پاورپوینت فصل ششم 6 ( مبانی نظری ارزشیابی عملکرد) کتاب ارزشیابی عملکرد دولت و حکومت تالیف دکتر علی اصغر پورعزت، دکتر میریعقوب سیدرضایی
در قالب ppt و در 28 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
نظریة پشتیبان ارزشیابی:
سیر توسعه تاریخی و نظری:
الف) ارزشیابی به مثابه ابزار تشویق و تنبیه:
ب) ارزشیابی به مثابه وظیفهای مدیریتی:
جریانها، موجها و نسلهای گسترش ارزشیابی:
موج علم انگیخته یا سنجش مدار:
از جمله عوامل مؤثر بر غیرعلمی شدن ارزشیابی، عبارتاند از:
موج گفتگو مدار:
موج نئولیبرال:
موج شاهد مبنا: بازگشت به آزمایش
نظریة پشتیبان ارزشیابی:
در جهان رو به رشد، با دولتهایی که امور آنها روز به روز پیچیدهتر میشوند، برخورداری از نظریة پشتیبان مناسب برای حمایت از «طراحی سیستم ارزشیابی عملکرد» و متغیرهای مورد تأکید در آن، بسیار کمک کننده و هدایتگر است.
نظریه پشتیبان باید بتواند از شاخصها و اولویتهای مورد تأکید در سیستم ارزشیابی عملکرد دفاع کند. به تعبیری، این نظریه باید بتواند به توسعه مدل مناسب برای ارزشیابی عملکرد بینجامد، مدلی نشان دهد چه عواملی برای عملکرد بهتر مناسبترند و چگونه میتوان آنها را اندازهگیری کرد و در سیر بهبود و تعالی قرار داد. پاتون بر آن است که ارزشیابی فعالیتی سامان یافته است که بر بار اطلاعاتی تصمیمها میافزاید و اطلاعاتی را دربارة برنامهها ارائه میکند که میتوانند پشتیبان اقلام برتر باشند.
فترمن نیز معتقد است که ارزشیابی، فعالیتی است که باید مردم را توانمند سازد و همچنین برنامههای آنها را بهبود بخشد.
- از منظر حرفهای، هدف از مطالعه و مقایسة رویکردهای ارزشیابی، تعیین اعتبار این رویکردها و نفی اعتبار و طرد رویکردهایی است که با اصول دانش ارزشیابی تعارض دارند.
- از منظر علمی، این مطالعه و مقایسه، به پژوهشگران ارزشیابی کمک میکند تا در شناسایی، بررسی و پرداختن به موضوعات فنی و مفهومی مرتبط با توسعة رشته ارزشیابی، بهتر عمل کنند.
- از منظر عملیاتی نیز مرور نقادانة گزینههای جایگزین، برای ملاحظه و مقایسة سبکهای ارزشیابی و گزینش چارچوب ارزشیابی منتخب، یاری دهنده است.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643