مقاله و مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال بیش فعالی ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال بیش فعالی

(0)
(0)

مقاله

مقاله و مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال بیش فعالی
رنگ و مدل کالا
مقاله
تعداد
+
_
عدد
45,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال بیش فعالی

در قالب word و در 18 صفحه و قابل ویرایش و دارای منابع سال 1402

 

 

فهرست مطالب
1-2- مقدمه 
2-2- بخش اول: بیش فعالی 
1-2-2- اختلال بیش فعالی 
1-1-2-2- ملاک‌های تشخیصیDSM-5 برای اختلال بیش فعالی 
2-1-2-2- شیوع 
3-1-2-2- مشکلات خانواده‌های دارای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی    
پیشینه تحقیق
منابع

 

 

 

2-2-بخش اول: بیش فعالی
۱-۲-۲- اختلال بیش فعالی
اولین بار اختلال بیش فعالی در سال ۱۸۴۵ توسط پزشک آلمانی به نام هنری هافمن شناسایی شد (پلیسکا، گیرین هیل و کریسمون، ۲۰۰۰).
اختلال نقص توجه - بیش فعالی (ADHD)با نشانه‌های بی‌توجهی، بیش فعالی و تکانشگری، یا ترکیبی از بیش فعالی، تکانشگری و بی‌توجهی که با سطح رشد ناسازگار است و عملکرد روزانه را مختل می‌کند، مشخص می‌شود(کاساهارا و همکاران، 2023). همچنین، به نظر می‌رسد کودکان بیش فعال همیشه در حال حرکت هستند. ثابت نشستن در طول فعالیت‌های ساختاریافته مانند غذا خوردن پشت میز شام یا درس‌های مدرسه اغلب دشوار است(تورشتاین دوتیر و همکاران، 2022).
اختلال بیش فعالی یک الگوی پایدار و ثابت از نارسایی توجه و برانگیختگی است که فراوان‌تر و شدیدتر از آنچه در کودکان بهنجار دیده می‌شود بروز پیدا می‌کند و با توجه به سطح تحول، فرد نامتناسب است برخی از نشانه‌ها قبل از ۷ سالگی وجود دارند و باعث اختلال قابل ملاحظه بالینی در قلمرو کنش‌وری‌های اجتماعی تحصیلی و حرفه‌ای فرد می‌شوند که در ۲ زمینه حداقل به مدت ۶ ماه بروز پیدا می‌کند شیوع این اختلال ۳ تا ۷ درصد و نسبت پسران به دختران 4 به ۱ است. البته آمار دقیقی از شیوع این اختلال در دست نیست و آمارهای متناقضی ارائه شده است. شیوع این اختلال در ایالات متحد حدود % گزارش شده است در حالی که دامنه شیوع آن در سطح بین المللی بین ۲ تا ۲۹ درصد است شدت این علایم در حدی است که توانایی فرد را در کارکرد موثر در خانه مدرسه و محل کار تضعیف می‌نماید (بارکلی، ۱۹۹۷).
به طور مشابه بزرگسالان دارای سابقه اختلال بیش فعالی در کودکی، وقتی به صورت موثر تحت درمان قرار داشتند. در سابقه تحصیلی خود بیش از بقیه نمرات متوسط و پایین داشته‌اند بیش از همکاران خویش اخراج می‌شدند میزان بالاتر افت تحصیلی نشان داده اند و نمرات پاس شده آنها کمتر بوده است (مانوزا، کلین، بوناگورا، مالوی، جیانپینو و همکاران، ۱۹۹۱).
این بیماران با احتمال بالاتری به سوء مصرف مواد روی می‌آورند، دچار اختلال روانپزشکی می‌شوند بیشتر مرتکب جرم میشوند مشاغل متنوع تری را تجربه می‌کنند و دوره های بیشتری از بیکاری را دارند و یا موقعیت شغلی کلی آنان پایین تر از همسالان باهوش یکسان، اما بدون اختلال فعالی بوده است (وایس و هاچمن، ۲۰۱۱ مورفی و بارکلی، ۱۹۹۶).
به خاطر شدت و دوام تضعیف عملکرد مرتبط با اختلال بیش فعالی، تلاشی علمی جهت فهم علل این بیماری و شناسایی درمان موثر آن اختصاص یافته است. پژوهشگران با دیدن کارهای اولیه استیل و تردگلد چنین برداشت کردند که کودکان دچار مشکلات بازداری رفتاری و نقص در تمرکز و توجه به نوعی بیماری یا جراحت مغزی نامشخص مبتلا هستند. در طول قرن گذشته غالب یافته های علمی از این موضع دفاع می‌کنند که اختلال بیش فعالی، اختلال وراثتي است که علایم اصلی آن در ویژگی‌های نوروآناتومی نوروشیمیایی و نوروفیزیولوژیکی ریشه دارد و به کار کرد عصبی در سطح قشری تاثیر سوء می‌گذارد (دیویدسون، ۲۰۰۵).
همان گونه که در نظام طبقه‌بندی  DSM-5 و در منابع دیگر اشاره شده است. اختلال بیش فعالی دارای ۳ ویژگی اصلی بی‌توجهی بیش فعالی و تکانشگری است این سه علامت را می‌توان شاخص‌های تعیین کننده طبقه بندی انواع این اختلال برشمرد (انجمن روانپزشکی آمریکا، 1393).

 


2-6- تحقیقات پژوهش
2-6-1-تحقیقات داخلی مرتبط با موضوع
حمیدیان و همکاران(1401) در پژوهشی با عنوان مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش افسردگی و امید به زندگی در سالمندان با سندرم آشیانه خالی نتیجه گرفتند که درمان شناختی رفتاری بر افسردگی سالمندان دچار سندروم آشیانه خالی اثربخش بوده است، درمان شناختی رفتاری بر امید به زندگی سالمندان دچار سندروم آشیانه خالی اثربخش بوده است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی سالمندان دچار سندروم آشیانه خالی اثربخش بوده است، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر امید به زندگی سالمندان دچار سندروم آشیانه خالی اثربخش بوده است.

 

2-6-2-تحقیقات خارجی مرتبط با موضوع
گرین و همکاران(2020) در پژوهشی با عنوان درمان شناختی رفتاری برای اضطراب پری ناتال: یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده پرداختند. در مجموع، 96 زن به صورت تصادفی به گروه درمانی شناختی رفتاری یا لیست انتظار در یک کلینیک متخصص در سلامت روان زنان تقسیم شدند. شرکت کنندگان 22 تا 41 سال، باردار یا تا 6 ماه پس از زایمان بودند و یک اختلال اضطرابی با یا بدون افسردگی همراه داشتند. نتایج نشان داد گروه درمانی شناختی رفتاری در بهبود اضطراب و علائم مرتبط با آن در زنان مبتلا به اختلالات اضطرابی در دوران پری ناتال مؤثر بود.

 

قسمتی از منابع::

 

آریانی پور، معصومه و ارشدی، فرشیا و تدین طهماسبی، مریم.(1400). اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) در افسردگی و سلامت روان مادران دارای کودک بیش فعال، اولین همایش ملی روان درمانی ایران، اردبیل.
احمدی، م. (1399). اثربخشی موسیقی¬درمانی بر خستگی مزمن و سلامت روان در مادران کودکان عقب-مانده ذهنی شهر ایلام. پایان¬نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام.
احمدی، صادق .(1394). تاثیر مو سیقی درمانی بر سازگاری و میزان یادگیری کودکان اوتیسم شهراصفهان. مقاله چاپ شده در در مجموعه مقالات اولین همایش ملی علمی پژوهشی روان شناسی، علوم تربیتی و آسیب شناسی جامعه، 10 شهریور، اصفهان، ایران
اروند، ژینوس. سخایی، اشرف. جدیدی، هوشنگ.(1396). اثربخشی موسیقی درمانی بر اضطراب و اسهال زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر. نشریه علوم پزشکی تهران جنوب. 27()3؛ 1-11.
استالارد، پل. (2002). درمان شناختی -رفتاری با کودکان و نوجوانان. ترجمه حمید علیزاده، علیرضا روحی و علی محمد گودرزی، (1389) تهران: نشر دانژه.
انصاری نژاد، نصرالله؛ رستگار، شیرین.(1399). اثربخشی گوش دادن به موسیقی (موسیقی‌درمانی) بر سلامت روان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. فصلنامه ایده‌های نوین روانشناسی. ۴(۸): ۱-۹
انجمن روانپزشکی آمریکا.(1393). راهنمای تشخیص آماری اختلالات روانی نسخه پنجم(DSM-5). ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر روان. صفحات 123-220(تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2013).
اکبرپور زنگلانی محمد باقر، خدایاری شوطی سعید، ملک زاده اصغر.(1395). بررسی رابطه بین سلامت روانی و انگیزش پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. ۳ (۲) :۱۴-۲۴
ایران مهر، مسلم؛ شفیع آبادی، عبدالله و نعیمی، ابراهیم.(1397). بررسی کیفی آسیب شناسی شبکه های اجتماعی مجازی بر سلامت روان دانش آموزان (از دیدگاه مشاوران مدارس). فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 11 (33)، 43-72
بخشی سورشجانی، لیلا. (1397). بررسی اثربخشی آموزش مادر بر کاهش اختلال نارسایی توجه / بیش-فعالی در کودک و افسردگی مادر. نشریه پژوهش پرستاری ایران، 13(2)، 25-32.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643