مقاله و مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان شناختی - رفتاری ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان شناختی - رفتاری

(0)
(0)

مقاله

مقاله و مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان شناختی - رفتاری
رنگ و مدل کالا
مقاله
تعداد
+
_
عدد
45,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان شناختی - رفتاری

در قالب word و در 25 صفحه و قابل ویرایش و دارای منابع سال 1402

 

 

فهرست مطالب::
4-2- بخش سوم: درمان شناختی-رفتاري 
1-4-2- مفهوم درمان شناختی-رفتاری 
2-4-2- اجزاي درمان شناختی - رفتاري 
1-2-4-2- تعیین اهداف رفتاري و شخصی 
2-2-4-2- آگاهی از برانگیختگی و خشم 
3-2-4-2- خود تعلیمی، شناسایی مشکل و باز آموزي اسنادي 
4-2-4-2- آموزش مهارت هاي اجتماعی و حل مسئله اجتماعی 
5-2-4-2- مدیریت خشم و خود تنظیمی 
6-2-4-2- همدلی 
3-4-2- اهداف شناختی-رفتاری 
4-4-2- فرایندهای درمان شناختی- رفتاری 
5-4-2- فنون و روش‌های درمان رویکرد شناختی- رفتاری 
1-5-4-2- به چالش کشیدن عقاید غیرمنطقی 
2-5-4-2- انجام دادن تکالیف شناختی 
3-5-4-2- تصویرپردازی عقلانی-عاطفی 
4-5-4-2- تغییر دادن نحوه بیان خویش 
5-5-4-2- استفاده از شوخی 
6-5-4-2- نقش گذاری 

پیشینه تحقیق

منابع فارسی

منابع لاتین

 

 

 

2-4- درمان شناختی-رفتاري
2-4-1-مفهوم درمان شناختی-رفتاری
همانطور که از نامش پیدا است، درمان شناختی - رفتاري روي شناخت و رفتار کودکان تمرکز دارد (همانطور که روي دیگر خصوصیات همچون هیجان تمرکز دارد) درمان هاي شناختی-رفتاري کنونی با کودکان ریشه‌هاي مهمی در نظریه یادگیري اجتماعی و نظریه هاي تحولی که در سال هاي 1950،1960 و 1970 پیشنهاد شده بودند، دارد (لاچمن و پاردینی، 2008). درمان شناختی رفتاري روي این فرض استوار است که افکار، هیجان‌ها و رفتار به صورت متقابل به هم دیگر متصل هستند که در نتیجه تغییر یکی از این‌ها الزاماً دیگران تغییر می‌کنند. این رابطه متقابل بین افکار، هیجان‌ها و رفتار به عنوان اساس اصلی تمام درمان‌هاي شناختی -رفتاري شناخته می‌شود (گرشمن و لاچمن، 2008). کندال(2000) پیشنهاد می‌کند که درمان‌هاي شناختی رفتاري براي مشکلات کودکان و نوجوانان نیازمند تأکید روي تاثیرگذاري احتمالات خارجی (مثل تقویت و تنبیه) و سبک پردازش اطلاعات داخلی کودکان به منظور حل کردن مشکلات سازگاري کودکان است.
درمان شناختی-رفتاری یک مداخله روانی-اجتماعی است که هدف آن بهبود سلامت روان است. درمان شناختی-رفتاری بر چالش ها و تغییر تحریفات شناختی (به عنوان مثال افکار، اعتقادات و نگرش) و رفتارها، بهبود تنظیم عاطفی و توسعه راهکارهای مقابله شخصی که هدفمند حل مشکل است، تمرکز دارد. در ابتدا برای درمان افسردگی طراحی گردید، اما در طول زمان کاربردهای آن گسترش یافته است که شامل تعدادی از شرایط سلامت روان، از جمله اضطراب است. درمان شناختی-رفتاری شامل تعدادی از روان درمان‌های شناختی یا رفتاری است که با استفاده از تکنیک ها و راهبردهای مبتنی بر شواهد درمان می‌کند (دیوید و همکاران، ۲۰۱۸). در رویکرد شناختی - رفتاري شناخت، هیجان، ادراک و سبک پردازش اطلاعات همگی نقش مهمی در رشد و اصلاح مشکلات رفتاري و ناسازگارانه بازي می‌کنند (ماتیس، 2017).
درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر ترکیب و اصول اساسی از روان شناسی رفتاری و شناختی است. این روش با رویکردهای تاریخی روان درمانی متفاوت است، مانند رویکرد روانکاوی که در آن درمانگر معنای ناخودآگاه را در پشت رفتارها جستجو می‌کند و سپس تشخیصی را تدوین می‌کند. در مقابل درمان شناختی-رفتاری یک روش درمانی متمرکز بر مشکل و عملگرا است، به این معنی که از آن برای درمان مشکلات خاص مربوط به یک اختلال روانی تشخیص داده شده استفاده می‌شود. نقش درمانگر کمک به افراد در یافتن و تمرین راهکارهای موثر برای رفع اهداف مشخص شده و کاهش علائم این اختلال است. درمان شناختی-رفتاری بر این باور استوار است که تحریفات فکری و رفتارهای ناسازگارانه نقش مهمی در رشد و نگهداری اختلالات مکانیسم های مقابله‌ای می‌تواند کاهش یابد (لیچنریگ و استینرت، ۲۰۱۷).
درمان شناختی-رفتاری برای درمان طیف گسترده‌ای از مسائل استفاده می‌شود. این نوع غالبا نوعی روان درمانی محسوب می‌شود زیرا می‌تواند به سرعت در شناسایی و کنار آمدن با چالش های خاص به فرد کمک کند، به طوری که نیاز به جلسات کمتری نسبت به سایر انواع درمان دارد و روش ساختاری انجام می‌شود. یکی از اساسی ترین اصول درمان شناختی-رفتاری این است که افکار غیر واقعی، غیر منطقی و افکار تحریف شده فرد باعث ایجاد ناراحتی و رفتارهای پرچالش می‌شود. در عوض با تفکرات معقول و مبتنی بر واقعیت های عینی زندگی، نه تنها اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب از فرد دور می‌شود، بلکه در سخت ترین چالش های زندگی واکنش مناسب نشان داده می‌شود (کازانتزیز لئونگ، یوستاف، ایمپلا و یو، ۲۰۱۸).
درمان شناختی-رفتاری عموماً کوتاه مدت است و هدف آن، کمک به افرادی است که با مشکل خاص دست و پنجه نرم می‌کنند. در طول دوره درمان، افراد یاد می‌گیرند که چگونه الگوهای فکری مخرب یا پریشانی که بر رفتار و احساسات تاثیر منفی می‌گذارند را شناسایی کرده و تغییر دهند، چرا که مفهوم اصلی که در درمان شناختی رفتاری وجود دارد این است که افکار و احساسات نقش بنیادی در رفتار افراد ایفا می‌کند. مثلاً فردی که زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره سقوط هواپیما، سوانح باند فرودگاه و سایر بلایای هوایی می‌کند احتمالاً از سفر هوایی اجتناب خواهد کرد (باکارد، ریکوود و ریچارد، ۲۰۱۸).
درمان شناختی- رفتاری به افراد کمک میکند تا به درک افکار و احساساتی که بر روی رفتارشان تأثیر می‌گذارد، نائل گردند. درمان شناختی- رفتاری عموما کوتاه مدت است و بر کمک به بیماران در پرداختن به یک مشکل خاص تمرکز دارد. در خلال دوره درمان، فرد یاد می‌گیرد که چگونه الگوهای فکری مخرب یا مزاحمی که دارای تأثیرات منفی بر روی رفتارش هستند را شناسایی کند و تغییر دهد(عینکی و ثقتی، 1399). بهره‌گیری از درمان شناختی رفتاری موجب افزایش سلامت عمومی و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود (آیرز، نوبلز و دردز، 2019).


تحقیقات پژوهش
2-6-1-تحقیقات داخلی مرتبط با موضوع
حمیدیان و همکاران(1401) در پژوهشی با عنوان مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش افسردگی و امید به زندگی در سالمندان با سندرم آشیانه خالی نتیجه گرفتند که درمان شناختی رفتاری بر افسردگی سالمندان دچار سندروم آشیانه خالی اثربخش بوده است، درمان شناختی رفتاری بر امید به زندگی سالمندان دچار سندروم آشیانه خالی اثربخش بوده است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی سالمندان دچار سندروم آشیانه خالی اثربخش بوده است، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر امید به زندگی سالمندان دچار سندروم آشیانه خالی اثربخش بوده است.
آریانی پرو و همکاران(1400)در پژوهشی با عنوان اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) در افسردگی و سلامت روان مادران دارای کودک بیش فعال، نتیجه گرفتند که نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که روش درمان شناختی-رفتاری بر افسردگی مادران کودکان بیش‌فعال/نقص توجه موثر بوده، و باعث کاهش میزان افسردگی آنها شده است. همچنین نشان داد که تاثیر درمان شناختی- رفتاری در سلامت روان مادران کودکان بیش فعال/ نقص توجه موثر بوده است. یعنی میزان سلامت روان آنها در پس آزمون گروه آزمایش افزایش یافته است.

 

2-6-2-تحقیقات خارجی مرتبط با موضوع
گرین و همکاران(2020) در پژوهشی با عنوان درمان شناختی رفتاری برای اضطراب پری ناتال: یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده پرداختند. در مجموع، 96 زن به صورت تصادفی به گروه درمانی شناختی رفتاری یا لیست انتظار در یک کلینیک متخصص در سلامت روان زنان تقسیم شدند. شرکت کنندگان 22 تا 41 سال، باردار یا تا 6 ماه پس از زایمان بودند و یک اختلال اضطرابی با یا بدون افسردگی همراه داشتند. نتایج نشان داد گروه درمانی شناختی رفتاری در بهبود اضطراب و علائم مرتبط با آن در زنان مبتلا به اختلالات اضطرابی در دوران پری ناتال مؤثر بود.

 

قسمتی از منابع::

 

آریانی پور، معصومه و ارشدی، فرشیا و تدین طهماسبی، مریم.(1400). اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) در افسردگی و سلامت روان مادران دارای کودک بیش فعال، اولین همایش ملی روان درمانی ایران، اردبیل.
احمدی، م. (1399). اثربخشی موسیقیدرمانی بر خستگی مزمن و سلامت روان در مادران کودکان عقب-مانده ذهنی شهر ایلام. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام.
احمدی، صادق .(1394). تاثیر مو سیقی درمانی بر سازگاری و میزان یادگیری کودکان اوتیسم شهراصفهان. مقاله چاپ شده در در مجموعه مقالات اولین همایش ملی علمی پژوهشی روان شناسی، علوم تربیتی و آسیب شناسی جامعه، 10 شهریور، اصفهان، ایران
اروند، ژینوس. سخایی، اشرف. جدیدی، هوشنگ.(1396). اثربخشی موسیقی درمانی بر اضطراب و اسهال زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر. نشریه علوم پزشکی تهران جنوب. 27()3؛ 1-11.
استالارد، پل. (2002). درمان شناختی -رفتاری با کودکان و نوجوانان. ترجمه حمید علیزاده، علیرضا روحی و علی محمد گودرزی، (1389) تهران: نشر دانژه.
انصاری نژاد، نصرالله؛ رستگار، شیرین.(1399). اثربخشی گوش دادن به موسیقی (موسیقی‌درمانی) بر سلامت روان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. فصلنامه ایده‌های نوین روانشناسی. ۴(۸): ۱-۹
انجمن روانپزشکی آمریکا.(1393). راهنمای تشخیص آماری اختلالات روانی نسخه پنجم(DSM-5). ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر روان. صفحات 123-220(تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2013).
اکبرپور زنگلانی محمد باقر، خدایاری شوطی سعید، ملک زاده اصغر.(1395). بررسی رابطه بین سلامت روانی و انگیزش پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. ۳ (۲) :۱۴-۲۴
ایران مهر، مسلم؛ شفیع آبادی، عبدالله و نعیمی، ابراهیم.(1397). بررسی کیفی آسیب شناسی شبکه های اجتماعی مجازی بر سلامت روان دانش آموزان (از دیدگاه مشاوران مدارس). فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 11 (33)، 43-72
بخشی سورشجانی، لیلا. (1397). بررسی اثربخشی آموزش مادر بر کاهش اختلال نارسایی توجه / بیش-فعالی در کودک و افسردگی مادر. نشریه پژوهش پرستاری ایران، 13(2)، 25-32.
برجیس، مریم؛ حکیمجوادی، منصور؛ طاهر، محبوبه؛ غلامعلی لواسانی، مسعود؛ خانزاده، عباسعلی. حسین. (1396). مقایسهی میزان نگرانی، امید و معنای زندگی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، ناشنوایی و ناتوانی یادگیری.م مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(1)، 6-27.
بهبهانی، سرور. کریمی، محمد.(1396). موسیقی‌درمانی. نشریه مهندسی پزشکی. (170).
بهرامی احسان، هادی؛ رضاپور میرصالح، یاسر. (1397). رابطهی بین سبکهای مقابلهای، جهتگیری مذهبی و ابعاد شخصیتی و سلامت روان در مادران کودکان عقبماندهی ذهنی. پژوهش در کودکان استثنایی، 10(3)، 245-258.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643