پاورپوینت فصل یازدهم 11 (اصول خاص تعلیم و تربیت اسلامی ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد
در قالب ppt و در 30 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
اهداف یادگیری فصل
مقدمه
تدريج
استمرار
توجه به تفاوتهای فردی
سندیت و مرجعیت مربیان
رعایت و ارتقای آزادی متربیان
رعایت عدالت میان دانش آموزان
تکلیف و مسئولیت
امان گیری
خردورزی
عزتمندی و تکریم
اصلاحگری
خلاصه مطالب
اهداف یادگیری فصل
از فراگیر انتظار میرود که پس از مطالعه و یادگیری این فصل بتواند
مفهوم اصول خاص تعلیم و تربیت اسلامی را بفهمد؛
مهم ترین اصول خاص تعلیم و تربیت اسلامی را توضیح دهد؛
مبانی هر یک از اصول خاص تعلیم و تربیت اسلامی را تبیین نماید؛
آثار به کارگیری اصول خاص تعلیم و تربیت اسلامی در مراکز آموزشی را به دست آورد؛
پیامدهای عدم به کارگیری اصول خاص تعلیم و تربیت اسلامی در مراکز آموزشی را بیابد.
مقدمه
همان گونه که در فصل پیش گفته شد مقصود از اصول قواعدی است که میتوان آن را نوعی دستور العمل کلی و راهنمای عملی تدابیر تربیتی دانست اصول گوناگونی در تعلیم و تربیت اسلامی وجود دارد که شناخت هر یک از آنها برای مربیان و سایر دست اندرکاران فعالیت های تربیتی و پرورشی ضرورت دارد. در کتابها و منابع موجود در قالب تقسیم بندی های مختلف از اصول تعلیم و تربیت زیادی نام برده شده است که باید آنها را در تعلیم و تربیت اسلامی به کار گرفت. در این کتاب اصول تعلیم و تربیت اسلامی به دو دسته اصول عام و اصول خاص تعلیم و تربیت اسلامی تقسیم می.شوند در صورتی که اصول تعلیم و تربیت اسلامی بر کل جریان تعلیم و تربیت چون ،اهداف ساحتها ،مراحل عوامل و موانع، روشها و فعالیت های مدیریتی سایه افکند اصول تعلیم و تربیت اسلامی عام خواهد بود در برابر هرگاه اصول تنها بر بخشی از فرایند تعلیم و تربیت حاکمیت داشته باشد اصول تعلیم و تربیت اسلامی از عمومیت کمتری برخوردار شده تنها در موارد خاص مورد نظر کاربرد خواهد داشت. در این فصل، اصول خاص تعلیم و تربیت اسلامی شامل اصل ،تدریج استمرار، توجه به تفاوت های فردی سندیت و مرجعیت ،مربیان رعایت و ارتقای آزادی ،متربیان رعایت عدالت میان دانش آموزان، تکلیف و مسئولیت ،آسان گیری خردورزی عزتمندی و احترام و تکریم و اصلاحگری بررسی میشوند
تدريج
با توجه به این که بر اساس مبنای ششم جهان شناختی در فصل دوم جهان مادی زمانمند و تدریجی است و نیز مطابق با مبنای نهم انسان شناختی در فصل سوم تعلیم و تربیت نیز باید تدریجی باشد. این اصل بدین معناست که تعلیم و تربیت یکباره و ناگهان رخ نمیدهد، بلکه همراه و هماهنگ با رشد و توانمندی کودک و با آهنگ آهسته و آرامی در بستر زمان به دست میآید. میتوان گفت که تأثیر تعلیم و تربیت بر فرد همانند اثر گذاری چکه های آب بر سنگ است؛ همچنان که چکه های آب به تدریج و در طولانی مدت بر سنگ اثر میگذارد و بر آن نفوذ میکند، تعلیم و تربیت نیز میتواند در بلندمدت و گام به گام مؤثر واقع شود و نگرش و رفتار فرد را تغییر دهد و آن را به اهداف مورد نظر برساند.
به طورکلی ،تدریج سنت و قانون الهی است تکوین هستی و آفرینش انسان و تشریح شرایع همگی از اصل تدریج حکایت دارد پیامبران نیز وحی را به تدریج از پروردگار بلند مرتبه دریافت مینمودند و رسالت خود را گام به گام به امت خویش ابلاغ میکردند و به صورت تدریجی به تعلیم و تربیت آنان میپرداختند. در این صورت مربیان نیز باید از این اصل و سنت الهی پیروی کنند و در تربیت کودک به تدریجی بودن رشد و نمو و توانمندی وی توجه نمایند و به آن پایبند باشند و آن را به کار بندند میتوان گفت که اصل تدریج ناظر به مراحل رشد طبیعی و تکوینی فرد است که با توجه به آن باید تعلیم و تربیت صورت گیرد و در نتیجه مراتب تعلیم و تربیت تحقق یابد. روسو (۱۳۸۸، ص۱۲۸) بر این باور است که خودداری از عجله در تربیت به معنای اتلاف وقت نیست؛ باید اجازه داد تا طبیعت آنچه را که لازم است به فرد بیاموزد. وی میگوید که آیا میتوانم به خود جرنت دهم بزرگترین و مهمترین قاعده پرورش را اعلام نمایم؟
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643