مقاله و مبانی نظری ERP و اثرات پیاده سازی آن در حوزه حسابداری ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری ERP و اثرات پیاده سازی آن در حوزه حسابداری

(0)
(0)

مقاله

مقاله و مبانی نظری ERP و اثرات پیاده سازی آن در حوزه حسابداری
رنگ و مدل کالا
مقاله
تعداد
+
_
عدد
19,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری ERP و اثرات پیاده سازی آن در حوزه حسابداری

در قالب word و در 35 صفحه و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب
چکيده مطلب :    2
مقدمه    2
بخش اول : تشریح ابعاد مختلف ERP    4
1- ERP چیست؟    4
2- سابقه تاریخی ERP    5
3- چرا سازمان ها به ERP نیاز دارند؟    9
4- ERP و فرهنگ سازمانی    10
5- ERP و فرآیندهای سازمانی    10
6- ERP و تکنولوژی    11
7- ERP و تصمیم گیری مدیریت    11
8- پیاده سازی ERP    12
1-8 انواع روشهای پیاده سازی ERP    12
2- 8 فازهای عملیاتی استقرار سیستم ERP    14
9- ERP چگونه عملکرد کسب و کار را بهبود می‌بخشد؟    15
10- سازگاری ERP با تجارت الکترونیکی    16
11- مقایسه سیستم های ERP با سیستم های اطلاعاتی متعارفIS :    17
12- مزایای ERP    17
13- معایب ERP    19
14- اجرای یک پروژه ERPچه مدت به طول خواهد انجامید؟    20
15- اجزای تشکیل دهنده ERP    20
16- مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار (BPR ) و ERP    21
17- پیکربندی نرم افزار ERP    21
18- هزینه های واقعی ERP چقدر است؟    22
19- هزینه های پنهان ERP کدامند؟    22
20- برگشت سرمایه گذاری روي ERP چگونه خواهد بود؟    24
21- چرا اغلب پروژه های ERP شکست می‌خورند؟    24
22- ارزیابی فروشندگان نرم افزارهای ERP    25
بخش دوم : اثرات پیاده سازی سیستمهای ERP در حوزه حسابداری    28
1- اثر پیاده سازی سیستمهای ERP بر قابلیت اتکا و مربوط بودن اطلاعات حسابداری    28
2- اثر پیاده سازی سیستمهای ERP بر حسابداری مدیریت    30
3- عکس العمل تحلیل گران مالی به طرح های پیاده سازی ERP    31
4- مسئولیت پاسخگویی و ERP    32
جمع بندي    33
منابع فارسي :    34
منابع انگليسي :    34
سايت هاي مورد استفاده :    35
پي نوشت ها :    35

 

 

چکيده مطلب
ERP یک بسته نرم افزاری تجاری است که هدف آن یکپارچگی اطلاعات و جریان اطلاعات بین تمامی بخشهای سازمان از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجیره عرضه و مدیریت مشتریان مي باشد. این سیستم بوسیله بهبود کیفیت اطلاعات در سطح کل سازمان، بستر مناسب تری برای تصمیم گیری مدیریت فراهم می‌کند. لیکن پیاده سازی ERP، نیازمند سرمایه گذاری کلانی است و بازدهی آن نیز مستلزم گذشت زمانی بین یک تا سه سال است. در چند ساله اخیر، با مشخص شدن آثار عملی بکارگیری این سیستم در شرکتها، تحقیقات متعددی در مورد بررسی آثار ERP، در حوزه های مختلف حسابداری صورت گرفته است. طبق نتایج برخی از این تحقیقات، پیاده سازیERP، موجب افزایش مربوط بودن اطلاعات حسابداری و تا حدودی کاهش قابلیت اتکای آنها می‌شود. از طرفی این سیستم ها، کیفیت بودجه بندی سرمایه ای و بودجه جامع شرکت ها را نیز بهبود می‌بخشند. استقرارERP، بر اظهار نظر تحلیل گران مالی نیز اثر مثبت دارد. ( هر چند که آنها این اظهار نظر خود را از بابت ابعاد تجاری سازمان تعدیل می‌کنند. )ERP همچنین، مسئولیت پاسخگویی کارکنان در سازمان را به سطحی بالاتر ارتقاء می‌دهد و ابزار مناسبی جهت پاسخ خواهی از مدیریت ارشد شرکت فراهم می‌آورد.
واژه های کلیدی :
ERP، سیستم مدیریت منابع بنگاه، پیاده سازی ERP، اثر ERPبر حسابداری
مقدمه
"واحد بازرگانی و فروش با ما هماهنگ نیست!! واحد تولید اطلاعات خود را به موقع در اختیار ما قرار نمی‌دهد و به همین علت سیستم بهای تمام شده ما هیچ گاه به روز نیست. چرا ما در هر لحظه از زمان نمی‌دانیم چه مقدار موجودی کالای آماده برای فروش داریم؟ و یا وضعیت تسهیلات دریافتی شرکت و سود تضمین شده آنها در حال حاضر چگونه است؟ و ... "
اینها شاید تنها قسمتی از اعتراضات به حق حسابداران حرفه ای در دنیا تجارت امروز باشد که بایستی به آن مسائل و مشکلات سایر واحدهای شرکت و در رأس آن مدیریت ارشد سازمان را نیز افزود.تمامی این سئوال ها و احساس نیازهای جدید، با گسترش بیشتر حوزه های تجارت و فشردگی رقابت در بازارهای جهانی، ابعاد مهمتری به خود گرفته و عرصه را بر شرکت های بزرگ تنگ تر کرده است. تمامی این مسائل و مشکلات، ضرورت پیاده سازی سیستمی را مطرح می‌سازد که امکان مدیریت صحیح و یکپارچه بر کل منابع سازمان را فراهم کند.
یکی از آخرین فن آوری های اطلاعات در زمینه تحول جریان اطلاعات سازمانی،که با اعمال IT در تمام مراحل فعالیتهای یک بنگاه اقتصادی و برقراری تبادلات منطقی بین منابع مختلف سازمان، توانسته است پاسخی مناسب به ضرورت فوق الذکر بدهد، (ERP) است. ERP مفهومی فراتر از معنای لغوی واژگان تشکیل دهنده آن دارد. « البته شکی نیست که همه چیز در حوزه سازمان یعنی کلمه Enterprise ختم می‌شود، لیکن دو کلمه Resource و Planning در تفسیر و استنباط ERP نقش مهمی ندارند. ERP تمام بخشها و وظایف آنها در سرتاسر شرکت را در یک سیستم رایانه ای، یکپارچه می‌کند. به نحویکه نیازهای خاص تمام بخشهای سازمانی در این سیستم پشتیبانی می‌شوند.»  ( زرگر ،1382، 249)
نگارندگان این مقاله سعی دارند در ابتدا با تشریح ابعاد مختلف ERP، به یک مفهوم دقیق و عمیق در این رابطه دست یابند و سپس با تشریح پیاده سازی این سیستم، اثرات آن را در حوزه حسابداری بررسی کنند. لیکن از آنجایی که وسعت بحث بسیار گسترده است، بررسی های صورت گرفته در این مقاله معطوف به حوزه های خاصی از حسابداری است که عبارتند از : قابلیت اتکا و مربوط بودن اطلاعات حسابداری، مسئولیت پاسخگویی، حسابداری مدیریت ( بحث بودجه بندی سرمایه ای ) و واکنش تحلیل گران مالی و حسابداری به پیاده سازی ERP
بخش اول : تشریح ابعاد مختلف ERP
1- ERP چیست؟
« ERPیک فکر، فن آوری و سیستم برای مدیریت با کارآیی بالا روی منابع مختلف در کل یک سازمان است. این نوع مدیریت از طریق یکپارچه کردن فعالیتها، در جهت بالا بردن کارآیی و بهره وری سازمان و افزایش رضایت و ارزش مشتری انجام می‌گیرد. ERP تمام مراحل عملیاتی یک فرآیند را در سازمان نمایش می‌دهد. یک سفارش پس از دریافت به بخش طراحی و سپس تولید هدایت می‌گردد. پس از آن به بخش انبار و نهایتاً به ارسال کالا منجر می‌شود. این مراحل تا صدور صورتحساب و محاسبات درآمد در ارتباط با آن سفارش در سیستم ERP ثبت و در اختیار تمام بخشهای مربوطه در شرکت قرار می‌گیرد. به همین دلیل ERP را یک نرم افزار Back – Office می‌نامند. چرا که تنها با ارتباطات و واحدهای داخلی سازمان کار دارد و به ارتباطات بیرونی سازمان (معروف بهFront – Office) کاری ندارد. وظایف اخیر امروزه به عهده سیستمهای CRM است. البته برخی شرکتهای تولید کننده نرم افزارهای ERP اخیراً محصول خود را همراه با خدمات CRM ارائه می‌کنند.» ( زرگر ،1382، 248)
ERPبا ایجاد بسته اطلاعاتی مناسب و تغییر نگرش و فرهنگ سازمانی به همراه بهینه سازی روندها و چالاکی حاصل از بستر فراهم شده، امکان برنامه ریزی طبق شرایط سازمان را فراهم می‌سازد. به این ترتیب سازمان خواهد توانست به طور یکپارچه در راستای ایجاد مزایای رقابتی، افزایش درآمد و تحقق اهداف سازمانی گام بردارد. «سیستم برنامه ریزی منابع بنگاه، سیستمهای کامپیوتری قدیمی و مستقل واحدهای امور مالی، منابع انسانی، تولید و انبار را حذف می‌کند و به جای آنها تنها یک برنامه نرم افزاری یکنواخت شده قرار می‌دهد که از چند زیرمجموعه نرم افزاری که تقریباً شبیه سیستمهای قدیمی است تشکیل شده است. دوایر مالی، تولید و انبار همچنان صاحب سیستمهای خود هستند با این تفاوت که همه آنها در نرم افزار جدید به هم متصلند و در نتیجه کسی که در دایره مالی کار می‌کند می‌تواند نرم افزار انبار را ببیند و وضعیت حمل سفارش را بررسی کند .»(حسابرس، 1383)

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643