پاورپوینت فصل نهم 9 ( شاخص های عمومی ارزشیابی عملکرد دستگاه ها ) کتاب ارزشیابی عملکرد دولت و حکومت تالیف دکتر علی اصغر پورعزت، دکتر میریعقوب سیدرضایی در قالب ppt و در 27 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
شاخص خوب
* شاخص عملکرد*
* شاخص های قابل تعمیم و عمومی*
* مفهوم اثر بخشی و کارایی *
انواع وسلسله مراتب اثر بخشی
تکریم عامه مردم و مراجعه کنندگان
صرفه جویی
کیفیت
همیاری و همکاری هم افزا
مجموعه ای از بهترین شاخص های عمومی موثر برعملکرد سازمان دولتی وحکومتی
*تحلیل وسنجش شاخص های عمومی
و: تکریم شهروندان ومراجعه کنندگان
* برخی از شاخص های بین المللی ارزشیابی حکومت ها
شاخص رقابت پذیری جهانی
ج: عوامل پیشرفتگی ونوآوری:
* شاخص سهولت کسب وکار
* شاخص ادراک فساد
* سایرشاخص ها
یک شاخص ،آماره خلاصه ای است که تفاوت های بین موجودیت ها ف گروه ها، واحدهاو پدیده هایا تغییرات آنها را طی زمان، درمقایسه با استاندارد رایج نشان میدهد.
شاخص ها معمولاناظر بربرخی از ابعاد ووجوه پدیده مورد بررسی هستند وممکن است کمی یا کیفی باشند.
سنگ پایه طراحی هرسیستم ارزشیابی، تعیین شاخص ها درمورد موضوع مورد ارزشیابی است،به نحوی که هیچ سیستم ارزشیابی عملکردی، بدون داشتن مجموعه ای از شاخص ها که عملکرد خوب را تعریف میکنند، کارآمد نخواهد بود.
سازمان ها تلاش میکنند تا برشاخص های رهنماو کلیدی عملکرد تمرکز نمایند و این شاخص ها را به مثابه تصویر گران مراتب تحقق اهداف سازمانی، ارتقا دهند.شاخص ها ی عملکرد، چگونگی استفاده یک سازان از منابعش را درفراگرد تولید ارزیابی میکنند و ابزاری ضروری برای سازمان های بخش عمومی و خصوصی شمرده میشود.برخلاف بازار و بخش خصوصی که تغییرات قیمت، علامت هایی دال برکیفیت و تقاضا برای کالاها و خدمات به شمار میآیند
به آن دسته از شاخص های ارزشیابی عملکرد که در همه سازمان ها و نهادها و درباره همه افراد و گروه ها، قابل بررسی و تأمل اند، شاخص های عمومی گفته میشود. همچنین میتوان راندمان یا کارایی یا نسبت داده به ستانده درآن عملکرد را نوعی شاخص های عمومی تأمل برانگیز دانست.
به مجموعه ای از شاخص ها که برای سنجش عملکرد همه موجودیت ها از خط مشی و برنامه و پروژه گرفته تا فرد و گروه و سازمان ووزارتخانه و حکومت قابل استفاده اند، شاخص های عمومی گفته میشود.ازیک رویکرد دیگر، هنگامی که سطح تحلیل، دستگاه ها ووزارتخانه های دولتی اند، شاخص های عمومی، شاخص هایی شمرده میشوند که درمیان سازمان ها قابل استناد و استفاده اند.
بخش عمده ای از ادبیات دانشگاهی وحرفه ای درباره شاخص های عملکرد، درباره دو مدل عملکرد سازمانی مرتبط تدوین شده اند:
مدل اول را میتوان مدل «3E»دال برصرفه جویی، کارایی و اثر بخشی تعبیر کرد.که جاکوب و مانزی ارزش برای پول وکیفیت را برکارایی، اثر بخشی و صرفه جویی میافزایند.هولزرو ژانگ نیزاثربخشی، کارایی و برابری را مثل ارکان سه گانه ارزش های مدیریت دولتی درارزشیابی عملکرد بخش دولتی، مدنظر قرارداد.
مدل دوم را میتوان «IOO» دال برورودی و خروجی و پیامد دانست.که ازدیدگاه بوین، ضمن تأکید برورودی ها، خروجی ها و پیامدها، درمروری جامع برمعیارهای عملکرد سازمان های بخش عمومی، شاخص هایی به شرح زیراست:
1- کمیت خروجی ها، مانند تعداد جراحی های انجام شده بیمارستان ها، ساعت های تدریس درمدارس
2- کیفیت خروجی ها، مانندسرعت و پایایی خدمت، مرغوبیت آنها و ادب و نزاکت کارمندان
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643