مقاله و مبانی نظری چشم انداز زمان ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری چشم انداز زمان

(0)
(0)

مقاله

مقاله و مبانی نظری چشم انداز زمان
رنگ و مدل کالا
مقاله
تعداد
+
_
عدد
19,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری چشم انداز زمان

در قالب word و در 32 صفحه و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب
چشم انداز زمان
مفهوم چشم انداز زمان
چهار چوب چشم انداز زمان
چشم انداز زمان گذشته
چشم انداز زمان حال
چشم انداز زمان آینده
پیشینه پژوهشی
منابع
پرسشنامه استاندارد چشم انداز زمان زیمباردو و بوید 1999 (66 سوالی)
پرسشنامه استاندارد چشم انداز زمان زیمباردو و بوید 1999 (56 سوالی)

 

 

 

2-2-2-1مفهوم چشم انداز زمان
زمان حقیقتی است که با وجود انسان پیوند یافته است و انسان همیشه خود را در چنبره آن می‌یابد، گویا انسان اسیر زمان است، و راهی برای بیرون رفتن از این اسارت ندارد. یکی از کلیدهای موفقیت در زندگی، داشتن دانش و مهارت لازم در زمینه استفاده بهینه از زمان است. مدیریت زمان عبارت است از آگاهی به علم و فن و هنر استفاده بهینه از زمان و انجام کارها و امور به طور اثربخش و به موقع(به پژوه، 1390، 6).
هر فعالیت بشر، جنبه های زمانی را در برمی گیرد. در واقع برتری انسان نسبت به سایر موجودات زنده این است که ما توانایی سفر در زمان را داریم (سادن درف، 1994). ضرب المثل ایتالیایی: مردم زمان را می‌سنجند و زمان، مردم را می‌سنجد. زمان فقط یک پدیده فیزیکی نیست ولی فضا برای بحث روانی باز است (جیمز1890؛به نقل ازبلاک، 1990). مشاهده گذر زمان ممکن است یکی از عملکردهای پیشرفت انسان باشد، که این امری حیاتی در ارزیابی عملکردهای شناخت انسان بود (سادن درف و کاربالیز، 1997).
کوربالیس (1997) اظهار داشت که نظارت بر زمان، عملکرد شناختی را در پی دارد. از آن جایی که زمان
به طور مستقل درشخص وجود ندارد و در واقع یک ساختار روانی است، پس این یکی از آن دسته مفاهیم است که توسط فرد دائما شناخته و تصفیه می‌شود (بلک، 1990). ویلیام جیمز زمان را به عنوان یک امر اساسی در روانشناسی در نظر گرفته و یک فصل کامل را به ادراک زمان اختصاص داده است. کورت لوین درایده روانشناسی، رفتار گرایی را به یک کانون محدود بر پایه نتیجه رفتاری تجربه های زمانی تبدیل شده می‌داند این نمای محدود توسط لوین (1942) که نظریه هایش سازگاری بیش تری با آن فیلسوفان ذاتی داشت رد شد. مدل فضایی زندگی کورت لوین شامل تاثیر هر دو زمان گذشته و آینده بر روی رفتارهای رایج وی درآن زمان بود. لوین(1951) چشم انداز زمانی را به عنوان نماهایی که یک کلیت از نماهای فردی که در یک زمان معین داده شده و در گذشته و آینده رخ داده است، تعریف کرد. این مجموعه دیدگاه ها همه قالب های زمانی که درون زمان ارائه شده اند، وابسته به تصورات بوداهایی که ساکن شرق خاورمیانه هستند که در مورد زمان که بیش تر مدور (دایروی) است، است. مفهوم دایروی بودن زمان، همان مبحث تناسخ است که بیش تر در تفکر شرق ریشه دارد. در این دیدگاه انسان چند مرتبه از صور مختلف پا به عرصه وجود گذاشته، و با صور و حالات مختلف زمان، حیات برای او تکرارمی شود تا این که نهایتا با تحمل رنج ها و مراودت های دنیوی رستگار شده و به حقیقت بپیوندد و البته این دیدگاه سرانجامی برای بشر قائل است و فلسفه درآخر به انجام می‌رسد. (سی اماستم، 1975؛به نقل ازفیلیپ وهمکارن، 1999) و دیدگاه سنتی غرب که عبارت است از زمان در یک ارزیابی خطی ثابت می‌گذرد، هم چنان اصلاح نشده باقی مانده است و می‌ماند. اخیرا نوتین (1985-1964) از فضای زندگی لوین که در یک بازه زمانی معین بود، پشتیبانی کرد. فضایی که وقایع گذشته و آینده خیلی با رفتار ارائه شده درتماس بود که‌ آنها در واقع، ارائه شده در مرحله عملکرد شناختی رفتاری بودند. بعدها فرایس (1975؛به نقل ازآلسیو، 2000) روشی را مورد بررسی قرار داد که انسان خود را با زمان مطابقت می‌دهد. و موقعیت انتزاعی ایجاد می‌کند او سه سطح از واکنش را نشان داد:
1)زمان روانشناسی
2)گذر زمان یا درک زمان
3)انتظارزمان

با نگرش به مرحله سوم (انتظار زمان )فرایس، مفهوم زمان را درغالب وسعت ومحدود کردن درنظر می‌گیرد که شامل فاکتورهای شناختی وانگیزشی می‌باشند که با زندگی واقعی در ارتباط هستند و در نتیجه مفهوم زمان به تجربه زمان تبدیل می‌شود. وهمچنین لوین بر تاثیر چشم انداز زمان بر موقعیت روان شناسی تاکیدکرد. واین مفهوم توسط فرانک (1939، به نقل ازریسی بیتی، 1988)، کسی که آن را به عنوان گذر زمانی که شامل یک رفتار شخصی و گسترش بازنمایی آن در گذشته و آینده تعریف کرده بود تائید شد (ریسی بیتی، 1988).   

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643