مقاله و مبانی نظری بازی درمانی مبتنی بر دلبستگی محور
در قالب word و در 4 صفحه و قابل ویرایش است دارای منابع 1403 و 2023
فهرست مطالب::
بازی درمانی مبتنی بر دلبستگی محور
تاریخچه تراپلی
مبانی نظری تراپلی
نظریه دلبستگی
مراحل دلبستگی:
نظریات بنیادی در تراپلی
نظریات شخصیت
منابع
تاریخچه تراپلی
تراپلی در سال 1967، توسط دکتر آن جرنبرگ، روانشناس بالینی برای بهبود سلامت روان بچه های سن پایین در شیکاگو به وجود آمد و بنیان گذاری شد. ایده اولیه این درمان از کارهای دو روانشناس به نام های آستین-دس-لاوریرز و ویولا برودی گرفته شده است. لاوریرز با کودکان اتیستیک و اسکیزوفرن کار میکرد و برودی، بازی درمانگری بود که بر نظریات رشدی تاکید داشت. جرنبرگ ایده های ابتدایی تکنیک های تراپلی را از لاوریرز گرفت و مانند برودی باور داشت درمان باید بر سطح رشد کنونی کودک مبتنی باشد و نه بر سن بیولوژیکی او. برای مثال زمانی که کودکی تجربه تروما داشته باشد ممکن است در همان مرحله رشدی که تروما در آن اتفاق افتاده است گیر کند؛ بنابراین اگر برای مثال کودک 10 ساله باشد شاید در سن 2 سالگی و در زمان به وقوع پیوستن تروما گیر کرده باشد(جرنبرگ، 1998؛ ترجمه اکبری، صالحی و سعیدیان، 1398).
جرنبرگ روی روابط اولیه مادر و فرزند تمرکز داشت. او دریافت 4 بعد اصلی در رابطه والد-کودک وجود دارد که برای درمان باید آنها را شناسایی کرده و سپس روی آنها تمرکز کرد.جرنبرگ از زمانی که کار درمانی خود را اغاز کرد، شروع به آموزش به دیگر متخصصان نیز کرد و سپس این متد در 1976 تاییدیه درمانی گرفت. در دهه 1980 این متد از آمریکا فراتر رفته و به کانادا، استرالیا، آلمان، اسراییل و آفریقای جنوبی هم گسترش یافت(ولز زاده، 1402).
مبانی نظری تراپلی
مبنای اصلی تراپلی، نظریه دلبستگی است. این نظریه معتقد است اولین رابطه کودک با نفر دوم و دنیای اطراف، نقش بسیار مهمی در زندگی او دارد زیرا که این ارتباط، تبدیل به الگویی برای روابط بعدی میشود. در تبیین و پیاده سازی تراپلی از نظریات رشدی نیز استفاده میگردد(بنیس، 2023).
نظریه دلبستگی
قبل از اینکه کسی به تراپلی به عنوان یک روش درمانی نگاه کند، باید مفاهیم نظریه دلبستگی را به خوبی یاد گرفته باشد. بالبی این نظریه را پایه گذاری کرد. او باور داشت دلبستگی با تضمین امنیت و ارتباط، باعث زنده ماندن و رشد یافتن نوزاد میشود(کولباس، 2022). بالبی به اهمیت دلبستگی اولیه در رشد سالم آینده اشاره کرد. بالبی همچنین مشاهده کرد شدت و میزان پریشانی روانشناختی تجربه شده توسط فردی که از دلبستگی سالم دور مانده است بستگی به مرحله ای دارد که محرومیت در آن زمان رخ داده است. بالبی چهار مرحله را توصیف کرد که در شکل گیری دلبستگی کودک اهمیت دارند(نوریس ،2017؛ ترجمه منصوری، رنجبر و بهمنش، 1402).
منابع
ذکایی آشتیانی، الهه(۱۴۰۲).بررسی اثربخشی بازی درمانی تعاملی با مدل تراپلی بر اضطراب کودک والد، اضطراب کودکان و کیفیت روابط دلبستگی کودک با والد با آسیبهای دلبستگی (مطالعه موردی). قمرساله دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز.
یزدانی پور،معصومه(۱۳۹۹).تراپلی: مداخله ی کوتاه مدت مبتنی بر دلبستگی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای ویژه، دانشگاه اصفهان.
نوریس،ویوین(۱۴۰۲). فرزند پروری به شیوه تراپلی. ترجمه تارا منصوری، پریسا رنجبر و بهنود بهمنش.انتشارات تمدن علی.تاریخ تالیف اثر به زبان اصلی ۲۰۱۷.
ولی زاده، سمیه(۱۴۰۲). درمان مشکلات دلبستگی با رویکرد تراپلی: راهنمای عملی برای والدین و درمانگران. انتشارات رشد فرهنگ
جرنبرگ، فیلیس بی بوث آن ام (۱۳۹۸). بازی درمانی با روش تراپلی. مترجم مهراد اکبری، سپیده صالحی و سرور سعیدیان. انتشارات پرنده. سال تألیف اثر به زبان اصلی ۱۹۹۸.
رنجبر مریم(۱۳۹۹). تراپلی (THERAPLAY)در مشکلات دوران کودکی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران.
صادقی عمروآبادی،زهره(۱۴۰۲).اثربخشی روش تراپلی بر اختلال دلبستگی واکنشی کودکان 8 تا 12 سال، رساله دکتری، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
BENNY’S, S. T. O. R. Y. (2023). Neurobiology of Theraplay. Theraplay®–Innovations and Integration.
KULBAŞ, E. (2022). THERAPLAY OYUN TERAPİSİ. Oyun Terapisi (Teori Teknik ve Kültüre Has Vaka Örnekleri), 81
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643