پاورپوینت فصل چهارم 4 ( مبانی معرفت شناختی تعلیم و تربیت ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد
در قالب ppt و در 30 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
اهداف یادگیری فصل
مقدمه
مبنای اول دست یافتنی بودن علم
مبنای دوم مطابقت علم با واقع
مبنای سوم مرتبه مندی علم
مبنای چهارم تنوع معرفت و ابزارهای کسب معرفت
1-حواس
2- عقل
3-قلب
4- وحی
مبنای پنجم ثبات معرفت یقینی و تقدم آن بر معرفت غیر یقینی معارض
مبنای ششم محدودیتها و موانع شناخت آدمی
مبنای هفتم ابداعی بودن و کاشفیت از واقع
مینای هشتم تناظر با نیازها
خلاصه مطالب
اهداف یادگیری فصل
از فراگیر انتظار میرود که پس از مطالعه و یادگیری این فصل بتواند مبانی معرفت شناختی تعلیم و تربیت را تعریف کرده ضرورت و اهمیت آن را تبیین کند.
هر یک از مبانی معرفت شناختی تعلیم و تربیت و مستندات آن را به زبان ساده بیان کند.
کاربردهای هر یک از مبانی را در تعلیم و تربیت در قالب یک مثال نشان دهد.
مقدمه
در این فصل مبانی معرفت شناختی تعلیم و تربیت اسلامی را بررسی میکنیم مبانی معرفت شناختی تعلیم و تربیت اسلامی گزاره هایی است که دیدگاه اسلام را درباره معرفت انسان به صورت کلی بیان میکند امکان دستیابی به معرفت معرفت معتبر ابزارهای کسب معرفت ..... از مهمترین مبانی است که به آنها میپردازیم.
مبنای اول دست یافتنی بودن علم با وجود تشکیکها و تردیدهای برخی مکاتب فلسفی در دست یافتنی بودن معرفت دیدگاه اسلامی آن را امری مسلم و قطعی میداند هم فلاسفه مسلمان اعم از مشانی و اشراقی و حکمت متعالیه هم متون اسلامی در این زمینه اتفاق نظر دارند؛ برای ،نمونه به این آیه توجه فرمایید: «وَاللهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (نحل، ۷۸)؛ و خدا شما را از شکم مادرانتان در حالی که چیزی نمیدانستید بیرون آورد و برای شما گوش و چشم و دل قرار داد باشد که سپاسگزاری کنید این آیه به صراحت بر امکان معرفت دلالت دارد؛ زیرا در این آیه ناآگاهی انسان در هنگام تولد در مقابل تجهیز انسان به ابزارهای شناخت قرار گرفته و مفاد آن این است که خداوند به انسان گوش و چشم و دل عطا کرده تا با آنها شناخت و معرفتی را که ندارد به دست بیاورد به علاوه آیات متعددی انسان را تشویق به کسب معرفت و دانش میکند «أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَيْفَ خُلِقَتْ * وَإِلَى السَّمَاءِ کَيْفَ رُفِعَتْ * وَإِلَى الْجِبَالِ کَيْفَ نُصِبَتْ * وَإِلَى الْأَرْضِ کَيْفَ سُطِحَتْ غاشیه ۱۷ - ۲۰)؛
آیا به شتر نمینگرند که چگونه آفریده شده؟ و به آسمان که چگونه برافراشته شده؟ و به کوهها که چگونه برپا داشته شده؟ و به زمین که چگونه گسترده شده است؟» همچنین آیات دیگری عالمان و دانشمندان را در جایگاهی برتر از نادانان و جاهلان مینشاند (زمر) ۹ و مجادله (۱۱) این آیات نیز بیانگر دست یافتنی بودن معرفت هستند.
سپس دست یافتنی بودن معرفت محدود به امور محسوس و مادی نیست شامل امور ماورای طبیعی، غیر مادی و غیر محسوس هم میشود. «أَفِـى الله شَکٍّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ... (ابراهیم (۱۰)؛ مگر در وجود خدا پدید آورنده آسمانها و زمین تردیدی هست؟» مطابق این آیه معرفت یقینی به وجود خداوند متعال که موجودی غیر مادی است امری ممکن و قابل حصول است به علاوه، مطابق آیه ۳۱ سوره بقره (وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها علم به همه اسماء ( حقایق را به آدم آموخت خداوند توانایی علم و معرفت به همه حقایق اعم از حقایق مادی و غیرمادی را به انسان عطا کرده است. علامه طباطبایی در تفسیر این آیه تصریح کرده اند که این حقایق شامل حقایق غیبی ای است که فرشتگان هم از درک آن عاجزند
براساس این مبنا، تعلیم و تعلم حقایق مادی و ماورای طبیعی ممکن و مطلوب است هم میتوان علوم طبیعی را کسب کرد و به دیگران آموزش داد هم میتوان به حقایق ماورای طبیعی مانند خدا و ملائکه و برزخ و عالم ملکوت معرفت پیدا کرد و آن را به دیگران آموزش داد. افزون بر این چنان که آموزش حقایق طبیعی مطلوب و ضروری است آموزش حقایق ماورای طبیعی نیز به دلیل نقش مهمی که در سعادت انسان دارند مطلوب و ضروری است؛ بنابراین آموزش دین و آموزه های دینی مانند آموزش آموزه های تجربی و طبیعی امری ممکن است.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643