پاورپوینت فصل پنجم 5 (پرورش اجتماعی و شخصیت ) کتاب مبانی جامعه‌شناسی مؤلف: بروس کوهن مترجمان: غلامعباس توسلی، رضا فاضل ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل پنجم 5 (پرورش اجتماعی و شخصیت ) کتاب مبانی جامعه‌شناسی مؤلف: بروس کوهن مترجمان: غلامعباس توسلی، رضا فاضل

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل پنجم 5 (پرورش اجتماعی و شخصیت   ) کتاب مبانی جامعه‌شناسی مؤلف: بروس کوهن مترجمان: غلامعباس توسلی، رضا فاضل
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
25,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل پنجم 5 (پرورش اجتماعی و شخصیت  ) کتاب مبانی جامعه‌شناسی مؤلف: بروس کوهن مترجمان: غلامعباس توسلی، رضا فاضل

در قالب ppt و در 19 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب

فصل پنجم پرورش اجتماعی و شخصیت
۵-۱ اجتماعی شدن
۵-۲ تأثیر هنجارها بر اجتماعی شدن فرد
۵-۳ کنش متقابل زیستی و فرهنگی
۵-۴ اهداف اجتماعی شدن
5-5- خود
5-6- پویایی خود
5-7- خود را در آیینه جمع دیدن
5-8- دگری تعمیم یافته
۵-۹ تمایز میان من فردی و من اجتماعی
۵-۱۰ انواع اجتماعی شدن
۵-۱۱ عوامل اجتماعی ساختن
۵-۱۲ شخصیت
۵-۱۳ رشد شخصیت
۵-۱۴ منش ملی
۵-۱۵ آموزش نقشهای تازه در طول زندگی

 


۵-۱ اجتماعی شدن
اجتماعی شدن فرایندی است که به انسان راههای زندگی کردن در جامعه را می‌آموزد، شخصیت میدهد و ظرفیتهای او را در جهت انجام وظایف فردی و به عنوان عضو جامعه توسعه میبخشد در آغاز زندگی کودک از دیگران فرا می‌گیرد که چه رفتارهایی از او انتظار میرود و او دارای چه نوع شخصیتی است.
مثال 1
کودکی که برای نخستین بار وارد دبستان میشود نخستین تماس جدی خود را با یک سازمان رسمی اجتماعی شدن برقرار میکند اما حتی پیش از این دوران نیز کودک از طریق مناسبات متقابلی که در خانه و با اعضای گروههای همبازی خود داشته تا حدی اجتماعی شده است. چنانچه کودک بر طبق رفتارهای مورد انتظار عمل کند آنگاه در همه موارد مشابه از اقبال و پاداش دیگران برخوردار می‌شود. اما چنانچه کودک برخلاف انتظارات گروه رفتار کند، احتمالاً چنین رفتاری طرد او از گروه را در پی خواهد داشت.
۵-۲ تأثیر هنجارها بر اجتماعی شدن فرد
از آنجا که انسان به غرایز بسیار متنوعی مجهز شده است برای آنکه بتواند به حیات خود ادامه دهد به ناچار می‌آموزد که چگونه به دیگران بپیوندد و حتی برای رفع بنیادی ترین نیازهای خود با آنان همکاری کند آنچه همکاریهای میان افراد بشر و وابستگی متقابل آنان به یکدیگر را ممکن می‌سازد نظامی از الگوهای رفتار آموخته شده است که دیگر اعضای یک فرهنگ در آن سهیم اند. این الگوهای رفتار مشترک با معیارهای رفتار را هنجار مینامند کودک از سنین بسیار پایین هنجارهای فرهنگی تأیید شده را کسب میکند و با این کار در فرایند اجتماعی شدن قرار می‌گیرد.


مثال ۲
فرزند انسان که زندگی خود را با وابستگی همه جانبه آغاز می‌کند، به تدریج که بزرگتر میشود از وابستگی اش کاسته میشود کودک به تدریج می‌آموزد که چگونه نیازهایش را خود رفع کند و به این ترتیب خواسته های او از دیگران کاهش می‌یابد؛ برای مثال وقتی کودک یاد میگیرد که چگونه به تنهایی غذا بخورد یا برای قضای حاجت به توالت برود از تعداد درخواستهای او از پدر و مادرش کاسته میشود.
افراد بشر با درونی ساختن فرایند اجتماعی شدن می‌آموزند که چگونه به نیازهای زیستی خود به نحوی که از لحاظ اجتماعی پذیرفتنی باشد پاسخ گویند. بدین سان، نیازهای زیستی مانند تشنگی گرسنگی و نیازهای جنسی به شیوه هایی ارضا میشود که به باورها ارزشها و هدفهای فرهنگی پذیرفته لطمه نزند.
مثال ۳
به ما آموخته اند که نیازهای زیستی اساسی خود را به نحوی ارضا کنیم که از نظر اجتماع پذیرفته شده باشد؛ مثلاً ما فرا گرفته ایم که نهار را به صورتی خاص در خانه یا رستوران صرف کنیم اما در طول انجام آداب مذهبی یا هنگام تشییع جنازه باید آرام باشیم و از خوردن خودداری کنیم همچنین می‌آموزیم که زناشویی مشروع باید به دور از انظار عمومی و اطلاع دیگران انجام گیرد و کاملاً خصوصی باقی بماند.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643