پاورپوینت فصل نهم 9 (حساب مستقل وجوه جاری ) کتاب اصول و کاربرد حسابداری در سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی نوشته داوود اقوامی و جعفرباباخانی
در قالب pptx و در 69 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب::
تعریف
مبانی حسابداری مورد استفاده در حساب مستقل وجوه جاری
حسابهای دفتر کل حساب مستقل وجوه جاری
حساب جاری با خزانه - بودجه جاری
بدهی به سایر سازمانها
تخصیص اعتبار
حسابداری درآمدها
مالیاتهای تکلیفی و انتقال آن به حسابهای مربوط
وصول درآمدهای عمومی دستگاههای دولتی
دفتر معین جهت نگهداری حساب درآمدهای عمومی
صورتحساب مقایسه درآمدهای واقعی و درآمدهای پیش بینی شده
⦁ حسابداری پرداختهای غیر قطعی
تعریف تنخواه گردان و انواع آن
میزان و نحوه واریز تنخواه گردان
پیش پرداخت و علی الحساب
میزان و نحوه واریز پیش پرداخت و علی الحساب
حسابداری هزینه ها پرداختهای قطعی)
تعریف هزینه
مراحل انجام هزینه
ثبت فعالیتهای مالی پرداختهای قطعی و غیر قطعی
حسابهای معین هزینه
دفاتر معین جهت نگهداری حساب هزینه
تهیه تراز عملیات دفتر کل
بستن حسابهای درآمد و هزینه در پایان سال مالی و تنظیم تراز نهایی
تنظیم صورتحساب عملکرد سالانه بودجه جاری
⦁ دفاتر معین جهت نگهداری حساب هزینه
⦁ اطلاعات مربوط به اعتبارات مصوب و هزینه هایی که به ترتیب فوق طبقه بندی و برای آنها حسابهای معین نگهداری میگردد بایستی در دفاتری که اصطلاحاً دفاتر معین اعتبار و هزینه خوانده می،شود ثبت و به منظور کنترل بودجه ای نگهداری شود. صرف نظر از اعمال سلیقه هایی که در طراحی دفاتر مـعـيـن بـه عـمـل مـی آیـد فـرم دفتر معین اعتبار و هزینه بایستی به شکلی باشد که بتواند حداقل اطلاعات زیر را تأمین نماید:
⦁ ۱. مشخصات کامل حساب شامل نام حساب مستقل، برنامه، نوع هزینه.
⦁ .۲ مبلغ اعتبار مصوب و تخصیص یافته سال مورد عمل بودجه. شده
⦁ .۳ میزان هزینههای قطعی انجام شد
⦁ .۴ مانده تعهدات قطعی نشده
⦁ علاوه بر اطلاعات فوق در دفاتر مذکور میتوان اطلاعات دیگری که مورد نیاز مدیریت سازمان باشد نگهداری نمود در جدول ۴-۹ نمونه دفتر معین اعتبار و هزینه سازمان دولتی الف ارائه گردیده است در جدول مذکور ستونهای بدهکار و بستانکار برای تعهدات قطعی نشده در نظر گرفته شده است حساب تعهدات قطعی نشده در موقع تأمین اعتبار بدهکار و در موقع تحویل کالا یا انجام خدمت و پرداخت وجه آن بستانکار میشود و تفاوت دوستون مورد بحث در ستون مانده منعکس میگردد. ستون مانده تعهدات همواره نشان دهنده میزان کالا یا خدماتی است که تأمین اعتبار و سفارش شده ولی تحویل یا انجام نشده است.
⦁ مراحل انجام هزینه
⦁ استفاده از اعتبارات مصوب سالانه تابع مراحل و تشریفات قانونی خاصی است. مراحل و مقررات مربوط به انجام هزینه در قوانین مالی و محاسباتی کشورها پیش بینی گردیده و رعایت آن از طرف مسئولین الزامی است مراحل انجام هزینه از لحاظ زمانی قابل انطباقنبوده و لزوماً در فواصل زمانی متفاوت صورت میگیرند و بر رعایت ترتیب و توالی آنها تأکید میشود
⦁ در قانون محاسبات عمومی ایران مراحل و تشریفات انجام هزینه به ترتیب در مواد ۱۷ تا ۲۱ به شرح زیر پیش بینی شده است:
⦁ ۱. تشخيص: تشخیص اصولا عبارت است از تعیین و انتخاب کالا یا خدمت و یا سایر پرداختها، به عبارت بهتر در این مرحله بایستی مرجعی تشخیص بدهد که چه نوع کالایی و یا خدمتی خریداری شود تا در جهت تحقق اهداف و یا اجرای برنامه های سازمان مورد استفاده قرار گیرد.
⦁ .۲ تأمین اعتبار: عبارت است از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب برای هزینه معین در این مرحله مرجعی باید به این سؤال پاسخ گوید که آیا در بودجه مصوب پیش بینی لازم در خصوص خرید کالا یا خدمت مورد نظر به عمل آمده است؟ آیا در موافقتنامه متبادله بین وزارت برنامه و بودجه و سازمان دولتی اصولاً اجازه خرید بعد آغاز خواهد شد. چنین کالا یا خدمتی وجود دارد؟
⦁ 3.. تعهد: تعهد در واقع وقتی حاصل میشود که کالایی تحویل و یا خدمتی انجام و یا قراردادی در صورتی که با رعایت مقررات منعقد شده باشد) اجرا و در نتیجه معادل بهای آنها برای سازمان دولتی بدهی ایجاد گردد. در این مرحله مسئولین مجاز مربوط با ارائه مدارکی شامل قبض انبار یا گواهی انجام کار و یا صورت وضعیت پیشرفت کار تأیید مینمایند که تعهد صورت پذیرفته است.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643