مقاله و مبانی نظری مدیریت زنجیره تأمین و اهمیت انتخاب تامین کننده ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

ادبیات نظری و سوابق پژوهشی مفاهیم و تعاریف مدیریت زنجیره تأمین (فصل دوم)

در قالب word و در 46 صفحه و قابل ویرایش

 

فهرست مطالب

1 مقدمه
2-2 مفهوم زنجیره تأمین و پیدایش آن
2-2-1- پیدایش مفهوم زنجیره تأمین
2-2-2 تعریف زنجیره تأمین
2-2-3 دلایل توجه به مفهوم مدیریت زنجیره تأمین
2-2-4 مشکلات زنجیره تأمین و منابع آنها
2-4 مدیریت زنجیره تأمین
2-4-1 ضرورت مدیریت زنجیره تأمین
2-4-2 وظایف مدیریت زنجیره تامین
2-4-3 مولفه ها و اجزای مدیریت زنجیره تامین
2-5 اهمیت انتخاب تامین کننده
2-6 پیچیدگی شرایط تأثیر گذار بر مسئله انتخاب تامین کننده
2-7 ویژگی مسئله انتخاب تامین کننده
2-8 تعداد تامین کننده‌‌‌‌های انتخابی
2-9 برنامه ریزی دوسطحی خطی (LBLP ) تعاریف و مفاهیم آن
2-10 پیدایش مفهوم دو سطحی
2-11 اهمیت برنامه ریزی چندسطحی
2-13 مرور ادبیات انتخاب تامین کننده
2-14 مرور ادبیات مدل دو سطحی

منابع

 

 

2-1 مقدمه:
سازمان‌‌‌‌های بزرگ غالبا ساختار پیچیده ای دارند و در بخش‌‌‌‌های مختلف سازمان، میزان متفاوتی از اطلاعات و مسئولیت ها وجود دارد و روابط متقابل آنها نیز متفاوت است. روش‌‌‌‌های برنامه ریزی دو سطحی می‌توانند به طور واضحی تقابل بین مدیران سیستم و مشتریان را نشان دهند[2].
در مسائل برنامه ریزی دوسطحی BLP یک رابطه سلسله مراتبی بین سطح بالا و پایین وجود دارد. از این مسائل در سیستم‌‌‌‌های برنامه غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرید که سطح بالا به عنوان رهبر و سطح پایین به عنوان پیرو در نظر گرفته می‌شود. برنامه ریزی زنجیره تامین سیستم پیچیده است که نیاز به تصمیم گیری در سطوح مختلف دارد. این تصمیمات شامل مکان یابی کارخانه یا مراکز توزیع، کنترل موجودی، تحویل محصول و ... است. این تصمیمات معمولا به هم مرتبط هستند در شرایط عملی بیشتر شرکت ها بهینه سازی این تصمیمات را همزمان در نظر میگیرند.
به طور کلی می‌توان گفت در برنامه ریزی یک سطحی, یک تصمیم گیرنده وجود دارد و در مورد تمام متغیر ها تصمیم گیری می‌کند و تمام منابع در اختیار اوست. به همین دلیل این نوع برنامه ریزی را برنامه ریزی متمرکز می‌گویند.اما برنامه ریزی دوسطحی ابزار مفیدی برای مدل سازی مسائل تصمیم گیری غیرمتمرکز است.

2-2 مفهوم زنجیره تأمین و پیدایش آن
زنجیره تأمین یک سیستم یکپارچه از فرایند‌‌‌‌های مرتبط به هم است که این فرایندها به منظور:
1- دستیابی به مواد و قطعات مورد نیاز
2- تبدیل مواد اولیه به محصول
3- ارزش گذاری محصولات
4- توزیع محصولات به مشتریان
5- انتقال اطلاعات بین اجزا زنجیره تأمین، اعم از تامین کنندگان, توزیع کنندگان واسطه ها، خرده فروشان و مشتریان ایجاد شده اند.
هدف اصلی این زنجیره کاهش هزینه، افزایش اثربخشی و کارایی و بطور کلی افزایش سود برای تمام ذینفعان خود است.

2-2-1- پیدایش مفهوم زنجیره تأمین
در دهه 50 و 60 میلادی تاکید بر تولید انبوه بود تا بدین طریق تولیدکنندگان بتوانند هزینه‌‌‌‌های خود را به حداقل ممکن کاهش دهند. بنابراین انعطاف پذیری و تغییر در فرایند‌‌‌‌های تولید بسیار مشکل و هزینه بر بود. همچنین تولیدکنندگان دیدگاه خوبی نسبت به مشتریان و تأمین کنندگان خود نداشته, به طوری که ارتباط اطلاعاتی با آنها را دارای ریسک بالا می‌دانستند.
در دهه 60 و 70 میلادی، بهبود فرایند‌‌‌‌های داخلی که برای حضور در صحنه ی رقابت انجام می‌گرفت, به توسعه ی استراتژی‌‌‌‌های بازاریابی نیاز پیدا کرد.به عبارتی تولیدکنندگان و مراکز خدماتی بسیار علاقمند بودند که بر اساس نیاز‌‌‌‌های مشتریان برای جلب رضایتشان اقدام نمایند و استراتژی شرکت را بر این اساس پایه ریزی نمایند.
افزایش سطح زندگی، رفاه طلبی، رشد جمعیت و مهاجرت به شهرها همگی از عواملی بودند که در دهه 80 میلادی باعث افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات شدند. افزاش تقاضا نیز نیاز به انعطاف پذیری و بهبود محصولات و فرایند‌‌‌‌های موجود را تشدید کرد و موسسات را به توسعه و تنوع در ارائه محصولات جدید ترغیب نمود. در دهه 90 میلادی به خاطر پیشرفت‌‌‌‌های تکنولوژی، توسعه ارتباطات و دانش فنی و فرهنگ صنعتی بالاتر، انعطاف پذیری و بهبود در تولید فراهم گردید.خدمات و محصولات نهایی، به سلیقه و نیاز مشتری نزدیک تر شد و با آمدن دستگاهها تولیدی نیمه خودکار و تمام خودکارانعطاف پذیری تولید بالاتر رفت. در واقع، شرکت ها و موسسات کم کم به سمت تولید تولید مشتری گرا سوق پیدا کردند. در این دوره موسسات تولیدی تا حدودی از کنترل و فرآیند‌‌‌‌های داخلی اطمینان بیشتری حاصل کرده بودند و تأثیر شگرفی که مواد و خدمات ورودی بر روی قابلیت آنها برای پاسخگویی به نیاز مشتریان داشت، نمود بیشتری پیدا کرد. این درک، باعث توجه و تمرکز بیشتر بر روی تأمین و استرتژی‌‌‌‌های منبع یابی شد و تنها تولید کالای با کیفیت، کافی نبود، بلکه محصول را در چه زمانی، در چه مکانی و چگونه و به چه اندازه ای که مشتری می‌خواهد و اقتصادی نیز باشد، تحویل دهند, نیز مهم بود.
با پیدایش این تفکر، همه به این باور رسیدند که در جهان بهم پیوسته امروز پاسخگویی به تقاضای مشتری معمولا تنها سازنده ی کالا را درگیر نمی‌کند, بلکه کل زنجیره تأمین و سرویس‌‌‌‌های آنها را به خدمت می‌گیرد و همچنین مدیریت سازمان، ایفا کننده نقش کوچکی است و آنچه مهم است مدیریت زنجیره تأمین است، این نقش که به تک تک موسسات مؤثر بر تهیه و تولید و تحویل کالاها و خدمات به مشتری نهایی داده می‌شد به نام «زنجیره تأمین» منجر گردید.

2-2-2 تعریف زنجیره تأمین
با شهرت یافتن مفهوم زنجیره تأمین، تعاریف مختلفی برای این مفهوم ارائه گردیده است. فرهنگ لغات ایپکس زنجیره تأمین را به صورت زیر تعریف می‌کند:
- مراحل مختلف انجام کار از تهیه مواد اولیه تا تحویل محصول نهایی که به صورت ارتباط بین شرکت‌‌‌‌های عرضه کننده مواد تا مصرف کنندگان تعریف می‌شود, زنجیره تأمین گویند.
- مجموعه عملیات داخل و خارج یک شرکت که زنجیره ارزش را قادر به تولید محصول و اراده خدمت به مشتری می‌نماید را زنجیره تأمین گویند.
تعریف ارائه شده توسط شورای زنجیره تأمین چنین است:
زنجیره تأمین شامل فعالیت‌‌‌‌های مربوط به تولید تا تحویل محصول نهایی از تأمین کنندگان عمده تا مشتریان خرده است.
استیونز که هدف مدیریت زنجیره تأمین، همزمان سازی احتیاجات مشتری با جریان مواد به منظور افزایش سطح خدمت به مشتری، کاهش سطح موجودی و در نهایت کاهش هزینه‌‌‌‌های واحد محصول است[3].

2-2-3 دلایل توجه به مفهوم مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین به دلایل متعددی به موضوع مورد توجه در دهه ی اخیر تبدیل شده است:
1- تعداد بسیار کمی از شرکتها که هنوز دارای سازمان عمودی می‌باشند، امروزه شرکت ها تخصصی تر شده اند و به جای آنکه خود، تأمین کننده منابع خویش باشند بیشتر به دنبال تأمین کنندگانی هستند که بتوانند مواد اولیه با کیفیت بالا و قیمت پایین در اختیار آنها قرار دهند.
2- رقابت در سطوح ملی و بین المللی بسیار شدت یافته است. مشتری برای خواسته‌‌‌‌های خود انتخاب ها و منابع متعددی دارند. به همین دلیل برای تولیدکننده قرار دادن محصول نهایی در شبکه ی توزیع به ترتیبی که با کمترین قیمت و به بهترین نحو در دسترسی مشتری باشد، امری حیاتی محسوب می‌شود. در گذشته شرکت ها برای حل این مشکل,انبار‌‌‌‌های متعددی در نقاط مختلف زنجیره تدارک می‌دیدند، درحالیکه طبیعت پویای بازار امروز, این عمل را به حرکتی غیر اقتصادی وبا ریسک بالا مبدل می‌کند, زیرا که عادات خرید مشتریان دائماً در حال تغییر است و رقبا در حال حذف محصولات قبلی و ارائه ی محصولات جدید هستند. و تغییر سفارشات باعث خواهد شد که شرکت همواره دارای انبارهایی مملو از محصولات از رده خارج شده باشد، ضمناً هزینه ی بالای نگهداری کالا در انبار باعث می‌شود که قیمت نهایی محصول بالا رود.

2-2-4 مشکلات زنجیره تأمین و منابع آنها
در جهان تجارت مثال‌‌‌‌های بی شماری از شرکتهایی که قادر نیستند به سطح تقاضایشان برسند و در نتیجه, موجودی‌‌‌‌های هزینه بر و زیادی پروژه ای را متحمل می‌شوند, وجود دارد. در این قسمت ما به تشریح این مشکلات و علل آنها می‌پردازیم.
مشکلات طی زنجیره تأمین به طور کلی از دو منبع ناشی می‌شوند:
1- عدم اطمینان:
یک منبع اصلی عدم اطمینان زنجیره تأمین تقاضاست. پیش بینی این چند فاکتور از قبیل رقابت شرایط فعلی، توسعه تکنولوژی و سطح عمومی تعهد مشتریان تاثیر می‌پذیرد. دیگر عامل عدم اطمینان زنجیره تأمین زمان‌‌‌‌های تحویل است که خود به عواملی مانند نسبت خرابی ماشینها در فرایند تولید خطی، فشردگی ترافیکی که در حمل و نقل دخالت می‌کند و مشکلات کیفیت مواد که ممکن است تاخیرات تولید را ایجاد کند، وابسته است.
2-عدم هماهنگی:
این نوع مشکلات هنکامی اتفاق می‌افتد که یک بخش شرکت با دیگر بخشها ارتباط خوبی ندارد، وقتی بخش‌‌‌‌های شرکت از بعضی مسائل آگاهی ندارند و یا خیلی دیر ازآنچه مورد نیاز است و یا آنچه باید اتفاق بیافتد آگاه می‌شوند.

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
شماره تماس:: 09189763156