اقدام پژوهی تأثیرآموزش شیمی با استفاده از فناوری اطلاعات ( IT ) بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

اقدام پژوهی تأثیرآموزش شیمی با استفاده از فناوری اطلاعات ( IT ) بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

(0)
(0)

اقدام پژوهی

اقدام پژوهی تأثیرآموزش شیمی با استفاده از فناوری اطلاعات ( IT ) بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
رنگ و مدل کالا
اقدام پژوهی
تعداد
+
_
عدد
15,000 تومان
موجود

توضیحات

اقدام پژوهی تأثیرآموزش شیمی با استفاده از فناوری اطلاعات ( IT ) بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

در قالب word , و در 55 صفحه و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب
چکيده    
مقدمه    
توصيف وضعيت موجود و تشخيص مسئله    
گردآوري اطلاعات (شواهد1)    
گردآوري اطلاعات (شواهد1)، مرحله اول    
تجزيه و تحليل نتايج، مرحله اول    
اجراي راه حل، مرحله اول    
گرد آوري اطلاعات (شواهد2)، مرحله اول    
تجزيه و تحليل نتايج، مرحله اول    
گردآوري اطلاعات (شواهد1)، مرحله دوم    
پيشينه تحقيقات    
نوآوري و تحول در کلاس درس    
استفاده از CD هاي آموزشي در تدريس    
استفاده از وبلاگ آموزشي در تدريس    
استفاده از روش فعال ياددهي – يادگيري مبتني بر ICT    
اجراي راه حل، مرحله دوم    
گرد آوري اطلاعات (شواهد2)، مرحله دوم    
تجزيه و تحليل نتايج، مرحله دوم    
گردآوري اطلاعات (شواهد1)، مرحله سوم    
اجراي راه حل، مرحله سوم    
گردآوري اطلاعات (شواهد2) و تجزيه و تحليل، مرحله سوم    
نتايج حاصل از اقدام    
نتيجه گيري و پيشنهادات    
منابع مورد استفاده:    

 

 


چکيده
بهره مندي انسان از هوش و استعدادهاي خدادادي، از ديرباز او را بر آن داشته است که با مشاهده جلوه هاي شگفت انگيز طبيعت، عزمي جزم و انگيزه اي قدرتمند در جهت آگاهي يافتن از دانش و فناوري هاي روز داشته باشد و در راستاي تحقق هر چه بيش تر اهداف علمي – آموزشي گام بردارد. امروزه اندوختن معلومات در امر ياددهي – يادگيري به تنهايي کافي نيست و نوعي غفلت و بازماندن از کاروان هميشه شتابان علم است. بنابراين استفاده از ابزارها و فناوري هاي جديد در برنامه ريزي آموزشي امري بس ضروري مي باشد. چنان که، برنامه ريزان و معلمان در تلاشند تا از اين ابزارها براي غنا بخشيدن به روش هاي ياددهي – يادگيري بهره جويند و بستري پويا را براي دانش آموزان فراهم آورند.
درس شيمي از دروسي است که درک مفاهيم آن از ديد دبيران و دانش آموزان دشوار است و معمولاً نگرش مثبت نسبت به آن وجود ندارد. درس شيمي به دليل ويژگي آزمايشگاهي و کاربردي بودن، قابليت بالايي براي ارائه مفاهيم، باشبيه سازي و پويانمايي (انيميشن) رايانه اي دارد. در واقع بسياري از مفاهيم را که نشان دادن‌ آنها حتي در آزمايشگاه دشوار يا غيرممکن است، مانند: حرکت مولکول هاي گاز، حرکت ذرات باردار درون يک محلول، ساختار مولکولي ترکيبات، .... را مي توان با شبيه سازي رايانه اي به آساني قابل ارائه کرد. بنابراين بهره گيري از رايانه در کلاس درس موجب افزايش يادگيري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مي شود. يکي از بارزترين تأثيرات بهره گيري از رايانه، تعامل فراگيران با يکديگر و با معلم است.
البته هنوز در ميان صاحبنظران، در زمينه سودمندي بهره گيري از رايانه در آموزش و يادگيري اختلاف نظرهايي وجود دارد، زيرا برخي از آنان رويکرد به اين مقوله را تنها موجي گذرا مي دانند و در مورد تأثير عميق و واقعي آن ترديد دارند و برخي ديگر رؤياي مدرسه هوشمند، مدرسه بدون ديوار، مدرسه مجازي و .... در سر مي پرورانند.
در اين طرح اقدام پژوهي سعي بر اين بوده است که در عصر اطلاعات و ارتباطات با جهاني شدن آموزش شيمي همگام شوم. بنابراين در پي روشي براي تلفيق فناوري هاي نو در امر تدريس بودم. به دليل حساسيت هاي خاص کتاب شيمي2، و وجود مطالب حجيم و سنگين در اين کتاب، تصميم گرفتم که امسال اين روش را در کلاس دوم رياضي انجام دهم. لازم به ذکر است اين روش البته با کمي تفاوت سال قبل در کلاس اول انجام شد که نتيجه خوبي داشت.
در انجام اين طرح مشکلات بسياري سر راهم بود که با ترفندهاي مختلف‌ آنها را از سر راه خود برداشتم و جو مناسبي را در کلاس به وجود آوردم. مشکل عمده اي که داشتم اين بود که روش هاي تدريس سنتي بخصوص در درس شيمي بيشتر از هر روش ديگري مورد قبول همگان بود، درنتيجه مي بايست روش سنتي را با فناوري هاي نو و از جمله IT و ICT ادغام مي کردم. با در نظر گرفتن شرايط حاکم بر مدرسه محتاطانه عمل نمودم. دانش آموزان را بدون آن که متوجه شوند آهسته آهسته درگير فناوري هاي نو از جمله IT کردم.
نتيجه کاملاً رضايتبخش بود. علاقمندي دانش آموزان به قدري زياد بود که مجبور بودم بيشتر وقت و زمان خود را صرف مطالعه براي بهره وري مفيدتر از رايانه و اينترنت کنم. ضمناً زمان بيشتري را صرف بررسي تکاليف دانش آموزانم نمايم. به اين ترتيب توانستم با جهاني شدن آموزش شيمي همگام شوم و دانش آموزاني فعال، محقق، پويا و آشنا به فناوري نو تربيت کنم. نظر‌ آنها را نسبت به درس شيمي مثبت کنم و اطلاعات علمي‌ آنها را به روز کرده و افزايش دهم.

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643