خود آنها را دریابد و بفهمد و یا به آنها گرایش پیدا کند. به طورکلی، فطرت که بر چگونگی آفرینش دلالت دارد نوعی توانمندی و آمادگی درونی و ذاتی در انسان به وجود می‌آورد که بر پایه آن میتواند به درستی بیندیشد و مسائل و موضوعات گوناگون را به خوبی درک نماید و یا به آنها علاقه مند شود این نیروی درونی آن چنان از توان تأثیرگذاری بالایی برخوردار است که چنانچه به دستگاه شناختی و هیجانی بشر مسایلی از قبیل تمییز خیر و شر عرضه شود

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

1 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643