پاورپوینت فصل پنجم 5 (نظام گزل) کتاب روانشناسی ژنتیک ؛ تحول روانی از تولد تا پیری نوشته محمود منصور
در قالب ppt و در 55 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
مقدمه
اصول
اصل سوگیری نمو
اصل درهم تنیدگی متقابل
اصل ناقرینگی کنشی
اصل تفرد یا 《نمویافتگی متفرد کننده》
اصل نوسانهای خودنظم جو
مفهوم مرحله و نیم رخ رفتار
روش
مراحل
چشم انداز پایانی
قسمتی از متن::
آرنولد گزل یکی از مشهورترین روانشناسان پیشکسوت در بررسی نظام دار و عینی تحول روانی کودکان و نوجوانان به حساب میآید. وی کلینیک بررسی تحول کودک را در دانشکده پزشکی ییل در آمریکا بنیاد نهاده و تا سال۱۹۶۱ ریاست آن را بر عهده داشت.
گزل یکی از روانشناسان مکتب《 نمویافتگی》 یا نشو و نمای عصبی و اندامی است.
اصل درهم تنیدگی متقابل
بنا بر این اصل، با استقرار الگوهای حرکتی و هماهنگی بین آنها شکل گیری های حرکتی پدیدار میشوند. بنابراین لازم است که در جریان تحول، فرصتی به دستگاه عصبی_ حرکتی فرد داده شود، تا مراحل مختلف استقرار الگوها طی شد و این الگوها با هم هماهنگ شوند و ساختارهای حرکتی را به وجود آورند.
درجریان شکل گیری یک کنش از نوع باز و بسته کردن دست یا پا که با دو دسته تجهیزات عصبی و عضلانی تحقق میپذیرند،نمو این دو دسته تجهیزات متناوبا و تدریجا صورت میگیرند و هماهنگ و هم بسته میشوند.
اصل ناقرینگی کنشی
بنابراین اصل، انسان که در آغاز زندگی 《دوسوتوان》 است یعنی فرقی بین سمت راست و چپ بدن خود حس نمیکند به زودی این تمایل در او قوت میگیرد که یک طرفی یا یک جانبی عمل کند. یعنی ترجیح میدهد که باپا، دست، چشم راست یا چپ کار کند.
به نظر گزل اگر حالت قرینگی نخست، در یک فرد دوام یابد تقریباً غیر عادی است و شاید جنبه ی مرضی داشته باشد. پس دوسوتوانی حالتی موقتی است و بسیار زود در فرد تمایل به وجود میآید که با اعضای سمت راست یا چپ بدن اعمالی را انجام دهد و بر این اساس فرد چپ برتر یا راست برتر میشود.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643