پاورپوینت فصل اول (برنامة درسي و چارچوب رسانه اي ) کتاب سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی برنامه درسی برای معلمان مؤلفان کارولین ویلسون، آلتن گریزل مترجم کاظم موذن ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل اول (برنامة درسي و چارچوب رسانه اي ) کتاب سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی برنامه درسی برای معلمان مؤلفان کارولین ویلسون، آلتن گریزل مترجم کاظم موذن

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل اول (برنامة درسي و چارچوب رسانه اي )  کتاب  سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی برنامه درسی برای معلمان مؤلفان کارولین ویلسون، آلتن گریزل مترجم کاظم موذن
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
40,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل اول (برنامة درسي و چارچوب رسانه اي ) کتاب سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی برنامه درسی برای معلمان مؤلفان کارولین ویلسون، آلتن گریزل مترجم کاظم موذن در قالب ppt و در 48 اسلاید و قابل ویرایش

 


فهرست مطالب
فصل اول. برنامة درسي و چارچوب رسانه اي
يکسان سازي مفاهيم سواد رسانه اي و اطلاعاتي
مزايا و ملزومات سواد رسان هاي و اطلاعاتي .
عناوين اصلي برنامة درسي سواد رسانه اي و اطلاعاتي براي معلمان
چارچوب برنامة درسي
سياست و ديدگاه .
سواد رسانه اي و اطلاعاتي در گفتمان دموکراتيک و مشارکت اجتماعي
ارزيابي اطلاعاتي و رسانه اي
محصولات اطلاعاتي و رسانه اي و استفاده از آنها .
توانايي هاي اصلي معلم .
توانايي 1 سواد رسانه اي و اطلاعاتي. درک نقش رسانه و اطلاعات در دموکراسي .
توانايي 2 سواد رسانه اي و اطلاعاتي. درک محتواي رسانه و استفاده هاي آن .
توانايي 3 سواد رسانه اي و اطلاعاتي. دسترسي کافي و مؤثر به اطلاعات
توانايي 4 سواد رسان هاي و اطلاعاتي. ارزيابي منتقدانه اطلاعات و منابع اطلاعاتي
توانايي 5 سواد رسانه اي و اطلاعاتي. به کارگ يري اشکال جديد و قديم رسانه
توانايي 6 سواد رسانه اي و اطلاعاتي. موقعي ت ي ابي بستر اجتماع ي فرهنگ ي متون رسانه اي
توانايي 7 سواد رسانه اي و اطلاعاتي. ارتقا ي سواد رسانه اي و اطلاعاتي در ميان دانش آموزان و مديريت تغييرات مورد نياز
آموزش و يادگيري سواد رسان هاي و اطلاعاتي با استفاده از برنامة درسي .
1.رويکرد مسئله تحقيق(Issue- enquiry approach)
2. يادگيري مبتني بر مسئله(Problem- based learning)
3. تحقيق علمي .
4. مطالعة موردي .
5. يادگيري مشارکتي
6. تجزيه و تحليل متني .
7. تجزيه و تحليل زمينه
8. ترجمه ها .
9. شبيه سازي
10. توليد
ضميمه. منابع منتخب سواد رسانه اي و اطلاعاتي .
1. آموزش رسانه اي. بسته اي براي معلمان، دانش آموزان، والدين و حرفه اي ها
2. شاخص هاي توسعة رسانه اي يونسکو
3. جلسه بين المللي آموزش رسانه ا ي پيشرفت، موانع، گر ايش هاي تازه از زمان
گرانوالد: به سوي معيارهاي ارزيابي جديد؟
4. توانمندسازي از راه آموزش رسانه اي
5. درک سواد اطلاعاتي: يک آغازگر
6. به سوي شاخص هاي سواد اطلاعاتي
7. استانداردهاي توانايي رسانه و اطلاعات براي معلمان

 

 

مقدمه

ماده ۱۹ بیانیه حقوق بشر بیان میکند که هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ این حق شامل داشتن آزادی باور و عقیده ای بدون مداخله و حق جست و جو دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی (Media and information literacy) (MIL) فرصت جست وجو و لذت بردن از تمامی فواید این حق بشری را در اختیار افراد قرار میدهد. تحقق این حق با بیانیه گرانوالد (Grunwald Declaration) در سال ۱۹۸۲ تقویت می‌شود که در آن نیاز سیستمهای آموزشی و سیاسی برای ارتقای درک انتقادی شهروندان از پدیده ارتباط و مشارکت آنها در رسانه جدید و قدیم شناسایی میشود این بیانیه بعدها توسط بیانیه ۲۰۰۵ الکساندریا (Alexandria) تقویت شد که رسانه ای و سواد اطلاعاتی را در هسته یادگیری طولانی مدت قرار میدهد. این بیانیه نشان چگونه سواد رسانه ای و اطلاعاتی مردم را در تمامی گام های زندگی شان در جست وجو، ارزیابی بهره برداری و ایجاد اطلاعات مؤثر برای دستیابی به اهداف شخصی اجتماعی شغلی و آموزشی قدرتمند می‌سازد. این می‌دهد که پس رسانه و دیگر منابع اطلاعاتی مانند کتابخانه ها، آرشیوها و اینترنت ابزارهایی ضروری در کمک به تصمیم گیریهای آگاهانه شهروندان محسوب میشوند. این ابزارها همچنین به جوامع در شناخت خودشان کمک می‌کنند؛ گفتمانهای عمومی ادامه پیدا می‌کند و حس اجتماعی ایجاد می‌شود کانالهای اطلاعاتی و رسانه ای میتوانند تأثیر بسزایی در یادگیری طولانی مدت داشته باشد و بدین ترتیب شهروندان به آگاهی اولیه در مورد کارکردهای رسانه و دیگر منابع اطلاعاتی و چگونگی ارزیابی آنها نیاز خواهند داشت هدف سواد رسانه ای و حق ابتدایی بشری در دنیای دیجیتال است و شمول اجتماعی همه ملت ها را ارتقا می‌بخشد اطلاعاتی انتقال این دانش به کاربران است.

 

سواد رسانه ای و اطلاعاتی شامل دانش ضروری در این موارد است الف. کارکردهای رسانه کتابخانه ها آرشیوها و دیگر منابع اطلاعاتی در جوامع دموکراتیک ب شرایطی که تحت ،آن اخبار رسانه ای و منابع اطلاعاتی می‌توانند آن کارکردها را به طور مؤثر اجرا کننده ج، چگونگی ارزیابی کارایی این کارکردها از طریق تعیین محتوا و خدماتی که ارائه می‌دهند این دانش به نوبه خود به کاربر این امکان را میدهد که با کانالهای اطلاعاتی و رسانه ای به طور معناداری در تعامل قرار گیرد. توانایی حاصل شده از سواد رسانه ای و اطلاعاتی به شهروندان مهارت تفکر انتقادی را آموخته و در نتیجه انتظار آنها را از کیفیت رسانه و سایر منابع اطلاعاتی بالا می‌برد. در مجموع آنها محیطی توانمند را پرورش می‌دهند که در آن رسانه ها و دیگر منابع اطلاعاتی می‌توانند خدماتی با کیفیت ارائه دهند.


واضح است که رسانه های خبری به دلیل حضور فراگیر فرهنگی و جغرافیایی نسبت به دیگر رسانه ها در این چارچوب آموزشی جایگاه پررنگ تری دارند. رسانه های خبری، سیستمی چندوجهی از جریانهای اطلاعاتی را ارائه می‌دهند رسانه های خبری به عنوان یک نهاد. کارکردهای خاصی دارند که انتظار میرود تکمیل کننده جوامع دموکراتیک باشد به صورت سنتی رسانه های رادیو تلویزیونی به دلیل حضور فراگیر و طیف (محدودشان به گونه ای تنظیم شده اند که تعادل ایجاد کنند، در حالی که در مورد رسانه های چاپی چنین نیست. سیستم های خودگردان به عنوان گزینه ای در رسانه های خبری توسعه یافته اند تا نظم و مسئولیت بیشتری برای اقبال عمومی فراهم کنند.

سواد اطلاعاتی از یک سو بر اهمیت دسترسی به اطلاعات و ارزیابی و استفاده اخلاقی از آنها تأکید میکند و از سوی دیگر، مواد رسانه ای بر توانایی درک کارکردهای رسانه ای و ارزیابی چگونگی اجرای کارکردها و تعامل منطقی با رسانه برای ابراز وجود تأکید دارد. چارچوب توانایی و برنامه سواد رسانه ای و اطلاعاتی برای معلمان هر دو ایده را در برمی گیرد. تعاریف با زمینه سازی های مختلف در آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی به تواناییهایی اشاره دارد که بر گسترش مهارتها و توانایی تحقیقی به منظور تعامل معنادار با همه اشکال کانالهای رسانه ای اطلاعاتی تأکید دارد. دو مکتب فکری اصلی در مورد رابطه بین این دو زمینه همگرا، یعنی سواد اطلاعاتی و سواد رسانه ای وجود دارد برای برخی سواد اطلاعاتی زمینه وسیعی است که سواد رسانه ای را شامل میشود؛ در حالی که برای عده ای دیگر سواد اطلاعاتی بخشی از سواد رسانه ای است که از آن گسترده تر است اما یک گروه کارشناس بین المللی که توسط یونسکو فراخوانده شدند، به تمایزات و روابط بین رسانه و دیگر منابع اطلاعاتی اشاره کردند اصطلاحاتی که عاملان مختلف در سراسر جهان استفاده می‌کنند، در پی می‌آید
سواد رسانه ای
سواد اطلاعاتی
آزادی بیان و سواد اطلاعاتی
سواد کتابخانه ای
سواد خبری
. سواد رایانه ای
. سواد اینترنتی
. سواد دیجیتالی
سواد سینمایی
. سواد بازی
. سواد تلویزیونی، سواد تبلیغاتی

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643