پاورپوینت فصل پانزدهم 15 (سیستم کنترل بودجه ای ) کتاب اصول و کاربرد حسابداری در سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی نوشته داوود اقوامی و جعفرباباخانی
در قالب pptx و در 42 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
سیستم کنترل بودجه ای
کنترل بودجه ای و سیستمهای تغذیه کننده
هدف سیستم کنترل بودجه ای
تفریغ بودجه
تاریخچه تفریغ بودجه و قوانین و مقررات مربوط به آن
صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور
مراحل و نحوه تنظیم صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور
گزارش تفریغ بودجه
رئوس کلی گزارش تفریغ بودجه
ویژگیهای صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور
رعایت قوانین و مقررات
⦁ از آنجا که استانداردهای مدونی در خصوص تهیه و تنظیم گزارش تفریغ بودجه در دست نیست ناگزیر بایستی مختصات کلی آن را از قوانین و مقررات مربوطه استخراج نماییم و به همین منظور برخی از این قوانین و مقررات را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهیم داد. طبق اصل ۵۵ قانون اساسی دیوان محاسبات موظف شده است کلیه حسابهای وزارتخانه ها ،مؤسسات شرکتهای دولتی و سایر دستگاههایی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده مینمایند را مطابق قوانین و مقررات و به منظور حصول اطمینان از موارد زیر رسیدگی یا حسابرسی نماید:
⦁ (الف) هیچ هزینه ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده باشد.
⦁ ب) هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.
⦁ مواد ۲ تا ۸ قانون دیوان محاسبات کشور مصوب سال ۱۳۶۱ نیز وظایف و اختیارات دیوان مذکور را معین نموده است که موارد عمده آن به صورت زیر است :
⦁ حصول اطمینان از رعایت قوانین و مقررات در وصول درآمدها و پرداختهای انجام شده.
⦁ .۲ وصول و ارسال صحیح و به موقع درآمد و یا انجام هزینه ها .
⦁ ۳. رسیدگی به موجودی اموال و داراییهای دستگاههای دولتی
⦁ ۴ .بررسی کاربرد روشها و دستورالعملهای مالی و محاسباتی
⦁ ۵ بررسی سیستم کنترل داخلی و اظهار نظر در خصوص کفایت یا عدم کفایت آنها.
⦁ 6.رسیدگی به حساب کسری ابواب جمعی و تخلفات مالی مأمورین دولتی
⦁ در ماده یک آیین نامه اجرایی قانون تفریغ بودجه سالهای پس از انقلاب مشخصات کلی صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور به شرح زیر ارائه شده است.
⦁ «صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور صورتحسابی است که ارقام مربوط به کلیه درآمدهای قطعی وصول شده و هزینه های قطعی و غیر قطعی انجام یافته را بر طبق عناوین و تقسیمات مندرج در قانون بودجه سال مربوط و اصلاحات قانونی آن، به نحوی نشان دهد که امکان مقایسه ارقام پیش بینی شده با عملکرد واقعی فراهم آید»
⦁. صورت گردش نقدی خزانه حاوی اطلاعات زیر نیز بایستی در جداول جداگانه ای تنظیم و ضمیمه صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور گردد
⦁ الف) دریافتهای خزانه شامل:
⦁ ۱. موجودی اول سال خزانه
⦁ .۲ درآمدهای وصولی سال مورد عمل بودجه
⦁ ۳ سایر منابع تأمین اعتبار
⦁ ۴ واریز پیش پرداختها و علی الحسابهای سالهای قبل
⦁ ب) پرداختهای خزانه شامل:
⦁ .۱ هزینه های سال مورد عمل بودجه
⦁ ۲ پیش پرداختها و علی الحسابها
⦁ پیش پرداختها و علی الحسابهای سالهای قبل که به هزینه قطعی منظور شده
⦁ ۴. موجودی آخر سال خزانه
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643