مقاله و مبانی نظری روانشناسی مثبت نگر
در قالب word و در 15 صفحه و قابل ویرایش و دارای منابع 1403 و 2024
فهرست مطالب::
روانشناسی مثبت نگر
عاطفه مثبت
نظریه های بنیادی روان شناسی مثبت نگر
نظریه توانمندی ها
نظریه ایجاد و گسترش هیجان
رویکرد چهار وجهی
مدل وضعیت کامل سلامت روانی
منابع فارسی
منابع لاتین
روانشناسی مثبت نگر
رویکرد روان شناسی مثبت نگر سعی دارد تا با استفاده از روش های علمی به مطالعه و کشف توانایی هایی که اجازه میدهند افراد، گروه ها، سازمان ها و جوامع پیشرفت کنند و به موفقیت نایل آیند، بپردازد (سلیگمن، 2014؛ ترجمه کامکار و هژبریان، 1400). بر اساس مطالعاتی که تا به امروز در زمینه روان شناسی مثبت نگر انجام شده است رویکردهای درمانی، تمرین ها و فعالیت هایی طراحی شده است که درمانگران میتوانند از آنها در درمان استفاده نمایند(فرجی امیری، 1401). این رویکردها عبارتند از:
1-مشاوره مبتنی بر توانمندی ها : مدلی است که بر مبنای اصول روان شناسی مشاوره، پیشگیری، روان شناسی مثبت نگر، رشد مثبت جوانان، مددکاری، درمان راه حل مدار، و روایت درمانی قرار دارد (بازرگان، 1401).
2-درمان توانمند محور : مدلی از مشاوره است که در نظریه ساختار گرایی اجتماعی ریشه داردو به منظور نیرومند ساختن توانمندی های منش و فضیلت در فرایند تغییر طراحی شده است(دیوول و ریبیرو، 2024).
3-روان درمانی مثبت نگر: روان درمانی مثبت نگر از لحاظ تجربی رویکردی معتبر به روان درمانی است که توجه ویژه ای به بنا نهادن توانمندی ها و هیجان های مثبت درمانجو دارد و حس معنا در زندگی درمانجویان را به منظور کاهش آسیب شناسی روانی و تقویت شادی افزایش میدهد. روان شناسان مثبت نگر، هیجانات و خاطرات مثبت را در بحث های خود با درمانجویان راه اندازی کرده و به آنها توجه میکنند. همچنین به موضوعات مرتبط با مشکلات درمانجویان با هدف یکپارچه کردن هیجان های مثبت و منفی میپردازند(کوئین، 2024).
4-درمان مبتنی بر کیفیت زندگی : درمان کیفیت زندگی به عنوان رویکرد جامعی توصیف شده است که اصول روان درمانی مثبت نگر را با درمان شناختی ترکیب میکند. در این درمان به درمانجویان کمک میشود که نیازها، اهداف وآرزوهای خود را در حوزه های مهم زندگی به منظور یافتن زندگی با کیفیت و رضایت بخش، شناسایی کرده و در جهت آنها حرکت کنند (بنانی، 1400).
5-درمان بهزیستی : یک درمان کوتاه مدت 8 جلسه ای ساختارمند و رهنمودی و مساله مدار است که مبتنی بر مدل شناختی ریف (1989) در مورد بهزیستی روان شناختی است(بنانی، 1400).
6-امید درمانی : مطابق نظر اشنایدر و همکاران (2000) میزان امید بالاتر با طیف گسترده ای از شاخص های پیامد درمانی بهتر رابطه دارد و دستیابی به این بهبود، قبل و اندکی پس از شروع مشاوره، به دلیل افزایش در عاملیت فکر است.زیر بنای نظری روان درمانی مثبت نگر ریشه در کارهای سلیگمن (2002) دارد که بیان کرد، شادی شامل زندگی لذت بخش، زندگی متعهدانه و معنادار است. مخصوصا زندگی لذت بخش، زمانی بدست میآید که افراد قادر به تجربه هیجان های مثبت در مورد گذشته، حال و آینده شان باشند. زندگی متعهدانه زمانی حس میشود که فرد عمیقا در نقش های متعدد زندگی مانند عشق، کار و بازی، جذب یا درگیر شود، و زندگی معنی دار به صورت استفاده از توانمندی ها در خدمت خود و دیگران تعریف میشود (مرتضوی امامی، 1398).
بر خلاف سایر رویکردها که تمرکزشان روی مشکلات و ضعف هاست، در رویکرد مثبت نگر، افزایش هیجان مثبت و ارتقای معنای زندگی مورد تاکید و توجه است. از منظر روان شناسی مثبت نگر، روان شناسان نباید فقط به بر طرف کردن مشکلات مردم فکر کنند، بلکه باید به آنها کمک کنند تا زندگی شادتر، غنی تر و کامل تری داشته باشند. در واقع هدف روان شناسی مثبت نگر، تسریع نوع نگاه در روان شناسی است، تا به جای بهبود مشکلات، کیفیت زندگی ارتقا یابد ،در این دیدگاه، کم بودن هیجان مثبت، مشغولیت و معنا در زندگی (که هر سه از مفاهیم اساسی روان شناسی مثبت نگر است) به افسردگی منجر میشود (کناپ و فینگیرهوت، 2024).
قسمتی از منابع
ابویی، بهناز، امیری، محسن. (1398). بررسی ارتباط تحمل ناکامی و نقص در تنظیم شناختی هیجان و تنیدگی ادراک شده با نشانگان افسردگی. مطالعات ناتوانی، 9(1 )، 0-0.
اصغری شربیانی، عباس، میکائیلی، نیلوفر (1398). نقش کارکرد خانواده در پیشبینی هویت اخلاقی دانشآموزان دبیرستانی دارای رفتارهای پرخطر. مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی, 9(33), 31–40.
بارانی، حمید، یوسفی،فریده (1400). رابطه هویت اخلاقی و بهزیستی هیجانی: نقش واسطه گری خودفریبی، فصلنامه روانشناسی، 25(3)، 350-372.
بازرگان، مائده(۱۴۰۱).مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی رفتار با کودکان طلاق ویژه مادر و برنامه مداخله ویژه کودکان طلاق بر تاب آوری کودکان طلاق.رساله دکتری روانشناسي عمومي، گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد.
برادران، مجید، رنجبر نوشری، فرزانه(1401). اثربخشی آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر اهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اعتیاد به فضای مجازی. فصلنامه سلامت روان کودک; ۹ (۲) :۲۱-۳۵
بشرپور، سجاد، احمدی، شیرین(۱۴۰۰). الگوی روابط ساختاری مهارتهای اجرایی، تابآوری ایگو و هویت اخلاقی در پیشبینی خودکارآمدی ترک افراد وابسته به مواد: نقش میانجیگری ذهن آگاهی. علوم مراقبتی نظامی، ۸ (۲) :۱۶۹-۱۸۲.
بنانی،محبوبه(۱۴۰۰).مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد و فرزندپروری مبتنی بر روانشناسی مثبتگرا بر تاب آوری و رابطه مادر-کودک در مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی.رساله دکترا گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر.
ترکاشوند، معصومه(1402).رساله دکترا روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران.
منابع لاتین
Alam, A. (2022). Positive Psychology Goes to School: Conceptualizing Students’ Happiness in 21st Century Schools While ‘Minding the Mind!’. Are We There Yet.
Alavi, S. B. (2024). The making of an authentic leader’s internalized moral perspective: the role of internalized ethical philosophies in the development of authentic leaders’ moral Identity. Journal of Business Ethics, 190(1), 77-92.
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review, 30(2): 217-237.
Aquino, K., & Reed, I. I. (2002). The self-importance of moral identity. Journal of Personality and Social Psychology, 83(6), 1423-1440.
Armand, Z. N. S., & Mbella, E. M. (2024). THE EFFECT OF DIVORCE ON THE PSYCHOSOCIAL DEVELOPMENT OF ADOLESCENTS IN SOME select ED SECONDARY SCHOOLS IN THE BUEA MUNICIPALITY. GPH-International Journal of Social Science and Humanities Research, 7(05), 70-101.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643