مقاله و مبانی نظری بین‌ المللی‌ شدن آموزش عالی‌ و بین‌ المللی‌ شدن برنامه درسی دانشگاهي ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

مقاله و مبانی نظری بین‌ المللی‌ شدن آموزش عالی‌ و بین‌ المللی‌ شدن برنامه درسی دانشگاهي

در قالب word و در 44 صفحه و قابل ویرایش و دارای منابع تا سال 1398 و 2020

 

 

فهرست مطالب::

 

1-2 مقدمه
2-2 پیشینه‌ نظری‌ بین‌ المللی‌ شدن برنامه درسی دانشگاهي
٢-٢-1 بین‌ المللی‌ شدن آموزش عالی‌ و بین‌ المللی‌ شدن برنامه درسی دانشگاهي
2-2-2 برداشت‌ های‌ مختلف‌ از مفهوم برنامه‌ درسی‌
3-2-2 جهانی‌ شدن و تعلیم‌ و تربیت‌
4-2-2 رویکردهای‌ بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ درسی‌ دانشگاهی
1-4-2-2 رویکرد فعالیت‌ محور
2-4-2-2 رویکرد شایستگی‌
3-4-2-2 رویکرد مبتنی‌ بر ارزش های‌ مشترک
4-4-2-2 رویکرد فرآیندی‌
5-2-2 رویکردهای‌ نظری‌ به‌ موضوع بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ درسی‌
1-5-2-2 رویکردهای‌ اقتصادی‌ - منطقه‌ ای‌
2-5-2-2 رویکرد تلفیقی‌

3-5-2-2 رویکرد تحولی
4-5-2-2 رویکرد فرآیندی‌
4-5-2-2 رویکرد عقل‌ گرای‌ اقتصادی‌
6-2-2 رویکردهای‌ توانمند سازی‌ اعضای‌ هیات علمی‌٢
7-2-2 نظریه‌ ها بین‌ المللی‌ شدن آموزش عالی
1-7-2-2 نظریه‌ سیستم‌ های‌ باز
2-7-2-2 نظریه‌ فرهنگ‌ گرایی‌ سازمانی‌
3-7-2-2 نظریه‌ انتخاب عقلانی‌
٢-2-٧-٤ نظریه‌ تناظر سازمانی‌
8-2-2 دیدگاه بین‌ المللی‌ شدن مطالعات برنامه‌ درسی‌
9-2-2 تاثیر ارتباطات بین‌ المللی‌ آموزش عالی‌ بر عناصر برنامه‌ درسی
10-2-2 اهداف اصلی‌ بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ درسی‌
11-2-2 ویژگی‌ های‌ بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ درسی‌ دانشگاهی
12-2-2 روش های‌ بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ درسی‌ دانشگاهی

13-2-2 مولفه‌ های‌ بین‌ المللی‌ شدن دانشگاه ها
14-2-2 راه کارهای‌ بین‌ المللی‌ شدن آموزش عالی‌
15-2-2 موانع‌ بین‌ المللی‌ شدن آموزش عالی‌
16-2-2 آثار ونتایج‌ بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ درسی‌
1-16-2-2 نتایج‌ مثبت‌
2-16-2-2 نتایج‌ منفی‌
17-2-2 راهبردهای‌ بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ درسی‌ آموزش عالی‌
18-2-2 دلایل‌ بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ ی‌ درسی‌ در آموزش عالی‌
2-3پیشینه تحقیق
1-2-3 پیشینه تحقیقات داخلی
2-3-2 پیشینه تحقیقات خارجی
4-2 جمع بندی و خلاصه فصل
منابع
منابع فارسی

منابع لاتین

 

1-2 مقدمه
هر مؤسسه‌ آموزش عالی‌ براي پیش برد هدف هاي خود به‌ اعضاي هیئت‌ علمی‌ توانمند با قابلیت‌ حرفه‌اي بالا نیاز دارد، تلاش براي کمک‌ به‌ اعضاي هیئت‌ علمی‌ به‌منظور دستیابی‌ به‌ عملکرد حرفه‌اي می‌تواند از طریق‌ برنامه‌ها و طرح هاي توسعه‌‌ آنها صورت پذیرد، باوجود این‌، لزوماً حرفه‌اي شدن با اجراي چنین‌ طرح هایی‌ رخ نمی‌دهد. رشد حرفه‌اي به‌ معناي رشد و توسعه‌ شغلی‌ نیست‌؛ رشد حرفه‌اي دشوارتر، پیچیده تر و انتزاعی‌تر از توسعه‌ شغلی‌ است‌. مشاغل‌ خاص را که‌ درجه‌ پیچیدگی‌ بالاي وظیفه‌اي و کارکردي دارند، نمی‌توان از طریق‌ توسعه‌ شغلی‌ براي تولید و ارائه‌ خدمات بهتر مهیا کرد. بدین‌ ترتیب‌، نمی‌توان فرض کرد که‌ با ارائه‌ چند دوره آموزشی‌ به‌ اعضاي هیئت‌ علمی‌، که‌ براي توسعه‌ شغلی‌‌ آنها به‌کار گرفته‌ می‌شود، رشد حرفه‌اي آنان صورت می‌گیرد. لازم است‌ عضو هیئت‌ علمی‌ حرفه‌اي باشد، زیرا نه‌ فقط‌ وظیفه‌ یاري دادن به‌ دانشجویان براي خلق‌ دانش‌ بر عهده اوست‌، بلکه‌ وظیفه‌ دارد براي ایجاد بینش‌ در دانشجویان و پرورش مهارت هاي حرفه‌اي آن ها، در چارچوب هدف هاي نظام آموزش عالی‌، به‌ آنان یاري برساند. این فصل از پایان نامه با خواندن مقالات معتبر داخلی و خارجی با عنوان، بررسی مبانی نظری و ادبیات تحقیق، اطلاعات جمع آوری شده از زبان محقق خلاصه نویسی و ارجاع دهی گردیده و بخش زیادی از مطالب را به خود اختصاص داده است و هدف از نگارش این فصل، گردآوری ادبیات، پیشینه و سوابق داخلی و خارجی تحقیق با استفاده از منابع معتبر و به روز صورت گرفته است. دلیل اهمیت این فصل این است که محقق را متوجه پژوهش های دیگران نموده و با توجه به مشکلات و چالش های موضوع پژوهش های انجام شده، جهت گیری مناسب انتخاب خواهد شد.

 

 

 

2-2 پیشینه‌ نظری‌ بین‌ المللی‌ شدن برنامه درسی دانشگاهي
٢-٢-1 بین‌ المللی‌ شدن آموزش عالی‌ و بین‌ المللی‌ شدن برنامه درسی دانشگاهي
در این‌ مبحث‌ برخی‌ از تعاریف‌ و معانی‌ عمده بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ درسی‌ و رابطه‌ ای‌ آن با آموزش عالی‌ را بیان می‌ کنیم‌.
برای‌ فهم‌ بهتر بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ درسی‌ دانشگاهي ضروری‌ است‌ ارتباط مفاهیمی‌ چون جهانی‌ شدن و بین‌ المللی‌ شدن روشن‌ شود. جهانی‌ شدن عموماً به‌ عنوان فرآیندهای‌ پیچیده ای‌ تعریف‌ می‌ شود که‌ دربردارنده جریان جهانی‌ افرد و کالاها، نظرات و خط‌ مشی‌ ها، برداشت‌ ها و پیام ها و سرمایه‌ و فناوری‌ ها است‌ (کلیفورد، ٢٠٠٥). بین‌ المللی‌ شدن یکی‌ از مهم ترین‌ فرآیندهای‌ جهانی‌ آموزش عالی‌ در دو دهه‌ گذشته‌ بوده است‌(نایت‌، ١٩٩٧) برخی‌ جهانی‌ شدن و بین‌ المللی‌ شدن مفاهیم‌ یکسانی‌ دانسته‌ اند(لیم‌،١٩٩٥، ٢٢) اما نایت‌ این‌ دو را یکسان نمی‌پندارد به‌ اعتقاد او جهانی‌ شدن مفهوم ایدئولوژیک‌ دارد که‌ به‌ فناوری‌ های‌ ارتباطی‌ جدید سیاست‌ های‌ جهانی‌ و تاثیرات آن بر اقتصاد فرهنگ‌ و سیاست‌ در جهان اشاره دارد اما بین‌ المللی‌سازی‌ آموزش عالی‌ راهبرد و سیاستی‌ انتخابی‌ است‌ که‌ دولت ها برای‌ مواجهه‌ با فرآیندهای‌ جهانی‌ شدن و بهره برداری‌ مناسب‌ از آن بکارمی‌ گیرند(نایت‌، ١٩٩٧) جهانی‌ شدن و بین‌ المللی‌ شدن در آموزش عالی‌ از دیدگاه پیتر اسکات متفاوت از یک دیگرند. به‌ اعتقاد او برخلاف بین‌ المللی‌ شدن جهانی‌ شدن فرآیندی‌ به‌ منظور کاهش‌ حضور واقتدار دولت‌ ملت‌ ها محسوب می‌ شود. همچنین‌ بین‌ المللی‌ شدن در حیطه‌ فرهنگ‌ و دیپلماسی‌ بحث‌ می‌ شود. درحالی‌ که‌ جهانی‌ شدن با نظام سرمایه‌ و گسترش فرهنگ‌ مصرف گرایی‌ مرتبط‌ است‌(اسکات، ١٩٩٧). از نظر گیدنز جهانی‌ شدن عبارت است‌ از افزایش‌ روابط‌ اجتماعی‌ در سطح‌ جهان به‌ نحوی‌ که‌ جوامع‌ محلی‌ دور از همه‌ به‌ گونه‌ ای‌ به‌ هم‌ متصل‌ شوند که‌ اتفاقات محلی‌ تحت‌ تاثیر حوادثی‌ که‌ در فرسنگ‌ ها دورتر اتفاق افتاده است‌ به‌ وقوع بپیوندند و برعکس‌. این‌ افزایش‌ ارتباطات جهانی‌ باعث‌ شده است‌ تا نظام های‌ آموزشی‌ در سطح‌ کشورهای‌ مختلف‌ جهان در وضعیتی‌ قرار گیرند که‌ در‌ آنها دانشجویان، اساتید و مدیران در زمینه‌ های‌ فرهنگی‌، اجتماعی‌ و اقتصادی‌ متفاوت مشغول فعالیت‌ باشند (گیدنز، ١٩٩٠، ١١٣). بین‌ المللی‌ شدن یکی‌ از مهم‌ ترین‌ فرآیند های‌ جهانی‌ آموزش عالی‌ در دو دهه‌ گذشته‌ بوده است‌ (الادین‌، ١٩٩٢؛ نایت‌، ١٩٩٧؛ لیم‌، ١٩٩٥). بین‌ المللی‌ شدن فرآیندی‌ است‌ که‌ جوامع‌ را برای‌ مشارکت‌ موفقیت‌ آمیز در یک‌ وابستگی‌ فرآیند جهانی‌ آماده می‌ سازد. فرآیندی‌ که‌ باید همه‌ اشکال نظامی‌ آموزشی‌ بعد از تحصیلات متوسطه‌ رادر بر بگیرد(ریزوی‌، ٢٠٠٦). برخی‌ از معانی‌ عمده بین‌ المللی‌ شدن عبارتند از:
-    رشدتسلط‌ زبان انگلیسی‌ به‌ عنوان زبان ارتباطات در آموزش عالی‌ _ تاکید بر پاسخ‌ گویی‌ محصولات ارائه‌ شده؛ ارزیابی‌ کیفیت ‌ اعتبار بخشی‌ مدرک در زمینه‌ ملی‌، محلی‌ و بین‌ المللی‌.
-    تاکید بیشتر بر بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ های‌ درسی‌ و مفهوم ثبت‌ نام در آموزش فراملی‌ (چند ملیتی‌)در فرآیند های‌ تدریس‌ و یادگیری‌ (دویت ‌، ٢٠٠٢، ٣٨).
-    هم‌ چنین‌ بین‌ المللی‌ شدن یادگیری‌ دانشجویان و اساتید از یک دیگر، تامین‌ نیازهای‌ دانشجویان محلی‌ و خارجی‌، ایجاد وابستگی‌ میان دانشجویان، به‌ کار گیری‌ فعالیت‌ های‌ فرهنگی‌، دسترسی‌ به‌ منابع‌ متنوع یاد گیری‌ وارائه‌ دوره های‌ آموزشی‌ کیفی‌ در سطوح بین‌ المللی‌ رادر بر می‌ گیرد. از میان هفت‌ صاحب‌ نظر سراسر جهان که‌ همواره در جهت‌ مفهوم سازی‌ نظریه‌ ی‌ بین‌ المللی‌ شدن در آموزش عالی‌ تلاش کرده اند نایت‌ نقش‌ چشم‌ گیری‌ داشته‌ است‌. نایت‌(٢٠٠٤) بین‌ المللی‌ شدن- در سطح‌ سازمانی‌- را چنین‌ تعریف‌ کرده است‌: فرآیند تلفیق‌ بعد بین‌ المللی‌، میان فرهنگی‌ و جهانی‌ در اهداف، کارکردها و نحوه آموزش. بین‌ المللی‌ شدن اشاره به‌ روابط‌ میان دولت‌ - ملت‌ ها دارد، به‌ گونه‌ بین‌ المللی‌ شدن دانشگاه ها تحت‌ تاثیر عوامل‌ درون سازمانی‌ و برون سازمانی‌ قرار دارد. این‌ عوامل‌ شامل‌ دروندادها، فرآیندها و بروندادهای‌ آموزش عالی‌ است‌. از جمله‌ پذیرش دانشجو از کشور های‌ خارجی‌، برنامه‌ ی‌ درسی‌ بین‌ المللی‌، تعهد مدیریت‌ ارشد، آموزش و مطالعات بین‌ المللی‌، زبان خارجی‌، افزایش‌ سرمایه‌ گذاری‌، مبادله‌ و مشارکت‌ دادن هیأت علمی‌ در تدریس‌ و تحقیق‌ و ... است‌(نایت‌ ١٩٩٣).
مفهوم جهانی‌ شدن معمولا بامفهوم بین‌ المللی‌ شدن یکی‌ فرض نمی‌ شود. در سپهر تعلیم‌ و تربیت‌ تعریفی‌ که‌ یکی‌ از صاحب‌ نظران برجسته‌ حوزه بین‌ المللی‌ شدن یعنی‌ نایت‌(١٩٩٧) مطرح کرده بسیار نافذ و اثرگذار بوده است‌. او بین‌ المللی‌ شدن را به‌ شرح زیر تعریف‌ کرده است‌:«فرآیند تلفیق‌ بعد بین‌ المللی‌ در کارکردهای‌ تدریس‌، پژوهش‌ و خدمات یک‌ موسسه‌ آموزش عالی‌ رابین‌ المللی‌ شدن گویند» (نایت‌ و دویت‌، ١٩٩٥). در سال ٢٠٠٤نایت‌ تعریف‌ خود را از جهانی‌ شدن به‌ شرح زیر مورد تجدید نظر قرار داد:«فرآیند تلفیق‌ بعد بین‌ المللی‌ بین‌ فرهنگی‌ یا جهانی‌ در اهداف، کارکردها یا نحوه ارائه‌ آموزش یک‌ موسسه‌ را گویند» (التباخ،١٩٩٩، نایت‌، ٢٠٠٤) وان دروند بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ درسی‌ را چنین‌ تعریف‌ کرده اند:«برنامه‌ درسی‌ با یک‌ جهت‌ گیری‌ درمحتوا برای‌ آماده سازی‌ دانشجویان جهت‌ عملکرد حرفه‌ ای‌ اجتماعی‌ در یک‌ زمینه‌ بین‌ المللی‌ و چند فرهنگی‌ هدف گذاری‌ شده است‌ و برای‌ دانشجویان اعم‌ از داخلی‌ و خارجی‌ در نظر گرفته‌ شده است‌)«مارک ون دروند، ١٩٩٦).
در این‌ مبحث‌ تعاریفی‌ برای‌ روشن‌ تر کردن مفهوم بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ درسی دانشگاهی‌ آمده است‌ که‌ شاید بهترین‌ تعریف‌ را نایت‌ بیان کرده است‌ که‌ می‌ گوید باید بعد بین‌ المللی‌ و بین‌ فرهنگی‌ را در عناصر، اهداف و کارکردهای‌ برنامه‌ درسی‌ یک‌ دانشگاه تلفیق‌ کنیم‌.

2-2-2 برداشت‌ های‌ مختلف‌ از مفهوم برنامه‌ درسی‌
برنامه درسی به عنوان یک اصطلاح در گفتمان آموزشی در معانی مختلفی به کار برده می‌شود در کلی ترین حالت به آن چه مدارس تدریس می‌کنند و در جزئی ترین حالت به عنوان یک فعالیت آموزشی ویژه که برای یک دانش آموز خاص بر اساس یک دیدگاه مشخص در یک زمان، تعریف می‌گردد. این واژه در اصل از ریشه ی لاتین(currere) به معنی راهی که باید پیموده شود گرفته شده است. این مفهوم، بر یک مسیر (جاده)، مجموعه ای از موانع یا تکالیفی که فرد برای رسیدن به هدف باید پشت سر بگذارد، پدیده ای که دارای آغاز و پایان است، چیزی که یک فرد قصد انجام آن را دارد، دلالت می‌نماید. برنامه ریزی درسی شامل سازماندهی یک سلسله فعالیت های یاددهی ویادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب د ررفتار یادگیرنده ها و ارزشیابی میزان تحقق این تغییرات است.
به‌ عنوان یک‌ متغیر اساسی‌ و زیربنا بین‌ المللی‌ شدن مطالعات برنامه‌ درسی‌ به‌ عنوان تابعی‌ از برداشت‌ مورد توجه‌ از برنامه‌ درسی‌ مد نظر قرار می‌ گیرد. به‌ عبارت روشن‌ تر، بسته‌ به‌ این‌ که‌ چه‌ برداشتی‌ از واژه برنامه‌ درسی‌ داشته‌ باشیم‌، بین‌ المللی‌ شدن آن نیز متفاوت خواهد بود. علی‌ رغم‌ این‌ که‌ برداشت‌ های‌ بسیار متنوعی‌ از برنامه‌ درسی‌ ارائه‌ شده است‌، آن دسته‌ از برداشت‌ هایی‌ که‌ عملا در حیطه‌ بین‌ المللی‌ شدن برنامه‌ های‌ درسی‌ مورد توجه‌ و عنایت‌ قرار گرفته‌ و تلاش های‌ چندی‌ را به‌ خود مشغول کرده است‌ را می‌ توان به‌ شرح زیر طبقه‌ بندی‌ کرد (دیبا واجاری‌، ١٣٨٨).
1)    برنامه‌ درسی‌ به‌ عنوان یک‌ طرح (درس، دروس و یا رشته‌):در این‌ برداشت‌ برنامه‌ درسی‌ عبارت است‌ از طراحی‌ برای‌ یک‌ درس مجموعه‌ ای‌ از دروس و یا یک‌ رشته‌ دانشگاهی‌. در این‌ تعریف‌ برنامه‌ درسی‌ به‌ عنوان سند و یا دستور کار و نقشه‌ ای‌ در نظر گرفته‌ می‌ شود که‌ مولفه‌ ها و اجزای‌ مختلف‌ یک‌ درس. دروس یا رشته‌ دانشگاهی‌ را به‌ تفصیل‌ و به‌ صورت مستند نشان می‌ دهد. بنابراین‌ عناصری‌ چون اهداف، محتوا، روش تدریس‌، ارزشیابی‌ و مانند آن در یک‌ درس خاص یا رشته‌ دانشگاهی‌ مراد اصلی‌ از برنامه‌ ریزی‌ و اجزای‌ آن را تشکیل‌ می‌ دهد. در چنین‌ برداشتی‌، مراد از بین‌ المللی‌ کردن برنامه‌ درسی‌، دادن هویتی‌ فراملیتی‌ و بین‌ المللی‌ به‌ برنامه‌ های‌ درسی‌ مدارس و دانشگاه ها و طرح وترویج‌‌ آنها به‌ فراتر از مرزهای‌ جغرافیایی‌ است‌. گاهی‌ اوقات نیر می‌ تواند به‌ معنای‌ گنجاندن جهت‌ گیری‌ های‌ بین‌ المللی‌ در برنامه‌ های‌ درسی‌ موجود مد نظرباشد (دیبا واجاری‌، ١٣٨٨). در این‌ برداشت‌ هدف اصلی‌ تلفیق‌ و لحاظ کردن دیدگاه ها و چشم‌ اندازهای‌ بین‌ المللی‌ در اجزاء برنامه‌ درسی‌ که‌ شامل‌ اهداف، محتوا، روش تدریس‌ و ارزشیابی‌ است‌ می‌ باشد. در این‌ برداشت‌ برنامه‌ درسی‌ به‌ عنوان یک‌ سند تلقی‌ می‌ شود که‌ در برگیرنده تصمیماتی‌ است‌ درباره آن چه‌ باید تدریس‌ شود. به‌ بیان دقیق‌ تر در این جا از یک‌ درس خاص سخن‌ گفته‌ می‌ شود و در آن متخصصان به‌ بحث‌ درباره اهداف، محتوا، سازماندهی‌ و تجارب یادگیری‌ می‌ پردازند.
2)    برنامه‌ درسی‌ به‌ عنوان یک‌ رشته‌ مطالعاتی‌ یا حوزه دانش‌ پژوهانه‌: اساسا دانش‌ رسمی‌ که‌ به وسیله‌ رشته‌ های‌ علمی‌ خلق‌ می‌ شوند ماهیت‌ اصلی‌ هر رشته‌ راتشکیل‌ می‌ دهد. در اصل‌ دانش‌ در قالب‌ رشته‌ ها و حوزه ها سازمان دهی‌ می‌ شود. برای‌ مثال برنامه‌ درسی‌ رشته‌ ای‌ از حوزه تعلیم‌ و تربیت‌ است‌.کار اصلی‌ یک‌ رشته‌ عبارت است‌ از خلق‌ دانش‌ بیشتر و به‌ پیش‌ بردن پژوهش‌ برای‌ کشف‌ حقایق‌(کارسس ‌،٢٠٠٥). این‌ کار در حقیقت‌ بیانگر چرخه‌ تولید و استفاده از دانش‌ است‌. ساختار رشته‌ ای‌ ٦ مفهومی‌ است‌ که‌ می‌ تواند به‌ فهم‌ دانش‌ سازمان یافته‌ و عمل‌ در یک‌ رشته‌ تخصصی‌ کمک‌ کند. به‌ عبارت روشن‌ تر ساختار رشته‌ای‌ می‌ تواند به‌ فهم‌ محتوای‌ برنامه‌ درسی‌، مواضع‌ و دید گاه های‌ موجود در این‌ رشته‌، چشم‌ انداز ها و نیز سنت‌ ها و روش ها پژوهشی‌ در این‌ رشته‌ کمک‌ نماید(هویت ‌،٢٠٠٦).

 

2-3پیشینه تحقیق
1-2-3 پیشینه تحقیقات داخلی
قاسم زاده و همکاران (1398) در تحقیقی تحت عنوان" طراحی مدل بین المللی شدن آموزش عالی ایران (مطالعه موردی: یکی از شعبات ایجاد شده دانشگاه پیام نور در گرجستان)" بیان داشته اند که، امروزه بین المللی سازی به یکی از دغدغه‌های اصلی متولیان دانشگاه‌های برتر جهان بدل شده، چراکه بین المللی سازی شاه‌راهی برای کیفیت بخشی، برندسازی، درآمدزایی و اعتبار علمی دانشگاه ها است. با توجه به این شرایط پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب مفهومی بین‌المللی سازی آموزش عالی در یکی از شعبات ایجاد شده دانشگاه پیام‌نور در گرجستان انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و با توجه به ماهیت داده ها، کیفی است. مشارکت کنندگان 15 نفر از مدیران و دانشجویان ایرانی و خارجی در حال تحصیل در دانشگاه‌های بین المللی بودند که نمونه‌گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه بوده که به روش تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. عمده ترین یافته ها حکایت از آن داشت که مجموع داده ها 10 مورد بوده که براساس نظر اساتید و کارشناسان 47 شاخص از میان‌ آنها استخراج و بر اساس آن مدل بین المللی سازی آموزش عالی در یکی از شعبات ایجاد شده دانشگاه پیام‌نور در گرجستان طراحی شد. مدل طراحی شده شامل مولفه های: سیاسی، زیرساخت‌های مالی، تجهیزات و امکانات، دانشگاهی، سازمانی، ارتباطات بین الملل، آموزشی و درسی، اداری، پشتیبانی و خدماتی، فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی است که بر بین‌المللی سازی آموزش عالی ایران تأثیر می‌گذارند.
بهجتی اردکانی و همکاران (1397) به بررسی" بین¬المللی سازی نظام آموزش عالی در کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا و ارایه الگوی مناسب در ایران" پرداختند. یافته¬های تحقیق شامل استراتژی ها، برنامه¬ها و فعالیت¬های مناسب برای بین¬المللی کردن برنامه¬های درسی و روش¬های تدریس و یادگیری آموزش عالی در هر کشور می¬باشد. مقایسه استراتژی¬های سه کشور آمریکا، کانادا و استرالیا نشان داد که مهم ترین استراتژی این کشور ها بین المللی کردن برنامة درسی و یادگیری و الحاق محتوای بین المللی به برنامه¬های درسی موجود است و تغییر مکان فیزیکی استاد و دانشجو در قالب برنامه های مبادله کمتر مورد توجه است. امروزه ارجحیت بر بین المللی¬سازی برنامه¬های درسی بومی، ملی و محلی داخل هر کشور می¬باشد.

 

2-3-2 پیشینه تحقیقات خارجی
زو تریسی و همکاران(2020) پژوهشی با عنوان" تصورات اساتید دانشگاه از بین المللی شدن برنامه درسی: یک مطالعه پدیدار شناختی" را مورد مطالعه قرار دادند. این مطالعه پدیدارشناسی به بررسی تصورات معلمان از بین المللی کردن برنامه درسی می¬پردازد. کم ترین پیچیدگی بر ساخت محتوای برنامه درسی در سطح بین المللی تمرکز دارد. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد که نه تنها نیاز معلمان را برای تغییر تمرکز خود از محتوای برنامه درسی به توسعه مبتنی بر ارزش، بلکه برای تعمق مربیان در مورد‌ آنها نشان می‌دهد.

گرگرسن-هرمانز و همکاران در سال 2021 طی تحقیقی با عنوان " به سوی یک برنامه درسی برای آینده: ترکیب آموزش برای توسعه پایدار و بین¬المللی کردن برنامه درسی " انجام دادند و این بررسی نشان داد که چگونه ابتکارات آموزشی آموزش برای توسعه پایدار و بین¬المللی¬سازی برنامه درسی می‌توانند در یک برنامه درسی برای آینده ترکیب شوند، که در آن انتقاد نقش حیاتی دارد. برای نشان دادن این فرصت، نمونه¬ای از پروژه نوآوری برنامه درسی در مدرسه بین¬المللی بازرگانی ماستریخت ارائه شده است. در این پروژه، مدل صلاحیت جهانی برنامه ارزیابی بین¬المللی دانش¬آموزان که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه توسعه یافته است، به عنوان زیربنای مفهومی برای طراحی مسیر یادگیری 2 ساله تجارت بین فرهنگی استفاده شده است. این پروژه نشان می¬دهد که برای دستیابی به اهداف خود، توسعه پایدار و بین¬المللی¬سازی برنامه درسی باید به عنوان یک لنز تعیین کننده مشترک برای طراحی و ارائه برنامه درسی عمل کنند. یک رویکرد مشارکتی و انتقادی فرصتی برای (باز) تصور برنامه درسی از منظر اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و رسیدن به فراتر از نهاد با مشارکت در تغییرات اجتماعی پایدار و فراگیر در راستای ماموریت مدنی موسسه، نهاد. پیامدهای توسعه حرفه¬ای مستمر اساتید و نیاز به مالکیت مشترک دانشجویان بر برنامه درسی مورد بحث قرار می¬گیرد.


قسمتی از منابع فارسی
1.    استادزاده، زهرا(1384) ،روابط علمی بین دانشگاه های داخل و خارج از کشور، مجله رهیافت، شماره ،37
2.    آهنچیان، محمدرضا؛ سلیمانی، الهام، (1396)، ادراک اعضاي هیئت علمی از حرفهاي بودن در نظام آموزش عالی ایران. فصل نامه پژوهش و برنامه ریزي در آموزش عالی، دوره 23، شماره 2، 1396، صص. 1-23.
3.    برخورداری، رمضان و باقری، خسرو(1391). پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت: مولفه های روش شناختی پدیدارشناسی در تعلیم و تربیت، مشهد: دانشگاه فردوسی.
4.    بهجتی اردکانی، فاطمه، یارمحمدیان، محمدحسین، فروغی ابری، احمدعلی و فتحی واجارگاه،کوروش.(1391). مطالعه تطبیقی بین المللی کردن برنامه های درسی آموزش عالی در چندکشورجهان. پژوهش دربرنامه ریزی درسی، سال نهم، دوره دوم، شماره 6، 80-90.
5.    پویانژاد، فرزاد(1393). پایان نامه ارزیابی میزان بین المللی شدن برنامه درسی آموزش عالی از نظر اساتید و دانشجویان- دانشگاه شهیدبهشتی)دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی).
6.    حجازی، اسد؛ بختیاری، ابوالفضل، (1397)، تحلیل پدیدارشناسانه ادراک و تجربه زیسته اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان از برنامه درس پژوهی در تربیت معلم .نشریه: پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی.
7.    حسنی، محمد؛ شهودی، مریم؛ حمزه رباطی، مطهره، (1392)، تحلیل روابط بین شایستگی های محوری اعضای هیات علمی و کیفیت آموزش عالی(یک مطالعه موردی). نشریه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی.
8.    خسروی‌ نژاد، شهرزاد؛ عصار، علیرضا؛ الهام پور، حسین‌(١٣٩٠) بررسی‌ موانع‌ بین‌ المللی‌ شدن درسی‌ دانشگاه آزاد منطقه‌ ٦ استان خوزستان از دیدگاه اعضای‌ هیئت‌ علمی‌ این‌ دانشگاه، مطالعات برنامه‌ درسی‌ آموزش عالی‌، سال٢،شماره ٤.
9.    خسروی‌، محبوبه‌؛ ابراهیمی‌، زهرا، (١٣٨٣) ،جهانی‌ شدن و تعلیم‌ و تربیت‌، مجموعه‌ مقالات همایش‌ ملی‌ جهانی‌ شدن و تعلیم‌ و تربیت‌، جهاد دانشگاهی‌ واحد تهران، انتشارات وزارت امور خارجی‌.
10.    خوی نژاد، غلامرضا، (1376)، برنامه ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر .مشهد، آستانه قدس رضوی. ص .226

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643