مقاله و مبانی نظری فناوری اطلاعات و ارتباطات و آزادی اقتصادی بر شاخص سلامت ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری فناوری اطلاعات و ارتباطات و آزادی اقتصادی بر شاخص سلامت

(0)
(0)

مقاله

مقاله و مبانی نظری فناوری اطلاعات و ارتباطات و آزادی اقتصادی بر شاخص سلامت
رنگ و مدل کالا
مقاله
تعداد
+
_
عدد
45,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری فناوری اطلاعات و ارتباطات و آزادی اقتصادی بر شاخص سلامت

در قالب word و در 57 صفحه و قابل ویرایش و دارای منابع 1402

 

 

فهرست مطالب
1-2. مقدمه
2-2. مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات
2-2. شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات
4-2. مفهوم آزادی اقتصادی
5-2. شاخص های آزادی اقتصادی
1-5-2. شاخص آزادی اقتصادی فریزر
2-5-2. شاخص آزادی اقتصادی هریتیج
6-2. شاخص سلامت
7-2. مطالعات انجام شده
1-7-2. مطالعات خارجی
2-7-2 .مطالعات داخلی
8-2. جمع بندی
1.    3. مبانی نظری و ساختار الگو
1-3. مقدمه
2-3. مبانی نظری
1-2-3. مبانی نظری تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شاخص سلامت
2-2-3. مبانی نظری اثر آزادی اقتصادی بر شاخص سلامت
منابع داخلی:
منابع خارجي:

 


1-2. مقدمه
در این فصل ابتدا به بررسی ادبیات تحقیق پرداخته خواهد شد. در آغاز به بیان برخی از مفاهیم، سپس به تعریف تمام شاخص‌های استفاده شده در مدل اقتصاد سنجی این تحقیق پرداخته خواهد شد؛ در نهایت، این فصل با مروری بر مطالعات داخلی و خارجی در ارتباط با موضوع این تحقیق به پایان می‌رسد.
2-2. مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات
از نیمه دهه‌ی 1980، اصطلاح فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به وجود آمد. ماهیت ICT به عنوان یک فناوری همه منظوره و سریع، قابل ارتقاء و مهیا در همه جا است که کاربردهای وسیع و نوآورانه‌ای دارد و در کاهش هزینه‌ها در اقتصاد تاثیر شگرفی می‌گذارد (برورسما و وان‌آرک، 2006).
فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از ترکیب سه بخش، شامل اطلاعات (Information)، کامپیوتر(Computer) و ارتباطات (Communication) به‌وجود می‌آید. بخش کامپیوتر، به عنوان سخت افزار، داده‌ها و اطلاعات را به عنوان مواد اولیه در درون شبکه اعمال کرده و از طریق ارتباطات مخابراتی، وظیفه‌ی برقراری ارتباط بین دو بخش دیگر را بر عهده دارد (دریک، 2001).
انجمن جهانی سیستم‌های اطلاعاتی (WSIS)، فناوری اطلاعات و ارتباطات را قایق پشتیبانی برای کشورهای در حال توسعه میداند که انقلاب قبلی را از دست داده‌اند (بالو و همکاران، ۲۰۰۹).
کشورهای عضو OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه)، در سال ۱۹۹۸، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را به عنوان ترکیبی از تولید و خدمات در صنعت که وظیفه‌ی ضبط، انتقال و نمایش داده‌ها، بصورت الکتریکی انجام می‌دهند، تعریف کرده‌اند.
دیوتون (۱۹۹۹) فناوری اطلاعات و ارتباطات را کلیه‌ی سیستم¬های الکترونیکی مورد استفاده در بخش ارتباطات رایانه‌ای، مخابرات و غیره تعریف می‌کند. البته در جاهای دیگر مثال‌هایی از تلفن همراه، سیستم‌های پرداخت الکترونیکی، بازی‌های ویدیوئی، اینترنت، تلویزیون‌های تعاملی، رایانه‌های شخصی توسط وی آورده شده است (منسل، 1999).
فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، در بعضی ازکشورهای جهان، به تغییرات در تجارت و زندگی روزمره‌ی بشرکمک شایانی میکنند. عدم استفاده‌ی کشور‌های در حال توسعه از ICT، منجر به محرومیت از توسعه و قرار نگرفتن در جریان تبادل اطلاعات بین کشورها می‌شود (همان).
فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل طیف وسیعی از ابزارهای الکترونیکی دیجیتال و آنالوگ، از رادیو و تلویزیون گرفته تا تلفن‌های همراه و ثابت، رایانه و رسانه‌های الکترونیک، اینترنت و غیره می‌شود. فناوری اطلاعات و کاربرد گسترده‌ی آن در ابعاد مختلف زندگی از لازمه‌های عصرکنونی به شمار می‌رود؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک پدیده‌ی بسیار مهم، با توجه به ساختار زندگی و محیطی جدید و ایجاد قابلیتی نوظهور، برای نسل‌های آینده حائز اهمیت است (فلوریدی و ساندرس، 2005). به عنوان نمونه دیازو همکاران (۲۰۰۲) با مطالعات خود نشان دادند که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (اینترنت)، دانش پزشکی افراد را افزایش می‌دهد. دنیای دیجیتال، توان تبادل اطلاعات را افزایش داده است. در میان ابزار‌های ارتباطی، دسترسی به تلفن همراه سهولت بیشتری داشته است. تلفن همراه به منزله‌ی رسانه‌ی ارتباطی، نسبت به دیگر رسانه‌های جمعی، رشد برق‌آسایی داشته است. اگرچه فناوری اطلاعاتی پیشرفته، سرعت و سهولتی را در انجام کارها به ارمغان آورده است که به آسایش و آسودگی بیشتر در زندگی بشر انجامیده است، اما تهدید‌های مختلفی را برای ابعاد حیات بشر، از جمله سلامت، روان و غیره به همراه داشته است.

 

 

2-7-2 .مطالعات داخلی


عباسیان (1401) تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و انرژی‌های تجدید‌پذیر بر هزینه‌های سلامت در ایران را با استفاده از روش داده‌های سری زمانی، در بازه زمانی 1398-1360 بررسی کرد. داده‌های مورد استفاده در این پژوهش ازداده‌های بانک جهانی و مرکز آمار ایران، استخراج شده‌اند. نتایج نشان‌دهنده‌ی تأثیر مثبت و معنا‌داری بر افزایش رشد اقتصادی و انتشار دی اکسید کربن بر هزینه‌های سلامت و تأثیر منفی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت مصرف انرژی‌های تجدید‌پذیر و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر هزینه‌های سلامت هستند.

1-7-2. مطالعات خارجی

جیانگ و همکاران (۲۰۲۲) تأثیر دیجیتالی سازی و فناوری سبز را بر شاخص سلامت، با استفاده از روش داده‌های تابلویی، برای کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی (BRICS)، در طی بازه‌ی زمانی2019-1993 بررسی کردند، متغیر اصلی شاخص سلامت، مرگ و میر مادران است که 5 جزء تشکیل دهنده‌ی آن عبارتند از: شیوع ایدز، کل اشتراک‌های تلفن همراه، نرخ باروری، تولید ناخالص داخلی و امید به زندگی، نتایج تحقیق آن‌ها نشان می‌دهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات و امید به زندگی دارای رابطه‌ی منفی با مرگ و میر مادران است همچنین، تولید ناخالص داخلی بر مرگ و میر مادران در کشورهای SADC تأثیری نمی‌گذارد و میزان باروری رابطه‌ی مثبت با مرگ و میرمادران دارد.

 

قسمتی از منابع
جانسون، بریان، هلمز، کیم، پاتریک، ملانی کرک. (۱۳۷۹) شاخص آزادی اقتصادی سال ۱۹۹۹ ترجمه و تلخیص امین، محمد ابراهیم. مجله برنامه و بودجه، شماره ۴۸، ص ۱۳۴ - ۱۰۵
باصری، بیژن و فرهادی کیا، علیرضا. (1387).تحلیل عوامل موثر بر شاخص توسعه انسانی در استان زنجان.فصلنامه پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصـادي، سال 16شـماره 47.
برجی‌زاده، معصومه. لطفعلی پور، محمدرضا. فلاحی، محمدعلی. (1390) بررسی‌تأثیر‌شاخص‌های‌سلامت ‌بر‌ رشد ‌اقتصادی ‌ایران.مدیریت سلامت 1390 :14(46).
حضار مقدم، نسرین. سحابی، بهرام. اجمدی، علی محمد و محمودی، وحید. (1394) بررسی اثر جهانی شدن بر شاخص‌های سلامت، فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی شدن، ش 16 .
حنفی زاده، پیام. خدابخشی، محسن. حنفی زاده، محمدرضا. (۱۳۸۶). استخراج شاخص‌های اصلی اندازه‌گیری اطلاعات و ارتباطات: ایجاد یک مجموعه یکپارچه غنی از شاخص‌های اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره‌ی ۵،ص ۱تا ۳۱.
دائی کریم زاده، سعید و سلیمانی،محمود.(1396) اثر آزادی اقتصادی بر عملکرد بانک‌ها در ایران(با تأکید بر شاخص‌های آزادی اقتصادی بنیاد هریتیج) فصلنامه سیاست‌های راهبردی و کلان، سال پنجم، شماره نوزدهم، پاییز 1396، صفحات 77تا 100.
درگاهی، حسین. صفدری، رضا. محمودی، محمود. محمدزاده، نیلوفر.(1386). راهکارهاي توسعه فناوري اطلاعات در نظام سلامت. مجله پياورد سلامت/ سال /1 شماره 1 تابستان،1386 38-3.
رونقی، محمد حسین (1401) تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شاخص سلامت، (امید به زندگی) در منطقه خاورمیانه. مجله تصویر سلامت.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643