پاورپوینت فصل پنج 5 ( کم توانی ذهنی )کتاب روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی جلد اول مولف فاطمه قاسملو
در قالب ppt و در 16 اسلاید و قابل ویرایش
قسمتی از متن فایل::
کم توانی ذهنی
مقوله ناتوانیهای رشدی و تحولی که قبلا عقب ماندگی ذهنی نامیده میشد بیش از هر مقوله دیگری در حوزه کودکان استثنایی دستخوش تغییر شده است. دو دلیل برای این حالت پویا میتوان ذکر کرد تکثیر پژوهش و تغییر نگاه جامعه به ناتوانی های هوشی و تحولی
کم توانی ذهنی نامعین اختلال رشدی (هوش):
این اصطلاح را برای افراد بالای سال به کار برده است که قویا مشکوک به کم توانی ذهنی هستند اما ارزیابی آنها دشوار است. افراد با این تشخیص ممکن است تخریب جسمانی یا حسی نظیر نابینایی یا ناشنوایی داشته باشند یا دچار اختلال روانی همزمان باشند و همین امر اجرای ابزارهای ارزیابی استاندارد را دشوار میسازد.
انجمن ناتوانیهای هوشی و تحولی آمریکا
کم توانی ذهنی عبارت است از نارساییهای چشمگیر در کارکرد هوشی و عملکرد انطباقی که در مهارت های مفهومی، اجتماعی و عملی بروز میکند و در طول دوران رشد قبل از سن ۱۸ سالگی آشکار میشود.
در این تعریف پنج فرض اصلی باید در نظر گرفته شود:
(۱) محدودیتهای موجود در کارکرد فعلی فرد باید در بافت محیطهای اجتماعی خاص سن ،فرد، همسالان و فرهنگ او در نظر گرفته شوند.
(۲) ارزیابی معتبر تفاوتهای فرهنگی و زبانی و تفاوتهای ارتباطی حسی حرکتی و عوامل رفتاری را در نظر میگیرد.
(۳) غالبا به همراه نارساییها نقاط قوتی نیز در فرد وجود دارد.
(۴) هدف اصلی توصیف نارساییها ترسیم نیمرخ حمایتهای مورد نیاز این افراد است.
۵) اگر به مدت طولانی از فرد دارای کم توانی ذهنی حمایت مناسب به عمل آید تدریجا عملکرد او بهبود مییابد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643