پاورپوینت فصل پنجم 5 (پیشگیری و مداخله در اوایل کودکی ) کتاب اختلال های یادگیری ( مبانی ویژگی ها و تدریس موثر)مؤلف دانیل پ. هالاهان ولوید و.. ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

پاورپوینت فصل پنجم 5 (پیشگیری و مداخله در اوایل کودکی ) کتاب اختلال های یادگیری ( مبانی ویژگی ها و تدریس موثر)مؤلف دانیل پ. هالاهان ولوید و..

در قالب ppt و در 39 اسلاید و قابل ویرایش

 


فهرست مطالب
چگونه میتوان از ناتوانیهای یادگیری پیشگیری کرد؟
توجه به عوامل خطر آفرین در نوزادی و اوایل کودکی
تمایز ناتوانیها از تفاوتهای فرهنگی و تغییرات طبیعی
ناتوانی های یادگیری در دوران نوزادی و کودکی اولیه چگونه شناسایی میشوند؟
دو رویکرد در تشخیص بهنگام
رویکرد کلی
رویکرد ویژه
نویدها و چالشهای تشخیص بهنگام
مداخله بهنگام در اوایل کودکی چگونه ارایه میشود؟
برنامه های رایج مداخله بهنگام
برنامه هداستارت
برنامه بهبود خواندن
برنامه موفقیت برای همه
شرایط قانونی مداخله بهنگام
ارزشیابی کیفیت برنامه های اوایل کودکی
چه جریانهایی در آموزش ویژه اوایل کودکی وجود دارد؟
آموزش فراگیر
تمرینهای متناسب رشدی
آموزش برای انتقال
آموزش مبتنی بر خانواده
ارزیابی
خود مختاری
فناوری
خلاصه
تامل روی موردها
اختلالهای یادگیری

 

 


وقتی معلم به ما نشان داد که شانون چقدر در خواندن و ریاضیات مشکل دارد، از اینکه چرا زودتر از این کاری برای او انجام نداده اند، تعجب کردیم.
دانیل ایرلند پدر شانون
بله من متوجه شدم که جمال در ادای کلمات ،نوشتن و دنبال کردن دستور عملها مشکل دارد، اما نمی‌خواستم شتابزده عمل کنم و مشکلی را تشخیص دهم که شاید واقعاً وجود نداشته باشد خیلی از کودکان در کودکستان مشکل دارند، اما وحشتناک تر آن است که به یک کودک خردسال برچسب زده شود.


روندا لاستیری معلم مهدکودک جمال
اگر می‌توانستیم از ناتوانیها پیشگیری کنیم جلوی بسیاری از ضررهای فردی و هزینه های اجتماعی ناشی از آن گرفته میشد بسیاری معتقدند اگر نمیتوان از ناتوانی کودک پیشگیری کرد دست کم باید به محض شناسایی مشکل مداخله را شروع کرد. در واقع اگر یک ناتوانی را در مراحل آغازین آن شناسایی و مداخله مؤثر را شروع کنیم قادر خواهیم بود از مشکلات پیچیده ی زیادی جلوگیری کنیم و در نتیجه سرنوشت بهتری در انتظار کودک خواهد بود ( واکر و شین، ۲۰۰۲) پیشگیری و مداخله به موقع در مفهوم و عمل رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند (کمپس و تنکر سلی ". ۱۹۹۶: کافمن (۱۹۹۹ ۲۰۰۳ ۲۰۰۴) برخی از صاحب نظران بیان کردهاند که منتظر ماندن برای شناسایی دانش آموزانی که ناتوانی های خواندن خواهند داشت اشتباه بزرگی است چرا که منجر به تثبیت مشکلات خواندن می‌شود (اسپیس میلز ریچی و هیلمن ۲۰۰۲ صفحه ی ۲۲۳ به گراهام و هریس ۲۰۰۲؛ شرارتز گارفینکل و دیویسرا. ۲۰۰۲؛ سیمونز، کمی ،انیو ،گود هارن کول و براون ۲ ۲۰۰۲ نیز مراجعه کنید).

 

چگونه میتوان از ناتوانیهای یادگیری پیشگیری کرد؟
پیشگیری با توجه به زمان و علت ایجاد آن معمولاً به اولین دومین و سومین سطح پیشگیری تقسیم می‌شود پیشگیری از ناتوانیهای یادگیری شامل هر سه نوع می‌شود. در اولین سطح پیشگیری از وقوع ناتوانی جلوگیری می.شود این نوع پیشگیری در ناتوانی های یادگیری میتواند شامل کاهش احتمال آسیب مغزی ارتقای مهارتهای معلمان در آموزش و مدیریت رفتار یا آموزش مهارتهای تربیت فرزندان به والدین .باشد برای اینکه اولین سطح پیشگیری مؤثر واقع شود، راهبردها باید در جهت کاهش یا حذف علت یا علتهای ناتوانیهای یادگیری یا محافظت در برابر عوامل علی باشند. به عنوان مثال وقتی معلم جمال در مهدکودک متوجه مشکلات او شد در جهت اتخاذ این سطح از پیشگیری خیلی دیر شده بود یعنی پس از اینکه مشکلات خود را نشان میدهند، دیگر جایی برای اولین سطح پیشگیری وجود ندارد. باید توجه داشت که حتی اگر اولین سطح پیشگیری مانند آموزش خوب اجرا شود، باز هم ناتوانی های یادگیری بروز خواهند کرد. این نوع پیشگیری ممکن است تعداد کودکانی را که ناتوانی های یادگیری دارند کم کند یا از شدت ناتوانیها بکاهد اما آنها را به طور کامل از بین نمی‌برد این موضوع در مورد تمام انواع ناتوانیها صدق میکند؛ به ،کافمن (۱۹۹۹ ،۲۰۰۳، مراجعه کنید. بنابراین، اهمیت اولین سطح پیشگیری در این است که شیوع ناتوانیهای یادگیری را به حداقل ممکن می‌رساند. ولی تصور اینکه میزان آنها را به صفر برساند فرضی اشتباه است.
دومین سطح پیشگیری به معنای اصلاح ناتوانی بعد از بروز یا دست کم جلوگیری از بدتر شدن آن است. آموزش جبرانی راهبردی از این دست است. در واقع بیشتر مداخله هایی که برای ناتوانی های یادگیری اجرا میشوند از نوع دومین سطح پیشگیری هستند چون مشکلات یادگیری کودک مشخص شده اند و هدف اصلاح آنها یا پیشگیری از بدتر شدن آنهاست اگر یک معلم آموزش ویژه هم با دانش آموزانی که به عنوان ناتوان یادگیری شناسایی شده اند و هم با دانش آموزانی که هنوز شناسایی نشده اند.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643