پاورپوینت فصل هفتم 7 ( مبانی متداول طبقه بندی مدل های ارزشیابی) کتاب ارزشیابی عملکرد دولت و حکومت تالیف دکتر علی اصغر پورعزت، دکتر میریعقوب سیدرضایی در قالب ppt و در 19 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب::
مدل ها:
مدل سازی:
مدل ارزشیابی:
تنوع مدل های ارزشیابی
نگرش سنتی:
نگرش نوین:
ارزشیابی آزاد از هدف:
ارزشیابی توانمند ساز:
هدف از ارزشیابی فراگیر:
ارزشیابی نظریه محور:
ارزشیابی واقع گرا:
ارزشیابی دموکراتیک:
ارزشیابی توسعه ای:
نوع شناسی وورتن و ساندرز
نوع شناسی هاوس
نوع شناسی ویلیامز
نوع شناسی آلکین
نوع شناسی آلکین و هاوس
نوع شناسی استافل بیم
نوع شناسی آوستون
نوع شناسی دارت
نوع شناسی ودانگ
نوع شناسی پولیت
نوع شناسی تونی و تونچیا
نوع شناسی شهراجی و همکاران
نوع شناسی فراگرد گرا
مدل ها: عصاره ی تاریخ علم و معرفت در یک قلمرو علمی ویژه اند و مملو از مشورت و دانش فشرده.
مدل سازی: کاری اقتضایی است که باید فراخور شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی صورت پذیرد ولی معمولا تحت تاثیر تجربه ها و مدل های ساخته شده در گذشته انجام میشود( اتکای دانشی آن به آثار و تجربه های گذشتگان است).
مدل ارزشیابی: هر مدل خلاصه، مظهر یا انتزاعی از نحوه ی مفهوم سازی و توصیف ارزشیاب از فراگرد ارزشیابی است.
سنتی و نوین
توسعه ای و قضاوتی
نگرش سنتی: قضاوتی است و بیشتر بر جنبه نظارتی عملکرد نظر دارد و سبک آن نیز دستوری است. تمرکز این نگرش، بر عملکرد گذشته است. هدف: کنترل و پیش بینی که به منظور اقامه ی نظم به فضای آشوبناک مد نظر قرار میگرفت.
نگرش نوین: آموزش، رشد و توسعه ی قابلیت های موجودیت مورد ارزشیابی، بهبود عملکرد آن، ارائه مشاوره و مشارکت دادن عامه ی ذی نفعان، برانگیختن و پاشخگو ساختن آنها در برابر میزان بهبود کیفیت و بهینه سازی خط مشی ها، اقدامات، برنامه ها، فعالیت ها و عملیات سازمان است. هدف: برای حل مشکلات ویژه یا به انجام رساندن اهداف خاص پدید آمده اند.
مدل هایی که اکیدا سلسله مراتبی اند ( یا عمودی): مدلهایی که عملکرد غیر هزینه ای و عملکرد هزینه ای برنامه ها را در سطوح گوناگوم ترکیب میکنند تا امکان قضاوت جامع مالی و اقتصادی را فراهم آورند.
مدل های برگرفته از کارت های امتیازی متوازن: در این گونه مدل ها، چندین معیار سنجش و ارزشیابی عملکرد، به طور مستقل بررسی میشوند، معیارهایی که از چشم انداز های متنوع مالی، فراگردهای داخلی، مشتری، یادگیری و رشد، مد نظر قرار میگیرند و امکان ارزیابی جامع عملکرد را فراهم میسازند.
مدل های آمیخته: مدل هایی که معیارهای سطح پایین و شاخص های متراکم تر راه در بر میگیرند، بدون آنکه عملکرد غیر هزینه ای را به عملکرد هزینه ای و مالی تبدیل کنند، یعنی برای مثال، رضایت مشتری را به گونه ای متمایز از معیارهای مالی و اقتصادی در نظر میگیرند و مجموعه ی معیارها را ترکیب میکنند.
مدل های تمایز بخش: مدل هایی که عملکرد داخلی و خارجی را متمایز میسازند.
مدل های سنجش ارزش: مدل هایی که بر حسب زنجیره ی ارزش طراحی میشوند.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643