مقاله و مبانی نظری رفتار مصرف کننده و تصمیم گیری خرید آنلاین ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

چارچوب نظری و سوابق تحقیق رفتار مصرف کننده و تصمیم گیری خرید آنلاین

در قالبWORD و در 69 صفحه وقابل ویرایش

 

فهرست مطالب

2-1) مقدمه
2-2) رفتار مصرف کننده .
2-3) روانشناسی رفتار مصرف کننده   
2-4) اهمیت درک رفتار مصرف کننده
2-5) انواع رفتار خرید مصرف کننده
2-5-1) رفتار واکنشی عادی .
2-5-2) مشکل گشایی مجدد
2-5-3) مشکل گشایی گسترده
2-6) فرآیند تصمیم گیری به خرید مصرف کننده .
-    شناخت مشکل
-    جمع آوری اطلاعات
-    ارزیابی گزینه ها .
-    تصمیم گیری درباره خرید
-    ارزیابی پس از خرید .
2-7) رفتار مصرف‏کننده در محیط دیجیتال .
-    مدل شکل‏گيري و تأثير ساختار ذهني   
-    رفتار ارتباطي مصرف‏کنندگان در محيط ديجيتال
2-8) آمیخته بازاریابی دیجیتال
2-9) انواع کالا در خريد و فروش اينترنتي
2-10) عوا مل موثر بر تصمیم خرید در خرید ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ   
2-10-1) ﻭﻳﮋﮔﻲﻫﺎﻱ ﺧﺮﻳﺪﺍﺭﺍﻥ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ
2-10-2) شرایط تحويل کالا
2-10-3) خدمات مشتري
2-10-4) عوامل مربوط به کيفيت اطلاعات .
2-10-5) تمایل یا نگرش مصرف کننده
2-10-6) عوامل برانگيزاننده
2-10-7) جنبه تجربي خريد
2-10-8) عوامل موقعيتي .
2-10-9) قیمت
2-10-10) کیفیت
2-10-11) امکانات پشتيباني سايت .
2-10-12) اعتماد الکترونيکی یا اعتماد به وب سایت
2-10-12-1) اعتماد الکترونيک و توسعه تجارت الکترونيک .
2-11) پیشنه پژوهش
الف) پیشینه داخلی
ب) پیشینه خارجی.

منابع

 

2-1) مقدمه
مشتریان، مردم یا عملیاتی هستندکه محصول یا نتایج یک عملکرد را مصرف می‌کنند یا به آنها نیاز دارند و از آنها بهره می‌برند. در فرهنگ بازار، مشترى فردى است که توانایى و استعداد خرید کالا و یا خدمتى را داشته باشد، که این توانایى و استعداد به صورت توأمان در فرد بروز کرده و انتخاب و عمل خرید انجام مى پذیرد. در این فرهنگ و دیدگاه، مشترى فرد هوشمند و دانایى است که درباره تأمین نیازهاى خود به خوبى مطالعه و بررسى مى کند و با ارزشگذارى و درنظر گرفتن امکانات و استعداد خود به انتخاب مى پردازد (ایمانی، 1386). در سال های اخیر پیشرفت در زمینه ارتباطات و فن آوری اطلاعات منجر به شکل گیری و توسعه شکل جدیدی از مشتریان و روش جدیدی از فروش همچون مشتریان آنلاین و تجارت آنلاین از طریق اینترنت گردیده است. اینترنت، بازارگاهی است که در آن فروشندگان و خریداران می‌توانند به صورت مستقیم و فراتر از محدودیت های طبیعی که در خریدخرده فروشی های سنتی وجود دارد، معاملات و تبادلات خود را اداره نمایند (Brynjoifsson and Smith, 2000 ; Butler and Peppard, 1998; Griffith  and Krampf, 1998 ; Peterson et al, 1997). همچنین تاثیر اینترنت بر بخش خرده فروشی بیش از سایر بخش های تجاری و بازرگانی بوده است که منجر به خلق خرده فروشی الکترونیکی یا آنلاین گردیده است. یکی از مزایای خرید آنلاین، امکان مقایسه فرصت های منحصر به فرد است (Bakos, 1997). اگر چه شمار خریداران آنلاین در حال رشد است، اما شدت رقابت در این حوزه سبب ایجاد نوعی چالش برای فروشندگان گردیده است که چگونه مشتریان خود را حفظ کنند (Reichheld, 1993, 1995) و احتمال تکرار خریدآنها را افزایش دهند. از این رو مطالعه رفتار مصرف کننده و عوامل موثر بر آن در جهت افزایش تکرار فرآیند خرید مشتری و حفظ وی برای فروشندگان آنلاین و همچنین در راستای هدف توسعه بازارهای اینترنتی ضرورت می¬یابد.
2-2) رفتار مصرف کننده
رفتار مصرف کننده از موضوعات جدید حوزه بازاریابی به شمار می‌رود اولین کتب در این باره در دهه 1960 تألیف شده است ولی سابقه این موضوع به پیشتر بر میگردد. به عنوان نمونه میتوان به دهه 1950 اشاره کرد که ایده های فروید توسط بازاریابان مورد استفاده قرار گرفت. رفتار مصرف کننده موضوعی بحث انگیز و چالشی است که در برگیرنده افراد و آنچه خرید می‌کنند، چرایی و چگونگی خرید آنها، بازاریابی و آمیزه بازاریابی و بازار است.(گلچین فر و بختایی، 1385: 71)
توسعه مطالعات رفتار مصرف کننده، نتیجه چرخش فلسفه بازاریابی از گرایش تولید و محصول به گرایش فروش و سپس گرایش بازاریابی است. مفهوم بازاریابی دلالت بر این عقیده دارد که صنعت فرایند رضایت مشتری است نه فرایند تولید کالا، یک صنعت با مصرف کننده ونیازهایش شروع میشود نه بوسیله حق امتیاز، مواد خام ویا مهارت فروش، تنها وقتی یک سازمان می‌تواند به بقای خود ادامه دهدکه بتواند نیازها و خواسته های مصرف کننده را با درکی صحیح و جامع از طرف مقابل(مشتری) برآورده کند که این اهمیت مطالعه مصرف کننده را نشان می‌دهد. عوامل دیگری نیز در گسترش مطالعات رفتار مصرف کننده دخیل بوده اند که عبارتند از : سرعت زیاد معرفی محصولات جدید، چرخه های کوتاهتر عمر محصولات، افزایش جنبش های حمایت از مصرف کنندگان بوسیله گروههای خصوصی و سیاستگذاران عمومی، توجه به محیط زیست و رشد بازاریابی خدمات(موون و مینور، 1388: 18).
در چنین فضایی داشتن درک صحیح از مصرف کنندگان و فرایند مصرف، مزیت های متعددی را در بر دارد. این مزیتها شامل کمک به مدیران در جهت تصمیم گیری، تهیه یک مبنای شناختی از طریق تحلیل رفتار مصرف کنندگان، کمک به قانون گذاران و تنظیم کنندگان برای وضع قوانین مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات و در نهایت به مصرف کنندگان در جهت تصمیم گیری بهتر است، رفتار مصرف کننده در طراحی کمپین های تبلیغاتی نیز نقش حیاتی ایفا می‌کند. با علم به نحوه رفتار مخاطبان است که می‌توان رسانه و پیام مناسب را انتخاب کرد. به علاوه مطالعه رفتار مصرف کننده می‌تواند در فهم عوامل مربوط به علوم اجتماعی که رفتار انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، به ما کمک کند(موون و مینور،20:1390)

2-3) روانشناسی رفتار خرید مصرف کننده
روانشناسي مصرف کننده يکي از گرايشهاي پرطرفدار روانشناسي در ساليان اخير به شمار مي آيد که بيش از هر چيز، در جست و جوي شناخت و تحليل رفتارهاي مرتبط با مصرف است. از مهمترين زمينه هاي مطالعاتي اين علم، بررسي موضوع هايي چون توقعات، سليقه ها و خواسته هاي مصرف کننده (مشتريان) است. در اين حال به کمک اين علم مي توان از طريق بازنگري رفتار مصرف کننده، عوامل زير بنايي مؤثر بر نگرشها و باورهاي آن در برگزيدن نشان(مارک) کالا مورد بررسي قرارداد و همچنين به عوامل فرهنگي- اجتماعي اثر بخش بر فرايند تصميم گيري مصرف کننده پرداخت. با آگاه بودن از نقش روانشناسي و بکار بردن روشهاي صحيح مطالعه در مورد رفتار مصرف کننده و پيش بيني رفتارهاي مرتبط با خريد مي توان به ساخت و ارائه بهتر کالا پرداخت که در نهايت منجر به افزايش فروش و رضايت مشتري مي شود. مطالعه در مورد رفتار مصرف کنندگان که در حوزه علم روان شناسي مي باشد به سازمانها و شرکت ها کمک مي کند تا استراتژيهاي بازاريابي خود را با درک صحيحي از مسائل مصرف کننده بهبود ببخشند (بیابانی،33:1389).

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643