پاورپوینت فصل هشتم 8 (اهداف تعلیم و تربیت اسلامی ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد
در قالب ppt و در 30 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
اهداف یادگیری فصل
مقدمه
مفهوم هدف و ضرورت آن
تقسیم بندی اهداف
هدف غایی مشترک تعلیم و تربیت اسلامی
مخلوق بودن جهان و انسان
هدفمندی جهان و انسان
خداوند جامع همه کمالات و منشأ همه آنها
محدود نبودن جهان به طبیعت
برخورداری انسان از عقل و اختیار
جاودانگی انسان
هدف غایی ویژه تعلیم و تربیت اسلامی
اسلام دین خاتم و پاسخگوی نیازهای بشر در تمام زمانها و مکانها
فطرت الهی هویتمندی انسان اهداف میانی
تقسیم بندی ساختهای تعلیم و تربیت اهداف ساحت تربیت دینی
اهداف ساحت تربیت اخلاقی
اهداف ساخت تربیت سیاسی و اجتماعی
اهداف ساخت تربیت حرفه ای و اقتصادی
اهداف ساخت تربیت زیبایی شناختی و هنری
اهداف ساحت تربیت زیست محیطی
اهداف ساحت تربیت بدنی
اهداف ساحت تربیت علمی و فناورانه
خلاصه مطالب
اهداف یادگیری فصل
از فراگیر انتظار میرود که پس از مطالعه و یادگیری این فصل بتواند
معنای لغوی و اصطلاحی هدف و اهمیت و ضرورت آن را درک کند.
تقسیم بندی مقبول کتاب را با تقسیم بندی رایج مقایسه کند.
هدف غایی مشترک را توضیح دهد و چگونگی استنتاج آن از مبانی مرتبط را تبیین کند.
چگونگی استنتاج هدف غایی ویژه تعلیم و تربیت اسلامی را از مبانی مرتبط شرح دهد.
انواع ساحتها را توضیح دهد. اهداف مرتبط با هر یک از ساحتهای تربیت را توضیح دهد.
مقدمه
در فصل پیش تعریف و مفهوم اساسی تعلیم و تربیت اسلامی و در ادامه مهمترین ویژگیهای آن را توضیح دادیم این فصل به بررسی اهداف تعلیم و تربیت اسلامی اختصاص پیدا کرده است. به همین جهت نخست مفهوم هدف و تقسیم بندی ،آن سپس هدف غایی و اهداف میانی تعلیم و تربیت اسلامی را به اختصار بررسی میکنیم
مفهوم هدف و ضرورت آن
هدف در لغت در سه معنا به کار میرود
.۱ هر چیز بلند و بر افراشته مانند تپه و کوه؛
۲. غرض و نشانه تیراندازی؛
۳ مقصود و غایت کوشش و تلاش انسان مانند ثروت، قدرت و مقام و موقعیت اجتماعی (لغتنامه دهخدا این سه معنا با هم نزدیک و مرتبط هستند. کاربرد هدف در معنای نشانه تیراندازی به این جهت است که نشانه را معمولا در جایی بلند قرار میدهند و کاربرد هدف در مقصود و غایت نیز به احتمال زیاد توسعه ای در کاربرد هدف در معنای دوم است؛ زیرا غایت و مقصود فعالیتهای انسان چون نشانهای تلقی شده که تیرهای فعالیت های انسان باید به آن اصابت کند ،امروزه هرگاه واژه هدف به کار برده شود، بیشتر معنای دوم یا سوم مورد نظر است.
معنای هدف در تعلیم و تربیت بسیار نزدیک به سومین معنای لغوی هدف، یعنی غایت و مقصود فعالیت انسان است. هدف در تعلیم و تربیت به معنای وضعیت مطلوبی است که قرار است در آینده با انجام فعالیتهای تربیتی مناسب محقق شود. قرب به خدا، تخلق به فضایل اخلاقی، ایمان و التزام به آموزههای دینی نمونه هایی از وضعیتهای مطلوبی هستند که آموزش و پرورش باید با انجام فعالیتهای تربیتی مناسب به آنها برسد این وضعیت های مطلوب همان اهداف تعلیم و تربیت هستند؛ بنابراین پرورش دانش آموزانی که به درجاتی از قرب رسیده میزانی از فضایل اخلاقی در آنها نهادینه شده و درجاتی از ایمان و التزام به آموزه های دینی در آنها درونی شده باشد بخشی از هدفهای تربیتی هستند. همچنین کاهش میزان بیسوادی کاهش نرخ ترک تحصیل گسترش عدالت آموزشی و مانند آن نیز وضعیتهای مطلوب تربیتی هستند که با انجام فعالیتهای تعلیم و تربیتی مناسب به دست میآیند.
از آنجا که تعلیم و تربیت از سنخ فعالیت بشری است و هر فعالیت بشری برای دستیابی به هدف و مقصودی انجام میشود تعیین هدف برای تعلیم و تربیت هم امری ضروری است. پس تعلیم و تربیت مانند هر فعالیت بشری هدفی دارد. به همین جهت اگر از معلم و مربی، پدر و مادر یا هر کس دیگری که مشغول کار تعلیم و تربیت است پرسیده شود که آیا در کار خود هدفی دارد، حتماً پاسخش مثبت بوده درباره هدفش توضیحی خواهد داد. بحث درباره هدف تعلیم و تربیت بیشتر از این جهت ضرورت دارد که هدف صحیح و درست برای تعلیم و تربیت مشخص شود تا نتیجه ای که مطلوب است به دست بیاید.
تعیین هدف صحیح و مناسب برای تعلیم و تربیت از چند جهت ضرورت دارد جهت نخست، تعیین جهت گیری کلی تعلیم و تربیت تعلیم و تربیت به عنوان یک فعالیت بشری میتواند جهت گیریهای متفاوتی داشته باشد و به نتایج مختلفی منتهی شود. ممکن است
و در مقایسه با اهداف میانی فاقد کلیت و شمول هستند بدین ترتیب، اهداف تعلیم و تربیت یک زنجیره تشکیل میدهند که از هدف غایی شروع شده به اهداف جزنی ختم میشوند.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643